Stap 3: professionaliseer je team en geef hen kans om te groeien
Je schoolteam professionaliseren is niet makkelijk. Hoe begin je eraan? Het is nuttig om eerst een overzicht te maken van de doelen die je wilt bereiken. De Europese Commissie heeft met het DigCompEdu-kader een referentiekader gemaakt van alle ICT-competenties die leraren op termijn moeten bezitten. Deze interactieve website(opent in nieuw venster) legt het referentiekader uit en maakt het concreet met e-modules, video’s en oefeningen. Als beleidsmaker weet je zo welke ICT-competenties je leraren moeten bereiken. De website bevat ook modules voor leraren die willen reflecteren over hun ICT-competenties en die daarin willen groeien.
Behoeften van je leraren
Breng daarna de behoeften van je lerarenteam in kaart met Digisnap. Die tool meet via een vragenlijst of je leraren de competenties uit het DigCompEdu-kader toepassen in hun lessen. Nadat ze de vragenlijst hebben ingevuld, krijgen ze een gepersonaliseerde leersuggestie. Naast een individueel rapport per leraar krijg je ook een zicht op de professionaliseringsnoden die je school heeft. In de demo zie je hoe de vragen zijn opgesteld en hoe de competentieroos vorm krijgt nadat de vragenlijst is ingevuld. Verdere inspiratie om Digisnap af te nemen, vind je in het artikel ‘7 maal aan de slag met Digisnap’ (versie voor directies - versie voor leerkrachten).
ICT-opleidingen
Daarnaast is het nuttig om na te gaan hoe je lerarenteam graag bijleert. Zo kun je het professionaliseringsbeleid van je school versterken met doelgerichte ICT-bijscholingen.
Iedere leraar is anders. Daarom is het aan te raden om te differentiëren in de inhoud en de vorm van de opleidingen. Met een gevarieerd aanbod aan opleidingen kun je zo veel mogelijk leraren zo goed mogelijk professionaliseren. De publicatie rond professionaliseringsinitiatieven(PDF bestand opent in nieuw venster) geeft je inspiratie voor mogelijke opleidingsvormen.
Op zoek naar inhoud voor je opleidingen? De mogelijkheden zijn eindeloos: van de ICT-opleidingsdatabank van Digisnap(opent in nieuw venster) over lerende netwerken tot opleidingen van de European Schoolnet Academy. Daarnaast kan je je school inschrijven voor een kosteloos professionaliseringstraject op maat via de bootcamps.
Prioriteiten en professionaliseringsplan
Het is belangrijk om je prioriteiten te stellen en ze concreet te maken naar je lerarenteam. De prioriteiten die je kiest, hangen samen met het professionaliseringsbeleid en de ICT-visie van je school. Communiceer dat naar je leraren en geef alle opleidingen een plaats in een visueel professionaliseringsplan. Zo zorg je dat alle neuzen in dezelfde richting staan.
Breng de groei van je team in kaart. Met Digisnap kan je dezelfde groep leraren op verschillende momenten hun ICT-competenties in kaart laten brengen. Doe enkel een nieuwe afname wanneer je team voldoende kansen heeft gekregen om zich verder te professionaliseren op vlak van ICT. Ontdek hoe je de evolutie van de ICT-competenties in je team in kaart brengt.
Competenties van je ICT-team
Naast de ICT-competenties van je leraren moet je ook de leden van je ICT-team professionaliseren. Zo’n team bestaat uit 1 of meer ICT-coördinatoren en is vaak aangevuld met leraren voor wie ICT nog weinig geheimen heeft. Vaak vangen de leden van je ICT-team de professionaliseringsbehoeften op en geven ze ook interne bijscholingen. Net daarom moet je je ICT-team genoeg aandacht geven.