Gedaan met laden. U bevindt zich op: De eBox ontkoppelen of deactiveren

De eBox ontkoppelen of deactiveren

U kunt uw eBox documenten raadplegen via verschillende portalen, waaronder Mijn Burgerprofiel. Om dit te doen, maakt u een koppeling met eBox. U kunt deze toestemming daarna ook opnieuw intrekken.

Het verschil tussen de eBox ontkoppelen en eBox deactiveren

Als u uw eBox koppelde aan één of meerdere portalen (Mijn Burgerprofiel, my Ebox, Doccle, de KBC-app.), dan is uw eBox geactiveerd.

Digitaal ontkoppelen en/of deactiveren van de eBox

Als u niet meer weet via welke verschillende portalen u de eBox gekoppeld heeft, kunt u best uw toestemmingen tot koppeling intrekken via de webpagina van Mijn digitale sleutels(opent in nieuw venster). U vindt er een overzicht van alle gekoppelde portalen, en u kunt per portaal uw toestemming intrekken.

Hieronder vindt u het stappenplan om dit te doen.

  • Stap 1

    Ga naar de website Mijn digitale sleutels(opent in nieuw venster) van de federale overheid en meld u aan.

  • Stap 2
    Pagina Mijn toestemmingen, waar u het overzicht ziet van toepassingen waar u eBox kunt koppelen en welke toepassingen u toestemming hebt gegeven.

    Ga naar de tab ‘Mijn toestemmingen’. Daar vindt u het overzicht van de portalen waaraan u eBox kunt koppelen en voor welke portalen u toestemming hebt gegeven.

    In dit voorbeeld zijn dat ‘My eBox’ en ‘Mijn Burgerprofiel’.

  • Stap 3

    Klik op ‘Verwijder toestemming’. De informatie in het blokje verdwijnt dan, en de koppeling met eBox wordt verbroken voor die toepassing.

    Wenst u uw eBox-documenten opnieuw op papier te ontvangen? Verwijder de toestemming voor élke toepassing.

    Wilt u slechts één e-mail krijgen over een nieuw eBox document? Behoud dan de toestemming voor de ene toepassing die uw voorkeur krijgt om eBox-documenten verder in op te volgen.

Als u aangemeld was in mijn Burgerprofiel terwijl u bovenstaande stappen uitvoerde, is het aan te raden om u even volledig af te melden in Mijn Burgerprofiel. Als u zich nadien terug aanmeldt, vindt u geen eBox-documenten meer in Mijn Burgerprofiel.

Opgelet:

U zult in de rubriek ‘Brievenbus’ bij de tab ‘Berichten’ wel nog steeds de berichten zien staan die u ontving toen uw eBox wel nog gekoppeld was. Indien u klikt op de link ‘naar het document’, wordt u nog steeds naar de rubriek ‘Brievenbus’ tab eBox documenten’ gebracht, maar daar zult u het desbetreffende document niet meer zien staan. U zult uw eBox opnieuw moeten koppelen om uw document opnieuw te kunnen bekijken.

Deactiveren van uw digitale eBox per post

Deze weg om uw eBox te deactiveren mag u enkel gebruiken als u niet in staat bent om uw eBox te deactiveren op digitale wijze, zoals hierboven beschreven.

U kunt uw eBox dan laten deactiveren door een ondertekende en gedateerde brief vergezeld van een kleurenkopie van de voor- en achterzijde van uw identiteitskaart te sturen naar FOD BOSA.

Gevolgen van deactiveren van de eBox

  • Zolang uw verzoek om eBox te deactiveren niet is verwerkt, is het mogelijk dat u nog berichten via eBox ontvangt. Deze hebben dezelfde rechtsgevolgen als wanneer u ze op papier zou ontvangen.
    Zodra uw verzoek is verwerkt en uw eBox is gedeactiveerd, ontvangt u geen berichten meer via eBox. De aangesloten overheidsdiensten zullen een ander kanaal gebruiken om u berichten te sturen, zoals de papieren post.
    Daarom is het aan te raden uw eBox digitaal te deactiveren. Dit gaat vervolgens onmiddellijk in. Bij deactivering per post, kunt u nog gedurende 30 dagen berichten in uw eBox ontvangen.
  • Het deactiveren van uw eBox werkt niet met terugwerkende kracht. De berichten die u al digitaal ontving, gaat u niet per post opgestuurd krijgen. U krijgt pas vanaf het moment van ontkoppeling papieren berichten via de post toegestuurd.

    Om van de al verzonden digitale documenten een papieren versie te krijgen, moet u de verzender(s) contacteren.

Veelgestelde vragen