Lees hier hoe en waarom het project tot stand kwam, de doelstellingen van het project en de te verwachten resultaten.
Veel handen maken licht werk. Dat geldt ook voor de ICT-coördinatie op je school. We vertellen je hoe je een ICT-team uitbouwt en welke taken je ieder lid van het team kunt geven. En uit het Europese onderzoek over de hervorming van ICT-teams op school haal je heel wat nuttige informatie.
Europees project: hervorming van ICT-teams op school [artikelreeks]
De Europese Commissie biedt België technische ondersteuning op het gebied van onderwijs en opleiding via een Europees project genaamd “Digitale transformatie in het Vlaamse onderwijs: hervorming van ICT-teams op school”. In onze artikelreeks lees je meer over dit project. In elk deel leggen we de focus op 1 element uit het project.
De rapporten en meer verdieping in het project vind je op de projectpagina.
Welke rol speelt een scholengemeenschap in je ICT-werking? Wat zijn de cruciale voorwaarden om van je teamgerichte ICT-aanpak een succes te maken?
Een van de doelen van het project ‘Naar teamgerichte ICT-coördinatie’? De ICT-taken verdelen onder de collega’s van je nieuwe ICT-team. Om je dat efficiënt te laten doen, ontwikkelden de organisaties achter het project een takenoverzicht. Dat geeft je een duidelijk overzicht van welke taken…
Klaar voor de transitie naar een ICT-team? Met ons stappenplan vergroot je de kans om dat veranderingsproces te doen slagen.
Teamgerichte werking
Heel wat ICT-coördinatoren staan op school alleen in voor alle ICT-taken. Het is beter om de vele taken van de ICT-coördinator breder in te bedden in een teamgerichte ICT-werking. Een voordeel van zo’n teamgerichte werking is dat de kennis niet bij één persoon zit. Op deze manier is er een vlottere kennisoverdracht mogelijk. Binnen zo’n teamgerichte ICT-werking is er ook een centrale rol voor de scholengroep/-gemeenschap.
Hoe je als school omschakelt naar een waardevol model van ICT-teams, lees je in de wegwijzer ‘Stel je ICT-team samen’(PDF bestand opent in nieuw venster).
Takenpakket ICT-team
ICT-coördinatietaken zijn divers en erg uitgebreid. Ze leiden noodzakelijkerwijs tot een opsplitsing van taken. Technische ICT-coördinatoren blijken niet altijd de juiste insteek te hebben om pedagogische processen te begeleiden. Het omgekeerde geldt ook: een pedagogische ICT-coördinator is niet altijd voldoende technisch onderlegd. Het is dus niet vanzelfsprekend om als één persoon alle ICT-coördinatietaken uit te voeren. Bovendien zorgt de snelle digitalisering in het onderwijs en de coronacrisis ervoor dat dit takenpakket ook te groot en te breed geworden is voor één profiel.
Je kan de ICT-coördinatietaken op drie niveaus aanpakken:
Voorzie ICT-coördinatietaken op centraal niveau zoals de scholengemeenschap of -groep
Verdeel de kerntaken van de (technische en pedagogische) ICT-coördinator.
Verdeel ICT-taken die door anderen kunnen worden opgenomen.
Meer informatie over de verdeling van taken, vind je in de wegwijzer ‘Takenpakket van je ICT-team’(PDF bestand opent in nieuw venster).
Er zijn vier clusters van ICT-coördinatietaken. De kern van het takenprofiel ligt bij de technische en pedagogisch-didactische taken. Naar deze takenclusters gaat in realiteit ook de meeste tijd naartoe. De administratieve taken, beleid en visie zijn echter noodzakelijke voorwaarden om de taken uit de technische en pedagogisch-didactische clusters goed te kunnen uitvoeren.
Regelgeving
Wil je meer weten over de middelen voorzien voor ICT-coördinatie? Raadpleeg dan de omzendbrief GD/2003/04.(opent in nieuw venster)
Ook interessant
Neem zeker ook even een kijkje op volgende pagina’s: