Maak kennis met LeerID, waarmee je leerlingen maar 1 gebruikersnaam en wachtwoord nodig hebben om zich aan te melden op verschillende leermiddelen. Krijg tips en advies over hoe je aan de slag gaat met afstandsonderwijs. Ontdek hoe je het best digitaal toetsen kunt afnemen en evalueren.
LeerID
De Vlaamse overheid ontwikkelde een single-sign-on voor leerlingen, LeerID. Via één gebruikersnaam en één wachtwoord kunnen leerlingen zich aanmelden op allerhande digitale leermiddelen en toepassingen.
Hoe gaat het precies in zijn werk? Hoe kan je hierop aansluiten? Zijn er kosten aan verbonden? Het antwoord op al je vragen vind je op de website van LeerID(opent in nieuw venster) en in de instructievideo’s op het videokanaal van LeerID(opent in nieuw venster).
Blended onderwijs
Met blended onderwijs creëer je een leeromgeving waarin je doordacht en op een geïntegreerde manier online leeractiviteiten combineert met face-to-face leeractiviteiten. Je vertrekt vanuit heldere leerdoelen en de noden van je leerlingen om die online en offline leeractiviteiten elkaar te laten aanvullen en versterken. Kortom: je combineert het beste van twee werelden om een betere leeromgeving te creëren.
Wil je aan de slag met blended onderwijs? In 5 stappen kan je een blended leeromgeving creëren. Via onderstaand artikel ontdek je wat elke stap inhoudt en welke acties je moet ondernemen.
Aan de slag met afstandsonderwijs
Sta je als school voor de boeiende uitdaging om afstandsonderwijs te organiseren of als leerkracht een specifiek vak op afstand aan te bieden? Neem dan zeker een kijkje in de hulpmiddelen die het Kenniscentrum Digisprong daarvoor ontwikkelde.
Tijdens de coronapandemie verscheen de gids ‘Aan de slag met inspirerend afstandsonderwijs’(PDF bestand opent in nieuw venster). Die gids helpt je ook vandaag nog om jouw afstandslessen goed voor te bereiden, te geven en te evalueren.
Voor het secundair onderwijs(PDF bestand opent in nieuw venster) is er ook een concreet stappenplan. Het geeft tips aan schooldirecties, ICT-coördinatoren en leerkrachten in functie van afstandsleren. Er is een focus op 3 stappen: het inventariseren of de randvoorwaarden in orde zijn, het afstandsonderwijs plannen en ten slotte het opvolgen en bijstellen van het afstandsonderwijs.
De website ‘Werkvormen bij afstandsonderwijs(opent in nieuw venster)’ toont je hoe je afstandslessen activerend kan maken. Je krijgt hier voorbeelden van concrete en toepasbare werkvormen om voorkennis te activeren, kennis te verwerken en je les af te sluiten. Zo gaan jouw leerlingen en cursisten actief aan de slag met de aangeboden leerstof.