Doorloop de nodige stappen om de eBox te koppelen aan Mijn Burgerprofiel en per mail meldingen hierover te ontvangen
De eBox in Mijn Burgerprofiel
De eBox is een digitale, persoonlijke en beveiligde brievenbus waarin burgers officiële berichten van de overheid kunnen ontvangen.
Redenen om de eBox te activeren
U ontvangt al uw overheidsbriefwisseling op één plaats.
De eBox is niet alleen veilig, uw data blijven ook vertrouwelijk.
De verzending via de eBox vervangt de verzending via brief (als uw eBox actief is) en heeft dezelfde juridische waarde. De eBox garandeert de bescherming van persoonlijke gegevens.
Verschillende diensten verzenden documenten
Als burger kunt u een grote verscheidenheid aan documenten ontvangen via de eBox, want de overheidsdiensten die u berichten sturen(opent in nieuw venster), zijn zeer divers.
Federale, Vlaamse en lokale diensten versturen berichten, evenals mutualiteiten (vertegenwoordigd door het Nationaal Intermutualistisch College (NIC)) en andere instanties die verantwoordelijk zijn voor sociale zekerheid.
Hierdoor kunt u soms post ontvangen die u niet meteen verwacht, zoals facturen van medische laboratoria.
Toegang krijgen tot de eBox
Elke burger heeft een eBox. Overheidsdiensten verzenden documenten pas digitaal naar deze eBox als u de eBox activeert. Dit wil zeggen dat u de eBox koppelt aan Mijn Burgerprofiel of een van de andere portalen die er toegang tot geven.
Uitleg over die andere portalen vindt u hieronder.
Overzicht van alle portalen waaraan de eBox gekoppeld kan worden
Verschillende overheidsinstanties en private instellingen hebben een portaal ontwikkeld waarmee de eBox kan worden gekoppeld. Op die manier kunnen brieven van de overheid digitaal beschikbaar worden gesteld.
De Vlaamse overheid heeft voor haar burgers ‘Mijn Burgerprofiel’ ontwikkeld als portaal. Dit is een geïntegreerde poort tot de eBox en andere overheidsinformatie. U kunt de eBox koppelen aan Mijn Burgerprofiel.
Naast Mijn Burgerprofiel bestaan er nog andere portalen waarmee u de eBox kunt koppelen. Het is niet nodig om de eBox via meerdere portalen te ontsluiten en het kan zelfs tot verwarring leiden.
Bewaren en verwijderen van documenten uit de eBox
U kunt zelf geen eBox-berichten verwijderen. Ze verdwijnen na verloop van tijd wel automatisch. Voor elk bericht is duidelijk aangegeven hoelang het in uw eBox blijft staan. Dit kan variëren van zes maanden tot meerdere jaren.
Zolang het document beschikbaar is in de eBox, kunt u het document opslaan op uw pc of gsm door op de knop “Downloaden” te klikken.
Als u het document nog wil raadplegen nadat het uit uw e-Box is verdwenen, vraagt u de verzender van het document om u een kopie te bezorgen.
Meldingen krijgen over nieuwe eBox documenten
Wanneer u de eBox koppelt aan Mijn Burgerprofiel krijgt u standaard een melding als er een nieuw eBox-document voor u beschikbaar is.
Als u uw e-mailadres en roepnaam invult in Mijn Burgerprofiel dan ontvangt u dit bericht per mail. We spreken u zelfs persoonlijk aan, wat zorgt voor een effectieve anti-phishingmaatregel.
Wilt u uw meldingen of andere contactvoorkeuren aanpassen? Een stappenplan vindt u op de pagina over contactvoorkeuren opgeven in Mijn Burgerprofiel.
Aan de slag
Zoek op via welke portalen u uw eBox gekoppeld heeft en ontkoppel waar nodig.
Maatregelen die ingebouwd zijn in Mijn Bugerprofiel en die u zelf kunt nemen om uw online veiligheid te verhogen