Gedaan met laden. U bevindt zich op: Contactvoorkeuren opgeven in Mijn Burgerprofiel

Contactvoorkeuren opgeven in Mijn Burgerprofiel

In Mijn Burgerprofiel kunt u uw contactvoorkeuren instellen. U kunt aangeven of u een melding via e-mail wilt ontvangen als de status van een dossier verandert of als er een bericht in uw eBox is binnengekomen. U kunt zelf kiezen of u meldingen wilt ontvangen voor alle diensten, of alleen voor de diensten die u selecteert.

Locatie van 'Contactvoorkeuren' in Mijn Burgerprofiel

Contactvoorkeuren kunt u voorlopig alleen aanpassen in de webversie van Mijn Burgerprofiel.

U kunt rechtstreeks naar ‘Contactvoorkeuren’ surfen via www.burgerprofiel.be/contactvoorkeuren. (opent in nieuw venster)

  • Of:
    1. Log in op Mijn Burgerprofiel.
    2. Ga naar de rubriek ‘Profiel’.
    3. Klik meteen door naar ‘Contactvoorkeuren’.

Uw contactvoorkeuren stap voor stap aanpassen voor alle diensten

Hieronder vindt u de stappen om meldingen te ontvangen voor alle diensten.

Mijn Burgerprofiel is een groeitraject. Als u ervoor kiest om meldingen te ontvangen voor alle diensten -dus ook toekomstige- blijft u steeds op de hoogte van alle ontwikkelingen. Dit is daarom de aanbevolen keuze.

  • Stap 1

    Kies de optie: ‘Alle dienstverleningen waarvoor u lopende en toekomstige aanvragen en dossiers hebt.’

  • Stap 2
  • Stap 3

    Om meldingen te ontvangen, is het noodzakelijk dat u uw e-mailadres bevestigt. Dit doet u door te reageren op de e-mail die Mijn Burgerprofiel u stuurt, met de vraag om dat nieuwe e-mailadres te bevestigen door op de link te klikken.

    Vindt u deze e-mail niet meteen terug?

    Kijk dan zeker eens in de spamfolder, of verstuur de verificatiemail opnieuw vanuit Mijn Burgerprofiel.

    Klik enkel op die link als u inderdaad net ervoor een (nieuw) e-mailadres heeft opgegeven in Mijn Burgerprofiel.

    Had u geen nieuw e-mailadres opgegeven in Mijn Burgerprofiel?

    • Ofwel gaat over een vergissing. Iemand heeft per vergissing uw e-mailadres opgegeven in zijn Burgerprofiel.
    • Ofwel gaat het om een poging tot phishing. Criminelen proberen u te lokken naar een valse website om gegevens te ontfutselen. Info over phishing vindt u op deze pagina.

    In beide gevallen raden we u aan om de e-mail te negeren en te verwijderen.

    U heeft vijf dagen de tijd om op deze link te klikken. Heeft u te lang gewacht?

    Dan krijgt u in de pagina ‘Contactvoorkeuren(opent in nieuw venster)’ een melding dat het mailadres niet werd bevestigd. U kunt dan de verificatiemail opnieuw versturen. Daarna heeft u opnieuw vijf dagen de tijd om op de link te klikken.

  • Stap 4

    Het is handig om een roepnaam op te geven in Mijn Burgerprofiel. Zo kunt u echte e-mails verzonden vanuit Mijn Burgerprofiel gemakkelijker onderscheiden van phishingmails van criminelen en fraudeurs.

    Vanaf nu ontvangt u meldingen verzonden vanuit Mijn Burgerprofiel.

    Dit kan bijvoorbeeld een melding zijn wanneer er een nieuw bericht beschikbaar is in uw eBox, de beveiligde digitale brievenbus voor officiële berichten van de overheid. Meer weten over de eBox? Surf dan naar de eBox-pagina.

Uw contactvoorkeuren aanpassen om meldingen te ontvangen voor een selectie van diensten

Het is ook mogelijk om voor een selectie van diensten een e-mailadres op te geven. Dit hoeft niet telkens hetzelfde e-mailadres te zijn.

Mijn Burgerprofiel is een groeitraject. Als u ervoor kiest om meldingen te ontvangen voor een selectie van diensten zult u in de toekomst constant uw contactvoorkeuren moeten aanpassen om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen. Meldingen ontvangen voor alle diensten is daarom de aanbevolen keuze. Een stappenplan vindt u hierboven.

  • Stap 1
  • Stap 2

    Klap de dienst open en duid aan dat u een melding wilt krijgen over deze dienst.

    Dit is een voorbeeld van een dienst die werd opengeklapt.
  • Stap 3

    Herhaal het nog eens en klik vervolgens op ‘Wijzigingen opslaan’.

    Het e-mailadres testmijnburgerprofiel@vlaanderen.be is alleen ter illustratie op deze pagina.

    U krijgt nu een scherm te zien met de vraag om uw e-mailadres te bevestigen.

  • Stap 4
    Zo ziet de bevestigingsmail eruit

    Om meldingen te ontvangen, is het noodzakelijk dat u uw e-mailadres bevestigt. Dit doet u door te reageren op de e-mail die Mijn Burgerprofiel u stuurt, met de vraag om dat nieuwe e-mailadres te bevestigen door op de link te klikken.

    Vindt u deze e-mail niet meteen terug?

    Kijk dan zeker eens in de spamfolder, of verstuur de verificatiemail opnieuw vanuit Mijn Burgerprofiel.

    Klik enkel op die link als u inderdaad net ervoor een (nieuw) e-mailadres heeft opgegeven in Mijn Burgerprofiel.

    Had u geen nieuw e-mailadres opgegeven in Mijn Burgerprofiel?

    • Ofwel gaat over een vergissing. Iemand heeft per vergissing uw e-mailadres opgegeven in zijn Burgerprofiel.
    • Ofwel gaat het om een poging tot phishing. Criminelen proberen u te lokken naar een valse website om gegevens te ontfutselen. Info over phishing vindt u op deze pagina over cybersecurity.

    In beide gevallen raden we u aan om de e-mail te negeren en te verwijderen.

    U heeft vijf dagen de tijd om op deze link te klikken. Heeft u te lang gewacht?

    Dan krijgt u in de pagina ‘Contactvoorkeuren(opent in nieuw venster)’ een melding dat het mailadres niet werd bevestigd. U kunt dan de verificatiemail opnieuw versturen. Daarna heeft u opnieuw vijf dagen de tijd om op de link te klikken.

  • Stap 5

    Het is handig om een roepnaam op te geven in Mijn Burgerprofiel. Zo kunt u echte e-mails verzonden vanuit Mijn Burgerprofiel gemakkelijker onderscheiden van phishingmails van criminelen en fraudeurs.

    Vanaf nu ontvangt u meldingen verzonden vanuit Mijn Burgerprofiel.

  • Stap 6

    Als u extra diensten wilt toevoegen, keert u terug naar ‘Uw gegevens’ > ‘Voorkeuren’ > ‘Contactvoorkeuren’.

    Klap een extra dienst open.

    Duid aan dat u e-mails wil ontvangen voor deze dienst en klik op wijzigingen opslaan.

  • Stap 7

    U kunt het e-mailadres aanduiden dat u ervoor al bevestigde voor een andere dienst, of u geeft een nieuw e-mailadres door.

    • Als u een e-mailadres doorgaf dat u eerder al bevestigde, hoeft u dit niet nog eens te bevestigen via mail. U krijgt een scherm te zien met de melding dat de wijziging werd bewaard.
    • Als u een nieuw mailadres doorgaf, bevestigt u dit. Zoals in de stappen hierboven al werd beschreven

Veelgestelde vragen