Concrete vragen om AI-programma's te evalueren, kiezen en gebruiken
Artificiële intelligentie (AI) kan helpen om leraren beter te laten lesgeven en evalueren, en leerlingen beter te laten leren. Maar dan moet je eerst goed nadenken over hoe je ethisch met die AI-programma’s omgaat.
Richtvragen om te beslissen over AI-programma’s
Denk je eraan om een AI-programma aan te kopen of gebruik je zo’n programma al in je school? Dan moet je even wat afstand nemen en jezelf verschillende vragen stellen om het programma beter te begrijpen en in te schatten of en hoe je het ethisch kunt gebruiken. Welke vragen je stelt, hangt af van de technologie die je evalueert.
Is het programma transparant? Beschermt het de privacy van leerlingen en leraren? Bereik je er de doelstellingen mee die je wilt bereiken? Je kunt de vragen ook aan onderwijsprofessionals en de leveranciers van AI-programma’s voorleggen.
Beslis samen met je hele schoolteam
Op basis van de antwoorden op die vragen moet je nagaan of het echt verantwoord is om dat programma te gebruiken. Sommige antwoorden kunnen een teken zijn om met het programma te stoppen of om het niet aan te kopen. Andere problemen die de antwoorden signaleren, kun je misschien makkelijk oplossen of vermijden.
De uiteindelijke beslissing om het programma aan te kopen of te blijven gebruiken? Neem die niet alleen. Bespreek alles met je schoolteam en beslis samen of dat programma wel de juiste keuze is.