Digitale transformatie in het Vlaamse onderwijssysteem: hervorming van ICT-teams op school
ICT-schoolbeleid is een cruciaal speerpunt in het Digisprong-actieplan(opent in nieuw venster) van de Vlaamse Regering. De Europese Commissie bood België technische ondersteuning aan op het gebied van onderwijs en opleiding via een Europees project genaamd “Digitale transformatie in het Vlaamse Onderwijs: hervorming van ICT-teams op school”. Het project ging zowel over leerplichtonderwijs als volwassenenonderwijs, en werd gefinancierd met middelen van de Europese Commissie, DG REFORM.
- Het project kende een looptijd van 24 maanden en liep tot juni 2023.
- Het doel van het project was om het Vlaams Departement Onderwijs en Vorming te ondersteunen bij de ontwikkeling van een strategie en richtlijnen om scholen in het basis-, secundair en volwassenenonderwijs te ondersteunen bij de transitie naar effectief gebruik van ICT voor lesgeven en leren.
- De nadruk lag op het uitbreiden van het profiel en de competenties van ICT-coördinatoren. De rol van ICT-coördinatoren werd in 2003 vastgelegd, maar blijkt in de praktijk vaak niet effectief of coherent te zijn. De transformatie moet deze professionals in staat stellen om het digitaal onderwijs te leiden vanuit een teambenadering.
Artikelreeks
In onze artikelreeks lees je meer over dit project In elk deel leggen we de focus op 1 element uit het project.
Het eerste artikel gaat dieper in op hoe en waarom het project tot stand kwam, de doelstellingen van het project en de te verwachten resultaten.
Het tweede artikel gaat dieper in op de kenmerken van een sterk ICT-team.
Het derde artikel legt uit hoe je aan de slag gaat met het takenoverzicht voor ICT-coördinatie.
Het vierde artikel omschrijft hoe je stapsgewijs tot een teamgerichte ICT-coördinatie komt op je school.
Projectresultaten
De overheid heeft een goed inzicht in de beleidsopties om voort te bouwen op bestaande sterke punten en de huidige lacunes en behoeften met betrekking tot ICT-coördinatie en ICT-beleidsplanning op school aan te pakken.
Belanghebbenden en de overheid hebben samen een reeks voorlopige richtlijnen ontwikkeld voor scholen, die betrekking hebben op de overgang naar doeltreffende ICT-coördinatie, met inbegrip van duidelijke en geactualiseerde definities van de missie, rollen, taakprofielen en competenties van ICT-coördinatoren en ICT-teams.
De overheid heeft een reeks definitieve richtlijnen ontvangen, bijgesteld op basis van een pilootfase op geselecteerde Vlaamse scholen, evenals een implementatie- en investeringsstrategie die klaar is voor verspreiding.
Projectrapporten
Reports (English version)
Begunstigde organisaties en andere belanghebbenden
Omdat het hoofddoel is om ICT-coördinatoren beter te ondersteunen met duidelijkere functieomschrijvingen en het inbedden van taken in bredere ICT-teams, zijn zij de belangrijkste stakeholders voor dit project.
Schoolleiders zullen gebaat zijn door de ontwikkeling van ICT-beleidsplanning, een grondige herziening van de kaders waarbinnen ICT-coördinatoren momenteel opereren en een hervorming van teamwerk rond ICT op schoolniveau.
Leerkrachten en leerlingen zullen baat hebben bij een meer kwalitatieve en grondige ICT-ondersteuningsstructuur in hun scholen.
Het Kenniscentrum Digisprong situeert zich binnen het Vlaamse Departement Onderwijs en Vorming. Het Kenniscentrum wil, samen met onder andere KlasCement, een meerwaarde zijn voor het Vlaamse onderwijsveld. Het ondersteunt dit Europees project en wisselt ervaringen en goede praktijken ujit over de faciliterende factoren van digitaal onderwijs.
VICLI, de Vlaamse ICT-Coördinatorenliga verenigt alle actoren uit het Vlaamse onderwijs die een rol spelen in de ICT-coördinatie op school in één lerend netwerk. VICLI vervult de rol van woordvoerder/vakbond van de ICT-coördinatoren in Vlaanderen.
De onderwijsaanbieders zullen zowel bij de voorbereiding van het project, de pilot als bij de disseminatiefase een adviserend rol spelen. Het is belangrijk voor onderwijsaanbieders om het beleid en ondersteuningsprogramma’s voor ICT-coördinatie op hun eigen beleid en ondersteuningsprogramma’s af te stemmen.