Er zijn enorm veel XR-apps voor alle onderwijsniveaus en over de meest uiteenlopende onderwerpen.
Virtual reality, augmented reality, extended reality, gamification, learning analytics: we vertellen je meer over wat het is, wat de mogelijkheden zijn en hoe je het in de klas en op school kunt gebruiken. En waarom niet zelf in Brussel gaan kijken hoe de klas van de toekomst eruitziet, of samen met een bedrijf je eigen innovatieve idee uitwerken?
EmpowerED
Met het project EmpowerED wil de Europese Unie educatieve technologie (EdTech) in onderwijs stimuleren. Het doel: een Europees EdTech-netwerk opzetten waarin bedrijven, organisaties, scholen en beleidsmakers van elkaar leren en ervaringen met elkaar uitwisselen. EmpowerED loopt tot december 2025.
Om ervoor te zorgen dat educatieve technologie de nodige kwaliteit en impact voor onderwijs heeft, is een EdTech-ecosysteem nodig. Daarin werken heel wat stakeholders samen. Wat zo’n ecosysteem inhoudt, waarom het belangrijk is en hoe je zelf met educatieve technologie aan de slag kan op school, lees je in onderstaand artikel.
XR-actieplan
De Vlaamse regering zet met het XR-actieplan(opent in nieuw venster) in op professionalisering en verdere uitbouw van XR om de leereffecten in het technisch en beroepsgericht secundair onderwijs te ondersteunen. Dit doet ze door XR-materiaal (hardware en software) laagdrempelig aan te bieden en de digitale vaardigheden van onderwijspersoneel te verhogen dankzij het inzetten van XR-toepassingen.
XR op school [artikelreeks]
Wist je dat XR je kan helpen om je leerdoelen te bereiken? En dat je ook met een klein of zelfs geen budget XR in je klas kan brengen? In onze artikelreeks geven we concrete tips om aan de slag te gaan met XR in je school of klas.
Ontdek hoe je goedkoop van XR-technologie kunt proeven en hoe je je budget het best besteedt.
In dit artikel krijg je een genuanceerd antwoord op vragen rond XR in onderwijs én tips om doordacht voor XR te kiezen.
Future Classroom Lab
Het Future Classroom Lab (FCL) is een inspirerende, volledig uitgeruste onderwijs- en leeromgeving in Brussel, gecreëerd door European Schoolnet. Het klaslokaal van de toekomst daagt bezoekers uit om de rol van pedagogie, technologie en inrichting van hun klaslokalen te analyseren.
Gamificatie
Gamificatie probeert leerlingen even gemotiveerd te houden voor hun lessen als voor hun computerspelletjes. Door op een doordachte manier spelcomponenten toe te voegen aan het leerproces en de onderwijsleeromgeving, wil gamificatie op een plezierige manier het leergedrag van leerlingen veranderen.
Het invoegen van spelcomponenten, zoals badges, feedback, punten, levels, leader boards…, in je lessen zorgt voor een positieve beïnvloeding van de intrinsieke en extrinsieke motivatie van je leerlingen. Hierdoor zullen je leerlingen ook beter participeren en betrokken zijn in het leerproces. Leraar Jeroen en expert Ellen leggen je in Klasse graag uit hoe gamification een meerwaarde heeft voor je onderwijs.
Learning analytics
Kenniscentrum Digisprong heeft samen met GITO Overijse, Summa College en DLearning een Learning Analytics Suite ontwikkeld. Deze tool is een open source tool die het mogelijk maakt om de kwaliteit van resultaten te bewaken. Je kan makkelijk de voortgang van je studenten volgen, hier conclusies uit trekken en je content hier op aanpassen of volgende stappen ondernemen.
De Learning Analytics Suite in zijn standaardvorm bestaat uit;
- een Learning Record Store (LRS)
- het Cursus Register (CR)
- een standaard dashboard
Voor meer informatie en het downloaden van de Learning Analytics Suite kan je deze website raadplegen(opent in nieuw venster).
Zelf een innovatief idee?
Heb jij een innovatief idee dat het onderwijs naar een hoger niveau kan tillen? Wil je dit uitwerken samen met andere scholen of een bedrijf? Dan is misschien de projectoproep van Smart Education @ Schools iets voor jou. Jaarlijks kunnen scholen uit het basis-, secundair en volwassenenonderwijs een voorstel indienen voor een projectsubsidie van maximaal 75.000 euro voor een looptijd van maximaal één jaar.