Hoe organiseer je doordacht een Digisnap-afname?
Wil je als school een ICT-professionaliseringsplan opstellen? Breng de competenties van je leraren in kaart met Digisnap. Als je doordacht te werk gaat nog voor je een Digisnap-vragenlijst aanvraagt, behaal je het beste resultaat.
Enkele tips om van start te gaan:
Maak het draagvlak in je school zo groot mogelijk door een ICT-team samen te stellen. Onze wegwijzer ‘Stel je ICT-team samen’(PDF bestand opent in nieuw venster) kan je daarbij helpen.
Denk na over wat je met Digisnap wilt bereiken. Welke resultaten wil je op korte, middellange en lange termijn behalen? Wat wil je met die meer of gerichtere professionalisering bereiken?
Maak afspraken rond ICT-nascholingen. Welke mogelijkheden krijgt je lerarenteam? Kunnen ze zelf opleidingen voorstellen die ze willen volgen? Of ga je voor nascholingen voor je hele team tijdens bijvoorbeeld een pedagogische studiedag of personeelsvergadering?
Maak je leraren wegwijs in DigCompEdu, het Europese referentiekader voor de ICT-competenties van leraren waarop Digisnap is gebaseerd. Ons artikel over DigCompEdu kan je daarbij helpen.
Plan een moment om de vragenlijst met je hele team samen in te vullen. Zo bereik je bijna al je leraren tegelijk en is alles in minder dan een halfuur afgerond. Zijn er leraren die de vragenlijst liever alleen invullen? Geef hen 2 tot 3 weken de tijd.
Doorloop je het hele proces samen met je leerkrachten, voorzie dan een uurtje de tijd.
Beknopte inleiding over Digisnap: 10 minuten
Eerste aanmelding in Digisnap: 5 à 10 minuten, afhankelijk van de grootte van de groep
Invullen van de vragenlijst (overloop eventueel samen de vragen): 10 à 20 minuten
Duiding van wat met de resultaten gebeurt: 5 minuten
Mogelijkheid om vragen te stellen: 5 minuten
Belangrijk: aantal leraren
Wanneer je Digisnap aanvraagt, moet je je enkele belangrijke vragen stellen. Bijvoorbeeld: hoeveel leraren zullen de vragenlijst invullen? Als kleine school kun je misschien beter aansluiten bij een andere school of je scholengemeenschap. Zo kun je op grotere schaal nascholingen organiseren, krijg je meer kans om verschillende nascholingstrajecten op maat uit te werken en heb je meer mogelijkheden om te leren van andere leraren en scholen.
Een homogeen team bestaat bijvoorbeeld uit alle leraren van hetzelfde onderwijsniveau of alle leraren die in dezelfde graad lesgeven.
Vraag 1 Digisnap-vragenlijst aan.
Vraag maar een paar vragenlijsten aan. Afhankelijk van wat je te weten wilt komen, kies je bijvoorbeeld voor een vragenlijst:
op schoolniveau
per vakwerkgroep
per onderwijsniveau.
Dan kun je verschillende Digisnap-vragenlijsten aanvragen. Afhankelijk van waar je zicht op wilt krijgen, kies je bijvoorbeeld voor een vragenlijst:
op niveau van de scholengemeenschap
op niveau van je school
per vestigingsplaats
per onderwijsniveau
per graad
per vakwerkgroep
per leerjaar.
Maak je groepen niet te klein
Bevraag je een klein heterogeen team of een grote groep leraren? Maak de groepen niet te klein. 5 leraren per Digisnap is het minimum. Als er in een kleine lerarengroep mensen vertrekken of bijkomen, zie je niet hoe de ICT-competenties evolueren. Bovendien hebben alle leraren ook altijd toegang tot hun eigen resultaten.
Maar hoeveel Digisnap-vragenlijsten kun je nu eigenlijk het best aanvragen voor je school? Daar is geen pasklaar antwoord voor. Dat hangt af van je schoolsituatie en van wat je te weten wilt komen. Het is altijd mogelijk om resultaten van verschillende vragenlijsten samen te voegen in een nieuw directierapport. Bespreek dat samen met je ICT-team.