Op deze pagina vind je verschillende goede praktijken van het Plan Samenleven terug.
In de kijker
- Westerlo zet goede initiatieven verderNieuwsbericht • 23 februari 2024
- Lokeren bouwt bruggenNieuwsbericht • 8 januari 2024
Praktijkvoorbeelden partnerorganisaties
Neem ook een kijkje in de praktijkendatabank van VVSG(opent in nieuw venster).
Bekijk enkele voorbeelden uit de praktijk van het Agentschap Integratie en Inburgering(opent in nieuw venster).
Actie 2: Lokaal actieplan polarisatie ontwikkelen en uitrollen
In Sint-Niklaas werd in februari 2022 het actieplan ‘preventie van extremisme en polarisering’(PDF bestand opent in nieuw venster) goedgekeurd. Dit actieplan omvat zowel een preventieve als een curatieve aanpak van alle vormen van extremisme en polarisering.
Preventie van extremisme en polarisering is enkel zinvol indien tegelijkertijd wordt ingezet op een inclusieve samenleving, waar iedereen zich thuis voelt en dezelfde kansen krijgt.
Omschrijving van de specifieke maatregelen
Dit actieplan richt zich op zowel de preventieve maatregelen voor actuele thema’s of kwetsbare doelgroepen als op de curatieve aanpak van personen waar vermoedens zijn van radicalisering.
Binnen het actieplan polarisatie zet Lebbeke gerichte acties op gericht op de polarisering rond het LGBTQIA+ thema.
Lebbeke deed een oproep aan kunstenaars om een muurschildering in regenboogkleuren(opent in nieuw venster) te verzorgen.
Op de gebouwen van het Administratief Centrum, het Sociaal Huis, het gemeentehuis van Denderbelle en het Ontmoetingscentrum van Wieze is (sinds 2023) een regenboogplaatje bevestigd met een Q-code erop. De Q-code leidt naar een webpagina waar burgers onze missie en visie kunnen nalezen en meer info krijgen over onze lokale acties en over belangenbehartigers.
Met de campagne ‘Thuis in Turnhout’ gaat Turnhout via storytelling focussen op het herkenbare onder inwoners. Hier worden tegelijkertijd ontmoetingsactiviteiten aan gekoppeld.
Tijdens de ontmoetingsactiviteiten zal men kunnen zien en horen dat iemand niet alleen een buitenlandse herkomst heeft, maar ook papa is en tennis speelt. Of dat je anderstalige buurvrouw een passie heeft voor koken net zoals een andere inwoner.
Om die verhalen bij elke Turnhoutenaar te krijgen, worden buurtwerkingen, verenigingen, sportclubs… betrokken bij de campagne.
De verhalen worden verspreid op verschillende manieren: via artikels, foto’s, een podcast …
Lees het artikel “Op zoek naar een nieuwe identiteit voor alle Turnhoutenaren”(opent in nieuw venster)
Actie 5 - Oefenkansen Nederlands organiseren
Machelen zal in het najaar fietslessen voor volwassenen organiseren om hun Nederlands te oefenen.
Opstart fietsschool: in sept/okt2023 start onze eerste reeks fietslessen voor volwassenen ism Ligo, Fedasil en vrijwilligers.
Vanuit het asielcentrum zal Fedasil ook mensen laten deelnemen.
In Machelen waren er al veel oefenkansen bieden voor kinderen en jongeren maar in mindere mate voor volwassenen.
via deze fietslessen wordt ook aan volwassenen een informele oefenkans NL aangeboden.
Kortrijk zet in op praatgroepen in basisscholen waarbij anderstalige ouders, via het oefenen van Nederlands, dichter bij de school van hun kinderen worden gebracht. Tijdens de wekelijkse bijeenkomst overlopen ouders de communicatie van de school, bezoeken de ouders externe locaties, oefenen ouders de Nederlandse taal.
Wekelijks maken tot 85 Kortrijkzanen gebruik van de Oefenkansen Nederlands in o.a. scholen, BIB en wijkcentra.
Vrijwilligers gaan met deelnemers in gesprek om zo de Nederlandse taal verder te verkennen.
Met de subsidies bouwt Kortrijk de praatgroepen verder uit en ondersteunt het de vrijwilligers nog beter. De stad investeert ook in taalcoaching binnen de dienst Werk & Activering, om werknemers taalvaardiger te maken op de werkvloer.
Hasselt organiseert mogelijkheden om Nederlands te oefenen(opent in nieuw venster) voor verschillende leeftijdscategorieën zoals Babbeldoos (kleuters), Instapje (1 tot 2,5 jarigen), Samen thuis in Hasselt (volwassenen), VriendENTaal (volwassenen)
Bij De Babbeldoos gaan kleuters met een andere thuistaal al spelenderwijze taal leren. Door middel van speel-leermethodieken worden deze kinderen ondersteund en gestimuleerd in het leren en toepassen van de Nederlandse taal. Dit gebeurt met verhaaltjes, via educatieve spelletjes, crea-activiteiten,… De kleuter zich beter uit te drukken, wordt meer zelfzeker bij het praten, begrijpt wat de juf of de andere kleuters vertellen. Kinderen in het eerste leerjaar krijgen extra ondersteuning bij de oefeningen ‘technisch lezen’, met de nadruk op begrijpend lezen en leesplezier. Enthousiaste medewerkers verzorgen anderhalf uur taalplezier voor het kind, in groepjes van 15 kinderen. De Babbeldoos is er elke week, behalve in schoolvakanties.
De peuter leert zijn Nederlandse woordjes al spelenderwijs met een taalvrijwilliger. Er wordt gestart wanneer het kind 12 tot 18 maanden is en blijven langskomen tot het 2,5 of 3 jaar is. Zo verdwijnt de taalachterstand en is het kind klaar voor een goede start op school.
Samen thuis in Hasselt is een buddywerking waarbij gedurende zes maanden een Hasselaar de nieuwkomer mee op pad neemt. De buddy’s beslissen zelf hoe vaak ze elkaar ontmoeten. De taalachterstand van de nieuwkomer wordt weggewerkt en tegelijk wordt er veel nuttige informatie met elkaar gedeeld.
VriendENtaal zijn bijeenkomsten waar je Hasselaren kan ontmoeten je Nederlands kan oefenen met gesprekken over dagdagelijkse dingen die iedereen bezig houden. Het zijn gratis bijeenkomsten zonder inschrijving waarbij taalachterstand wordt weggewerkt en tegelijk wordt er veel nuttige informatie gegeven die de integratie vergemakkelijken.
Roeselare organiseert verschillende oefenmogelijkheden(opent in nieuw venster) zoals Praatwijzer, ARhus Klap!, Oefenen met Parlangi, Vrouwengroep Xenia.
Praatwijzer geeft de mogelijkheid om Nederlands te oefenen in kleine groepjes (Vlamingen én anderstaligen). Er wordt telkens gepraat over een ander thema en er wordt kennis gemaakt met de dienstverleningsorganisaties
Met ARhus Klap! Wordt Nederlands geoefend al babbelend met Vlaamse vrijwilligers in de ongedwongen sfeer van het ARhus Café.
Met Parlangi wordt op afspraak Nederlands geoefend op de smartphone, computer of tablet
Vrouwengroep Xenia. Vrouwen met een migratieachtergrond komen samen om Nederlands te oefenen.
- Mamagroep(opent in nieuw venster) voor anderstalige mama’s waarbij moeders hun Nederlands kunnen oefenen door samen te praten over verschillende thema’s die leven bij mama’s.
Wekelijks komen 21 mama’s, 3 peuters en 2 baby’s samen
Doel: sociaal netwerk verstevigen (mama’s leren andere mama’s in hun gemeente kennen);
oefenkansen Nederlands aanbieden door te praten over verschillende thema’s die leven bij de mama’s o.a. de werking van het ziekenfonds, het groeipakket, hoge energiefacturen en energiebesparing, afgestemd ouderschap (i.s.m. met CKG DE Schommel), vrije tijdsmogelijkheden (o.a. mama’s nemen deel aan de sportlessen van de gemeente, kinderen gaan op sportkamp,…)
Westerlo heeft het buddyproject Met Gezel op poten gezet . Met Gezel brengt een vrijwilliger en een nieuwkomer bij elkaar om Nederlands te oefenen en de nieuwkomer wegwijs te maken.
7 volwassenen en 14 kinderen
Minstens 2x per maand komen de buddy en de nieuwkomer bij elkaar.
Dit is een buddyproject waarbij 1 vrijwilliger gekoppeld wordt aan een nieuwkomer.
Het doel is om de nieuwkomer wegwijs te maken in de gemeente Westerlo, samen activiteiten te doen,…
- Westerlo organiseert oefenkansen Nederlands waarbij een vrijwilliger Nederlandse les geeft aan een nieuwkomer als extra ondersteuning bij de gevolgde lessen Nederlands.
1 volwassenen
Wekelijks
Als extra ondersteuning naast de gevolgde lessen Nederlands al op voorbereiding van een officiële cursus Nederlands, komen nieuwkomers samen met een vrijwilliger die hen Nederlandse les geeft.
Westerlo stelt huiswerkbegeleiding aan huis(opent in nieuw venster) ter beschikking i.s.m. het Huis van het Kind Westerlo-Herselt-Hulshout om in te zetten op ouderbetrokkenheid en het oefenen van Nederlands.
22 gezinnen (27 kinderen en hun ouders)
Wekelijks aan huis (tijdens het schooljaar)
Vrijwilligers geven 1x per week huiswerkbegeleiding aan huis. Er wordt ingezet op de Nederlandse taal. Ook wordt er extra ingezet op de ouderbetrokkenheid bij het ondersteunen van het kind.
Eveneens maakt de vrijwilligers het gezin wegwijs in de vrije tijdsmogelijkheden binnen Westerlo: samen naar de bib/speleotheek gaan, samen tijdens de vakantie een activiteit doen, info aanreiken over sportkampen/buitenspeeldag/Open Kamp Kempen,…
Westerlo organiseert de cursus ‘ouderbetrokkenheid in scholen’ vergroten i.s.m. Ligo Kempen. In deze cursus wordt uitleg gegeven over de werking van scholen en nog veel meer.
6 volwassenen
Wekelijks, gedurende 10 weken van 13/1 t.e.m. 31/3
Deze 10-weken cursus wil de betrokkenheid van de anderstalige ouders (kinderen in de lagere school) naar school toe vergroten o.a. uitleg geven over de werking van de school, het leerplatform, de communicaties, het systeem van huiswerk, de vrije tijdsmogelijkheden voor kinderen in de vakanties, wegwijs maken in de belangrijkste organisaties in de gemeente,…
Vanuit het lokaal bestuur ondersteunen we de modaliteiten van de cursus b.v. de lagere scholen in contact brengen met Ligo, kinderopvang organiseren…
Grimbergen kan met de middelen van plan samenleven hun oefenkansen Nederlands zoals Café combinne en de babbelaar meer centraliseren.
Café combinne is een praatgroep waar je andere Grimbergenaren leert kennen, waarbij je je Nederlands oefent en een babbeltje kan slaan over het werk, familie, hobby’s …
Het concept van café combinne is uitgedacht door avansa (waar aantal voorwaarden aan verbonden zijn om het de naam van café combinne te krijgen
In de praatgroep De Babbelaar kunnen volwassenen met een beperkte opleiding of zonder enige scholing Nederlands oefenen op een laagdrempelige manier
Actie 7 - Begeleiding naar hogere studies
Voor de toeleiding van kwetsbare jongeren naar hoger onderwijs werkt Aalst samen jeugdopbouwwerk VZW Lejo en hogescholen HoGent en Odisee.
Jongeren zullen actief geïnformeerd worden over de mogelijkheden van hogere studies en aan de hand van workshops hun talenten kunnen ontdekken.
De drie partners werken een onthaal- en begeleidingstraject uit voor de jongeren die bij HOGENT en Odissee gaan studeren.
De stad Leuven werkt al jaren samen met KUL en UCLL rond toeleiding naar hogere studies, met middelen van plan samenleven hebben ze deze financiering/samenwerking verder kunnen versterken.
Het A-Crew project(opent in nieuw venster) is een ambassadeurswerking dat bestaat uit een groep studenten met diverse achtergronden.
De student-ambassadeurs gaan langs bij scholieren met een diverse achtergrond, getuigen over de soms hobbelige wegen van een studieparcours en laten zien dat de obstakels niet altijd vermeden kunnen, maar wel kan overwinnen.
Bovenal inspireren ze die jongeren voor wie de universiteit of hogeschool niet altijd een vanzelfsprekende keuze is.
Organisatie van evenementen: laagdrempelig avonden, infodagen, rondleidingen, start to study avonden, jeugdwerking, scholen…
Actie 8 - Begeleiding ongekwalificeerde uitstromers
Maasmechelen werkt samen met Arktos om de gekwalificeerde uitstroom te verhogen. Met de middelen van Plan Samenleven werd deze samenwerking uitgebreid om de bestaande wachtlijsten weg te werken.
Jongeren die in aanmerking komen voor het project Spijbelcoach(opent in nieuw venster) worden aangemeld door het CLB of de school.
Het project wil, samen met de jongere en zijn netwerk, toekomstperspectieven creëren n.a.v. een vastgelopen schoolloopbaan. We willen hen activeren en motiveren om de schoolloopbaan positief verder te zetten en zo ongekwalificeerde uitstroom tegen te gaan.
Aan de hand van rondetafels en begeleiding op maat, trachten we samen met de jongere het traject te bepalen en stappen te zetten richting re-integratie op school. We betrekken, indien nodig, partners in het traject.
Het project richt zich op jongeren die wonen en schoolgaan in het secundair onderwijs in Maasmechelen.
Het begeleiden van vroegtijdige en ongekwalificeerde schoolverlaters is een derde belangrijke pijler, die meteen ook gekoppeld is aan meer kansen op de arbeidsmarkt. Met de inzet van jongerencoaches en het opzetten van verschillende projecten wil Sint-Niklaas vroegtijdige en ongekwalificeerde schoolverlaters een tweede kans bieden om alsnog een diploma te halen of een vakopleiding te volgen, om hun kansen op de arbeidsmarkt zeker te stellen.
De Gentse aanpak tegen ongekwalificeerde uitstroom focust op meer verbinding met de leerling en het gezin én een sterkere participatie van leerlingen op school. Alle acties die de stad Gent onderneemt tegen vroegtijdig schoolverlaten verzamelen we onder de naam ‘Operatie Geslaagd’.
Samen met partners binnen en buiten het onderwijsveld versterkt ‘Operatie Geslaagd’ Gentse secundaire schoolteams om een leer- en leefomgeving te ontwikkelen die de motivatie of ‘goesting’ om te leren van jongeren prikkelt. Werken aan autonomie, verbondenheid en competentie zowel op het niveau van de leerling, de klas als het schoolteam, staat hierbij centraal.
Samen met enkele partners onderzoekt Onderwijscentrum Gent hoe leerlingen actief deel kunnen uitmaken van het schoolgebeuren en hoe ze meer eigenaar kunnen zijn van hun eigen leerproces: via een organisatienetwerk worden ambities en doelen geformuleerd om vanaf schooljaar 2023-2024 aan de slag te gaan.
Het nieuwe Gentse spijbelactieplan focust op het versterken van de samenwerking tussen alle partners die leerlingen en hun context binnen en buiten het onderwijs begeleiden. Onze slogan is: “Samen krachtig. Plaats de leerling en hun context altijd centraal”. Door vanuit een krachtig partnerschap met de leerling en hun context aan de slag te gaan, komen we tot een sterk en geïntegreerd begeleidingstraject waarmee we de ontplooiingskansen van Gentse kinderen en jongeren maximaal ondersteunen.
Partnerschap school/gezin: Gezinnen versterken doe je op basis van hun noden en vragen. Want die hebben een invloed op de schoolloopbaan van kinderen. Stad Gent ondersteunt scholen hierbij.
Sinds 2020 werken NETSTERK en het CMP regio Mechelen samen met als doel meer integrale ondersteuning te voorzien voor jongeren om (dreigende) schooluitval en ongekwalificeerde uitstroom te voorkomen.
NETSTERK is een lokaal laagdrempelig aanspreekpunt voor professionals in de buurt die zich zorgen maken over de ontwikkelings- en leerkansen van kinderen, jongeren van 6 jaar en 20 jaar en hun gezin.
NETSTERK verbindt partners uit het onderwijs, welzijn, jeugdwerk, hulpverlening, … in de buurt, om te komen tot de integrale ondersteuning van kwetsbare gezinnen en zet hierbij steeds in op de verbinding tussen de thuis, buurt en schoolcontext.
NETSTERK ondersteunt zowel de reeds betrokken professionals als de gezinnen.
NETSTERK werkt vanuit de principes van Wraparound care.
De strijd tegen ongekwalificeerde uitstroom was in 2002 één van de redenen om het flankerend onderwijsbeleid in Antwerpen te starten. Het urgentieplan A’REA UP(opent in nieuw venster) bouwt verder op de realisaties, ervaringen en ambities uit het onderwijsnetwerk in Antwerpen om zo meer jongeren met een kwalificatie uit het onderwijs te laten uitstromen.
Elk schooljaar verlaten gemiddeld zo’n 1200 leerlingen (22%) de school zonder diploma in Antwerpen. Met de veranderingen die de stad Antwerpen, samen met de Antwerpse onderwijsverstrekkers en alle partners via het programma A’REA UP wil realiseren, moet het tij keren.
Deze verandering vraagt om een duurzame aanpak en gezamenlijke doelgerichtheid bij alle betrokken partners. In alle acties zetten we het kind / de jongere centraal, vertrekken we vanuit een aanpak die gericht is op wat onze stad, ons onderwijs, onze leerlingen nodig hebben en zorgen we voor een onderbouwing van wat we doen.
Voor elk schooljaar wordt een nieuwe actienota opgemaakt, met daarin per domein de preventieve, interveniërende en/of curatieve acties die de stad, scholen en partners samen uitvoeren om een positieve impact te hebben op de leerloopbaan van kinderen en jongeren in Antwerpen.
Elk van deze acties wordt afgewogen aan een aantal criteria alvorens opgenomen te worden in de actienota van het programma.
Het A’REA UP-programma wil linken leggen tussen alle leefwerelden van een kind of jongere (gezin, kinderopvang, school, vrije tijd, hulpverlening,…).
Actie 9 - Begeleiding kansengroepen naar arbeidsmarkt
Lier werkt samen met VDAB, Lier4business, de regisseur sociale economie en werk en sociale partners MOEF!, T3 en Jobatelier voor het project LierWerkt!(opent in nieuw venster) Het project brengt werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt in contact met lokale ondernemingen.
Via een bedrijfsbezoek leren werkzoekenden het bedrijf en de openstaande vacatures kennen.
De werkgever maakt op hetzelfde moment kennis met gemotiveerde werkzoekenden uit een doelgroep die voor hen vaak nog ongekend is.
Na een korte presentatie van het bedrijf en de rondleiding krijgen de werkzoekenden de kans om vragen te stellen en kunnen geïnteresseerden onmiddellijk hun cv bezorgen aan de werkgever.
Machelen richt in samenwerking met Groep intro Jobclub op om leeflooncliënten te activeren. De jobclub zal opstarten in het najaar.
Via deze jobclub kunnen cliënten op het einde van hun twe-traject intensiever begeleiden naar het vinden van een job op de reguliere arbeidsmarkt en het bijbrengen van bepaalde vaardigheden die hiervoor nodig zijn.
Met het project ‘BOEST! Your future’(opent in nieuw venster) gaat de Stad Leuven samen met Groep Intro, Emino, Arktos en CAW Oost-Brabant jongeren die hun weg naar de arbeidsmarkt niet vinden beter begeleiden, vertrekkende vanuit de vraag van de jongere zelf.
Jongeren begeleiden naar werk met een positieve, integrale aanpak op maat. Begeleiden van jongeren bij verschillende zaken: oriëntatie, welzijn, solliciteren, versterken van vaardigheden
De focus ligt op jongeren die: Tussen 18 tot 29 jaar zijn, Langer dan 6 maanden werkloos zijn, Laag- of middengeschoold zijn
flexibel zijn op het vlak van locatie en timing (‘outreachend’).
werken met een vaste trajectbegeleider die de jongere voor een korte of lange periode begeleidt.
Door te werken met verschillende partners: expertise uitwisselen, vlotter samenwerken en afstemmen.
Dendermonde, Lebbeke, Hamme en Buggenhout organiseren een intergemeentelijke jobbeurs om mensen in een kwetsbare arbeidssituatie te begeleiden naar de arbeidsmarkt.
Intergemeentelijke jobbeurs in het Cultureel Centrum De Biekorf in Lebbeke.
Samenwerking met IVZW JOBROAD.
de jobkansen van kandidaten verhogen door actieve begeleiding met een persoonsgerichte opleiding
Actie 10 - Begeleiding kansengroepen naar ondernemerschap
Maasmechelen heeft in januari 2023 een centrummanager aangesteld die mee instaat voor het toeleiden van kansengroepen naar ondernemerschap.
Het toeleiden van kansengroepen naar ondernemerschap is een structureel onderdeel van het takenpakket van de centrummanager.
Maasmechelen werkt hiervoor samen met STEBO vzw(opent in nieuw venster), deze organisatie heeft veel ervaring met het toeleiden van kansengroepen.
Actie 11 - Begeleiding naar werk door mentors
DUO for a JOB is een intergenerationeel mentorprogramma waarbij vijftigplussers (de mentoren) jongeren die op zoek zijn naar werk (de mentees) ondersteunen en hun kansen op een job vergroten.
50-plussers hebben heel wat professionele ervaring te delen. Daarom linkt DUO for a JOB(opent in nieuw venster) hen als vrijwilligers aan werkzoekende jongeren met een migratieachtergrond. Zo kunnen ze deze jongeren begeleiden naar werk.
Een ervaren persoon (de mentor) deelt zijn/haar kennis en expertise met een jongere (de mentee). De mentee verbetert op deze manier zijn/haar vaardigheden en bepaalt samen met de mentor zijn/haar professionele doelstellingen en de weg ernaartoe. De relatie tussen beide (het duo) is gebaseerd op uitwisseling, leren en wederzijds vertrouwen.
Het duo ontmoet elkaar minimum twee uur per week, zes maanden lang.
Zeven op de tien jongeren vonden binnen het jaar een job of opleiding.
Voor mentoring naar werk heeft Oostende niet ingetekend maar is wel mentor voor actie 11. Oostende werkt nauw samen FMDO. FMDO voert het mentorschap uit aangezien zij het aanbod en expertise hiervoor hebben.
- De mentoren van Team Up(opent in nieuw venster) helpen mensen met een migratieactgrond zoeken naar werk. Team Up-mentoren zijn enthousiaste vrijwilligers met een stevige kennis over een bepaalde sector. Zes maanden lang begeleiden ze een mentee in zijn zoektocht naar werk. Dat doen ze door bijvoorbeeld specifieke woordenschat aan te leren, maar ook door samen te zien welke jobs of stages geschikt kunnen zijn voor een van de Team Up-mentees. Zo versterken ze het professionele profiel van hun mentee en vergroten ze hun slaagkansen op de arbeidsmarkt. Team Up verbindt mentoren en mentees op basis van hun woonplaats (Kortrijk, Roeselare Brugge en Oostende) en gemeenschappelijke interesses. Tijdens het traject ondersteunt Team Up met vormingen, intervisiemomenten en concrete tips en tricks.
- TeamWork(opent in nieuw venster) koppelt hoogopgeleide nieuwkomers, die in opvangcentra verblijven, aan mentoren met een specifieke expertise binnen hun vakgebied. Dit pilootproject wil de nieuwkomers een beter inzicht geven en voorbereiden op de arbeidsmarkt. De mentor en mentee spreken 2 keer per maand af om de carrièremogelijkheden van de mentee samen te bekijken. De mentor kan daarbij diens ervaring delen en zo het profiel van de mentee te versterken. FMDO matcht op basis van het professionele profiel en werkt zo mee aan een inclusieve samenleving. De mentees hebben nog geen officiële verblijfsvergunning en zitten nog in hun asielprocedure. TeamWork startte in juni 2023 en is een samenwerking tussen FMDO, KU Leuven en Fedasil. Het project focust zich op mentees die verblijven in de Fedasil-centra in Oost- en West-Vlaanderen. De mentoren zelf mogen afkomstig zijn uit Vlaanderen, zelfs de hele wereld.
Actie 12 - Sociaal netwerk nieuwkomers versterken
Brochure ‘Welkom in A.A.L.S.T.’
Een onthaalbrochure voor nieuwe inwoners van Aalst met de belangrijkste weetjes, evenementen en diensten van de stad. Thema’s zoals vrije tijd, administratieve diensten, mobiliteit, gezondheid, studeren, inburgeren … komen aan bod. In deze brochure wordt de boodschap ondersteund door veel fotomateriaal en icoontjes.
Contact:
Saar De Schrijver, Coördinator Team Inburgering Aalst(opent in uw e-mail applicatie)
Dendermonde organiseerde we voor het eerst een onthaalavond voor anderstalige nieuwkomers, een initiatief dat we elke 2 maanden willen herhalen. Een onthaalavond is een infomoment over wonen, school, werk, Nederlandse lessen, integratie en inburgering in Dendermonde. Het gaat door in de bibliotheek van Dendermonde en wordt uitgevoerd door de intergemeentelijke dienst diversiteit Dendermonde-Lebbeke-Buggenhout.
We mikken op anderstalige nieuwkomers van de laatste 3 maanden. Wij spreken hen zelf aan, wij nodigen hen uit via een brief op hun domicilieadres. Doelgroep is volwassenen, maar er zijn ook mensen met gezinnen bij. Geen taalniveau nodig. Nieuwkomers die willen komen geven bij inschrijving hun moedertaal door, zodat wij tolken in hun kunnen voorzien die de gegeven info (in het Nederlands) voor hen vertalen. We werken met vrijwillige tolken. Door hen in te schrijven via Give-a-day, kunnen we hen een vergoeding aanbieden.
Doelstellingen:
- Nieuwkomers een algemeen welkom en onthaal bieden zodat ze op korte termijn de juiste diensten kunnen aanspreken bij vragen.
Contact:
Kim Pieters, Verbindingsambtenaar Dendermonde(opent in uw e-mail applicatie)
Een anderstalige nieuwkomer wordt gekoppeld aan een Nederlandstalige Eeklonaar. Ze gaan samen op stap in en rond Eeklo. De focus ligt op vrije tijd, ontspanning en leren van elkaar.
De duo’s spreken onderling af waar, wanneer en hoe vaak ze elkaar zien. We verwachten wel een regelmatig contact en volgen dit nauw op. Om de 2 maanden zijn er groepsactiviteiten waar de duo’s elkaar kunnen leren kennen. Het project is afgerond na 40 contacturen. Nadien kan het duo zelf beslissen of ze contact houden.
Doelstellingen:
- Nederlands oefenen in een informeel, veilig contact
- Netwerk uitbreiden
- De nieuwe woonomgeving leren kennen
- Bouwen aan zelfvertrouwen
- Leren van elkaar (wederzijds!)
- Wederzijds respect en begrip opbouwen
Contact
Aline Vermersch, Taal- en inburgeringscoach, Eeklo(opent in uw e-mail applicatie)
Sinds november 2023 is een brugfiguur actief die wordt ingezet over de vierTARL-gemeenten (Ternat, Affligem, Roosdaal & Liedekerke), een IGS die werd opgezet in het kader van Plan Samenleven. De brugfiguur ondersteunt binnen die gemeenten anderstalige nieuwkomers en burgers met een migratieachtergrond in het algemeen in hun contacten met verschillende diensten en organisaties.
De doelgroep zijn anderstalige nieuwkomers, zowel volwassenen als hun kinderen. De brugfiguur brengt hen in contact met verschillende verenigingen/organisaties/vrijwilligers in de gemeenten. Een minimale kennis van het Nederlands is niet vereist, hoewel dit de contacten wel vereenvoudigt. Indien er een gemeenschappelijke contacttaal is, wordt deze gebruikt.
Doelstellingen:
Anderstalige nieuwkomers ondersteunen:
- Om vlot hun weg te vinden binnen de gemeente en inzetten op een optimale participatie aan het gemeenschapsleven (bv sport & vrije tijd).
- Door oefenkansen Nederlands te organiseren, zoals de oprichting van ‘Praatcafés’ en het opstarten van ‘Taalpunten’ in de bibliotheken.
- Door hen te begeleiden bij inschrijvingen in een school, kinderopvang, vakantiekampen …
- Door het organiseren van fietslessen voor volwassenen en kinderen waardoor nieuwkomers ook de Nederlandse taal leren en zelfredzaam worden
De brugfiguur werd binnen Plan Samenleven aangeworven voor een periode van twee jaar. Bedoeling is dat activiteiten (zoals bv praatgroepen) een duurzaam effect hebben en structureel verankerd worden.
Contact:
Mihaela Tochita, Brugfiguur Plan Samenleven(opent in uw e-mail applicatie)
Vanuit de dienst sociale activering nodigen we alle nieuwe inwoners van vreemde origine die geen link hebben met het OCMW uit voor een onthaalgesprek. Op heden is het erg afhankelijk van de nieuwe inwoner of hij contact met onze dienst gaat opnemen of niet.
Alle nieuwkomers ontvangen een brief van ons in hun moedertaal. Ze kunnen vrijblijvend contact met ons opnemen indien gewenst. Tijdens het onthaalgesprek beantwoorden we al hun vragen en proberen we zoveel mogelijk relevante informatie vanuit de gemeente mee te geven.
Doelstellingen:
- Het doel is om integratie te bevorderen, een aanspreekpunt te bieden in onze gemeente, hen zelfredzamerte maken, wegwijs te maken in onze maatschappij en hun grondrechten mee helpen realiseren.
Contact
Melissa Temmerman, sociale activering, Maldegem(opent in uw e-mail applicatie)
De gemeente Meise is in 2021 gestart met het ontwikkelen van een onthaalbeleid. Aanleiding was een stijgende diversiteit bij nieuwe inwoners en een stijgende instroom uit Brussel die vaak anderstalig is. Door een gebrek aan een onthaalprocedure had de gemeente het gevoel dat ze het contact met inwoners kwijt was na inschrijving op gemeentehuis. Daar wou men verandering inbrengen door het ontwikkelen van een duidelijk onthaalbeleid.
De trekkersrol werd opgenomen door de integratie ambtenaar, ondersteunt door een consulent van het Agentschap Integratie en Inburgering. Na een diepte analyse waarbij de noden van de nieuwkomer en van de medewerkers werden bevraagt, werd een visienota opgemaakt en materiaal ontwikkeld ter ondersteuning van een goed onthaal.
Doelstellingen:
- Creëren van een uniforme dienstverlening.
- Medewerkers versterken en competenter gaan maken door o.a. te informeren en ondersteunen.
- Profiel en noden van nieuwe inwoners kennen a.d.h.v. omgevingsanalyse bij zowel de inwoners als onze interne medewerkers.
- Afstemming tussen betrokken diensten coördineren om op die manier op een juiste en efficiënte manier door te verwijzen.
Contact
Julie Van Nieuwenhove, Integratieambtenaar, Meise(opent in uw e-mail applicatie)
Sinds 2018 zet de sociale dienst een ‘toeleider’ in; een ondersteunde brugfiguur en zelf ooit nieuwkomer en dus ervaringsdeskundige, legt contact met nieuwkomers en helpt hen wegwijs te maken in het aanbod van diensten en organisaties in Oudenaarde. Zo wordt een vlotter contact en een betere communicatie beoogd tussen nieuwkomers en organisaties.
De toeleider biedt maatwerk, afhankelijk van de noden, behoeften en vragen van de nieuwkomer enerzijds en organisaties anderzijds.
Doelstellingen:
- Drempels verlagen voor nieuwkomers en toegang verzekeren tot hulp- en dienstverlening
- Toeleiden naar het bestaand aanbod van diensten en organisaties in de stad
- Toegankelijker maken van de dienstverlening
- Hiaten in het aanbod in kaart brengen
- Netwerk van de nieuwkomer uitbreiden of creëren
- Zelfredzaamheid verhogen
Contact
Klaartje Buyens, Hoofdmaatschappelijk assistent, Oudenaarde(opent in uw e-mail applicatie)
Wereldhuis Bonangana is een sociaal-culturele vrijwilligersvereniging die streeft naar een inclusieve, verdraagzame en interculturele samenleving en inzet op inburgering, participatie en emancipatie. Er wordt ingezet op individuele ondersteuning van vooral kansengroepen met een migratieachtergrond en het opzetten van structurele samenwerkingsverbanden.
Kernactiviteiten zijn:
- Nederlandse les voor anderstaligen (op maandagavond en woensdagvoormiddag)
- Taalbuddy’s (wekelijks moment wordt afgesproken tussen buddy en cursist)
- Huiswerkbegeleiding voor kinderen uit het lager onderwijs (op woensdagnamiddag)
- Sociaal-culturele activiteiten (wordt jaarlijks geprogrammeerd)
- De organisatie beschikt ook over een 70-tal laptops die gratis worden uitgeleend aan de deelnemers.
Doelstellingen:
Anderstaligen helpen in hun inburgering en maatschappelijke integratie door het aanbieden van leer- en oefenkansen Nederlands.
- Kansen verhogen van kinderen die het moeilijk hebben in het lager H5 meestal omdat ze thuis niet de optimale mogelijkheden hebben
Contact:
Piet Callens, voorzitter Bonangana(opent in uw e-mail applicatie)
Medewerkers van de gemeente bezoeken thuis nieuwkomers die vanuit het buitenland in Waregem zijn komen wonen. Ze stellen de dienst diversiteit voor en informeren hen over de verschillende lokale activiteiten waaraan ze kunnen participeren: praatgroepen, buddywerking, …
Doelstellingen:
Nieuwkomers welkom heten en hen informeren over de projecten van de dienst Diversiteit, toeleiding naar hun projecten en activiteiten.
Contact
Tine Vanwijnsberghe, Medewerker Diversiteit, Waregem(opent in uw e-mail applicatie)
Verder bouwend op de succesvolle welkomapp van Mechelen, ontwikkelt het Agentschap Integratie en inburgering samen met de steden Mechelen en Lier een Vlaamse welkomapplicatie om nieuwkomers wegwijs te maken in de gemeente waar ze wonen.
In de meertalige applicatie kan men informatie vinden over verschillende thema’s (wonen, onderwijs, gezondheid, ...). Zo vindt men bijvoorbeeld antwoorden op de vraag: waar vind ik een huisarts, wat is een wijkgezondheidscentrum, wat zijn de openingsuren van de bibliotheek of waar zijn er scholen voor mijn kinderen? Deze slimme applicatie zorgt ervoor dat de informatie uit jouw gemeente zichtbaar wordt voor de nieuwkomer. Daarnaast kunnen lokale besturen de app ook gebruiken als communicatiemiddel om nieuwkomers in hun gemeente te bereiken en ook lokaal aanbod of nieuws te delen.
Doelstellingen:
- Zorgen dat nieuwkomers toegang hebben tot de juiste informatie om zo hun weg te vinden in hun gemeente.
- Drempels wegnemen door o.a. de informatie aan te bieden in verschillende talen.
- De applicatie is een handig instrument dat ingezet kan worden bij het onthaalbeleid van de gemeente. Het zorgt er ook voor dat nieuwkomers zelfstandig hun weg vinden in de gemeente, zodat de druk voor loketmedewerkers wordt verlicht.
Contact
Joorke Van Goethem, Projectmanager, AgII(opent in uw e-mail applicatie)
Na een pauze omwille van corona hebben we de ‘op stap wandeling’ nieuw leven ingeblazen. Deze ging door op vrijdagvoormiddag, dat is ook het wekelijks moment waarop normaal Babbelonië doorgaat. Zo bereiken we alvast heel wat mensen uit de doelgroep en is de locatie al vertrouwd.
We startten met koffie en thee in het Lokaal Dienstencentrum om daarna in kleinere groepen de verschillende diensten in de gemeente te bezoeken, nl. CC Nova, bibliotheek, dienst toerisme, gemeentehuis, Sociaal Huis en de sporthal. Op elke dienst krijgen de deelnemers een kort woordje uitleg en wat informatie mee. Afsluiten doen we samen in de cafetaria van de Sporthal met een drankje en een losse babbel.
Doelstellingen:
- Kennismaking met de diensten (adres, bereikbaarheid, openingsuren, dienstverlening)
- Drempel verlagen voor de toekomst
- Nederlands oefenen
- Netwerk versterken
- Toeleiden naar vrijetijdsaanbod
Contact
Lieve Hanselaer, Projectmedewerker Plan Samenleven, Wetteren(opent in uw e-mail applicatie)
Vanuit Team Integratie organiseren we 2x per jaar een participatietraject. In het najaar organiseren we het vrijwilligerstraject ‘Brugpijler’, waarbij we inburgeraars toeleiden naar (vrijwilligers)organisaties waar ze gedurende 3 à 4 maanden ongeveer 4u per week meedraaien.
In het najaar start het buddytraject, hierin wordt een inburgeraar gekoppeld aan een goed ingeburgerde Wetteraar. Gedurende 6 maanden vormen zij een duo en spreken zij minimum 2x per maand af om samen activiteiten te doen die goed zijn voor het inburgeringsproces. In het buddytraject wordt ook maandelijks een groepsactiviteit georganiseerd of in groep aangesloten op een bestaande activiteit, zoals ‘Samen lezen in de bib’, opendeurdag Kunstacademie ….
Doelstelling
- Met dit project willen we in eerste instantie sociale netwerk- en taaloefenkansen bieden aan anderstalige nieuwkomers.
- Daarnaast willen we met het project ook bijdragen aan een inclusievere, warmere samenleving en eventuele drempels wegwerken door onze doelgroep in contact te brengen met de ontvangende samenleving en omgekeerd
Contact
Actie 13 - In contact brengen met sport
Maasmechelen organiseert i.s.m. Dilsen-Stokkem tijdens de zomervakantie speelpleinwerking Bovenuit voor kinderen met een beperking.
Speelpleinwerking Bovenuit ontstond vanuit de samenwerking van de werkingen Flapuit (Maasmechelen) en Ondersteboven (stad Dilsen-Stokkem).
Activiteiten op maat voor kinderen en jongeren van 6 tot 21 jaar met een licht mentale beperking, motorische beperking, ASS en/of ADHD.
Deze versterkte speelpleinwerking helpt kinderen om boven zichzelf uit te stijgen, elk vanuit de eigen talenten en krachten.
Bovenuit heeft tijdens de zomervakantie een leuk aanbod van activiteiten voor kinderen en jongeren met extra ondersteuningsnoden.
Dendermonde organiseerde een inclusieve buitenspeeldag en kocht een pannakooi aan. Daarnaast organiseerden ze ook een g-sport festival
Inclusieve buitenspeeldag in deelgemeente Grembergen: aanbod van verschillende aangepaste activiteiten zodat elk kind kan meespelen, met extra aandacht voor kinderen met een fysieke beperking. Er waren verschillende activiteiten zoals een tekenhoek, ontdektuin, snoezeltent, sminckhoekje, voelboom, vrije speelruimte…Hierbij werden er vrijwilligers ingeschakeld
Dendermonde kocht pannakooi aan waarin jongeren kunnen voetballen. De pannakooi wordt ook verhuisd en gedeeld met Lebbeke en Buggenhout
Lebbeke organiseerde een G-sport zomerkamp voor kinderen.
G kamp zijn zomers sportkampen voor kinderen met een beperking die geboren zijn tussen1-1-2003 en 31-12-2014
De G-sport zomerkamp duurt van 31-7-2023 4-8-2023 (met een kostprijs van €30)
G-sport zomerkampen georganiseerd voor kinderen met een beperking.
Jongeren krijgen opleiding via een erkende animatorcursus (zowel in Lebbeke als Buggenhout) in samenwerking met Groep Intro en Uit De Marge. Deze jongeren worden ingezet bij de g-sport zomerkampen.
De sportdienst van Brugge zet in op acties en structurele maatregelen om jongeren van buitenlandse herkomst of personen met een handicap in contact te brengen met sport. Dit doet de dienst via een driesporen-beleid.
de doelgroep aansporen om effectief te sporten door een aantal activiteiten te organiseren. Het betreft hier bestaande projecten waar extra aandacht naar gaat om méér jongeren sport te laten beleven:
- OKAN/BENO: in het schooljaar 2022-2023 worden opnieuw fietslessen voorzien voor de OKAN (Onthaalklas Anderstalige Nieuwkomers) en BENO (Basiseducatie Na Okan)-studenten die hier nood aan hebben.
- Start to Move: met een zestal activiteiten verspreid over het ganse jaar hebben we een divers aanbod voor mensen in kansarmoede. Dit aanbod zal specifiek opengesteld worden voor anderstaligen en voor G-sporters.
- Belevingsloop Koude Keuken: in september 2022 konden kinderen uit het Buso-onderwijs voor het eerst deelnemen aan de Belevingsloop in het sportpark Koude Keuken. Voor de volgende edities zal er extra promotie gemaakt worden naar alle Brugse Buso-scholen.
- G-Dansant: voor het wekelijkse dansmoment voor mensen met en zonder beperking (zowel fysiek als mentaal) wordt onderzocht op welke manier dit nog meer in de verf gezet kan worden. De expertise van de G-Sport consulent van Sport Vlaanderen wordt aangesproken om dit te faciliteren.
- Fietslessen voor basisonderwijs: binnen het kader van de Brugse Fietsschool gaan studenten van Howest aan de slag met anderstalige kinderen om hen rijvaardig te maken, zodat hun zelfredzaamheid vergroot wordt en ze zich makkelijker kunnen verplaatsen in en rond Brugge.
- Blindsportsdate: de sportdienst zet zijn schouders onder het tweejaarlijkse sportevenement voor mensen met een visuele handicap. Samen met Sport Vlaanderen en G-Sport Vlaanderen vzw wordt een unieke sportdag op poten gezet, waarbij de sportdienst een ondersteunende en promotionele rol op zich neemt.
Sensibiliseren om de drempels binnen de Brugse sportclubs weg te werken staan ook op het programma. Samen met het Agentschap Integratie en Inburgering zullen workshops en bijscholingen georganiseerd worden, in nasleep van het project Vitaal zodat de opgedane kennis en know-how van dat project niet verloren gaat. Met G-Sport Vlaanderen wordt bekeken hoe we dit verder kunnen opentrekken naar G-sporters met als doel de oprichting van G-sport afdelingen binnen bestaande traditionele sportclubs.
Naast deze initiatieven op korte termijn zal de sportdienst binnen de contouren van dit project de basis leggen voor de ontwikkeling van een “Brugs platform voor sociaal-sportieve projecten” die het Brugs sportlandschap op lange termijn moet ondersteunen bij het “socialiseren” van het sportaanbod. Voorstel is om een instrument te laten ontwikkelen die ons in staat stelt om sportaanbieders zowel financieel als inhoudelijk te ondersteunen bij het wegnemen van drempels. Daarvoor wensen we beroep te doen op een expertiseorganisatie (via marktverkenning).
Toeleiding van kinderen en jongeren naar sport (en cultuur) in samenwerking met vzw Habbekrats(opent in nieuw venster).
KIDZ ON TOUR is vanuit het perspectief van de kinderen en jongeren een fantastische, kleurige en bovendien elektrische minibus met vrolijke animatoren en een boel sport en spelmateriaal.
Kinderen van de betrokken gemeenten kijken uit naar de komst van de bus en weten dat er hen een paar leuke uren te wachten staan. De betrokken begeleiders stellen zich dienstbaar en hulpvaardig op en zoeken naar groeimogelijkheden binnen het bestaande aanbod.
Met de Taxi-werking biedt Lokeren, i.s.m. Groep INTRO vzw, jongeren uit de OKAN-klassen een nuttige vrijetijdsbesteding op woensdagnamiddag aan.
Op woensdagmiddag organiseert Groep INTRO(opent in nieuw venster) een Taxi-werking voor OKAN jongeren vanaf 12 jaar waarbij de focus specifiek ligt op het leren kennen van het vrijetijdsaanbod in de stad.
De jongeren kunnen deelnemen aan leuke activiteiten in de buurt. Zo krijgen ze oefenkansen voor hun Nederlands, bouwen ze hun sociaal netwerk uit en leren ze het vrijetijdsaanbod van Lokeren kennen.
De werking maakt gebruik van Vagevuur Open jeugdwerk als locatie. Zo maken de kinderen alvast op een laagdrempelig manier kennis met deze organisatie en al zijn voordelen.
De activiteiten variëren van sporten verkennen in de sporthal tot een kennismaking met jeugdwerk of een uitstap naar Gent.
Onder andere in Dendermonde (Taalkracht-Taxi) en Mechelen (OKAN After School) bestaat een gelijkaardig aanbod i.s.m. Groep INTRO vzw.
Voor deze actie werd de link gelegd met het bestaand outreachend jeugdwerk.
Brugfiguren organiseren een vrijetijdsmarkt en signaleren hiaten in het sportaanbod. Zo werd intussen bijvoorbeeld een nieuw aanbod van zwemlessen voor 10 tot 12-jarigen gecreëerd.
Het netwerk vrijetijdsparticipatie organiseert vormingen. In 2022 werd bijv. een vorming georganiseerd rond armoede en belang van vrije tijd.
In 2023 wordt met het netwerk vrijetijdsparticipatie ook specifiek gewerkt aan toeleiding naar sport. Er diende intussen ook een sportclub in die wil inzetten op hun jongeren met migratieachtergrond die blijkbaar 1/3 de van hun jeugdafdeling uitmaakt.
Actie 14 - In contact brengen met bedrijfsleven
Maasmechelen organiseert diverse projecten/trajecten om jongeren in contact te brengen met het bedrijfsleven. Specifiek met de middelen van Plan Samenleven zetten ze in op de organisatie van jobbeurzen.
- Organisatie van jobbeurzen/ belevingsbeurzen: bedrijven uit de sectoren transport, logistiek en industrie bieden vacatures aan, bezoekers kunnen via mobiele units en simulators ‘proeven’ van de jobs, info krijgen over opleidingen die gevolgd kunnen worden ifv bepaalde jobs, …
Project TAlim(opent in nieuw venster) wil jongeren extra kansen bieden om hun talenten te kunnen ontplooien. Daarbij ontdekken de jongeren, samen met vrijwilligers en gastdocenten, wat ‘later’ allemaal kan zijn. Ze krijgen zelfvertrouwen, ontdekken en ontwikkelen talenten, verbreden hun toekomstperspectieven, werken aan hun sociale vaardigheden en bouwen aan een sterk netwerk.
Actie 15 - Brug leggen naar onderwijs
Machelen stelt brugfiguren in basisscholen tewerk om gezinnen hulp en ondersteuning te bieden.
Na een succesvolle opstart in 1 school is het project in volle uitbreiding.
Doel? Op termijn op elke Machelse basisschool en brugfiguur.
Machelen kon op 1 jaar tijd al bijna 100 gezinnen hulp en ondersteuning bieden. Waarbij op een heel projectmatige manier werd gewerkt en er ruimte wordt gemaakt om het project inhoudelijk te evalueren.
Aalst telt zowel gewone brugfiguren als een leescoach tewerk.
De leescoach als brugfiguur onderwijs is nog niet gestart, maar wordt een mooi project waarbij er wordt samengewerkt met Onderwijs, Utopia, Inburgering en de hogescholen. Ze doen aan leesbevordering op school, maar ook in de thuiscontext van kwetsbare gezinnen.
Het gewone project brugfiguren(opent in nieuw venster) Onderwijs behaalt mooie resultaten op lagere scholen en hun werking is nu verdubbelt.
De brugfiguren onderwijs van het project met Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen, VCLB en GO! CLB Dender zullen hun werking uitbreiden.
Meer informatie op de website van Stad Aalst(opent in nieuw venster)
Kortrijk stelt brugfiguren tewerk in het lager onderwijs(opent in nieuw venster) en met plan samenleven ook in het secundair onderwijs.
Er zijn drie brugfiguren in het secundair onderwijs(opent in nieuw venster) gestart. (extra info in 2e link)
Zij maken het verschil voor kwetsbare gezinnen en zijn de brug voor leerkrachten en directie met o.a. het welzijnswerk. (Het gaat om de scholen Athena Drie Hofsteden, Athena Ter Bruyninge, Guldensporencollege Engineering en Guldensporencollege Centrum Leren & Werken)
3 pijlers van brugfiguren: Ondersteunen van ouders met bijzonder aandacht voor kansengroepen, Sensibiliseren van het schoolteam en Samenwerking met de buurt uitbouwen zoals linken leggen met de wijkteams, met actoren uit de buurt, brede schoolwerking mee ondersteunen… (meer info in eerste link)
Actie 17 - Opleiden in omstaandersprincipe
“Ons omstaandersprincipe kreeg een campagne als call to action vanuit de verschillende doelgroepen die uitsluiting ervaren oa. Regenboognetwerk, Dialoogtafels tegen racisme, klankbordgroep toegankelijkheid, …” (Roeselare)
“Omstaanderstraining zijn meer dan training van professionals en burgers. We gebruiken de signalen die we daaruit ontvangen om procedures te herdenken.” (Vlaamse Gemeenschapscommissie)
Lokeren biedt in samenwerking met het Agentschap Integratie en Inburgering omstaanderstrainingen(PDF bestand opent in nieuw venster) aan om een impact te hebben op zowel professionals als burgers.
Brede toepassing: niet enkel discriminatie, maar elke vorm van ongewenst gedrag
Projectjaar 1: KPI: 50 waarvan 25 Professionals: Leerkrachten en opvoeders en 25 Burgers: Werkgroep fuiven van de jeugddienst
Op langere termijn: Eigen trainers ( Train de Trainer’ bij Hannah Arendt Instituut), Aanbod op vraag (scholen, stadsdiensten, horecazaken, jeugdverenigingen) en jaarlijks een open aanbod voor geïnteresseerde burgers.
Tips en tricks: Gefaseerde aanpak, Start met een lage KPI, Start doelgroep- en vraaggericht, Verduurzaming via eigen trainers
Sint-Niklaas organiseert omstaanderstrainingen(opent in nieuw venster) voor inwoners, verenigingen, organisaties én eigen personeel waarin verschillende strategieën om te reageren worden aangeleerd als je als een actieve omstaander als getuige bent van ongepast gedrag. Voor de trainingen wordt er samengewerkt met Het Agentschap Integratie en Inburgering en andere partners zoals bv. Orbit vzw en Sensoa vzw.
Trainingen met brede focus:
Alle vormen van ongepast gedrag komen hier aan bod. Deze vormingen worden gegeven door het Agentschap Integratie en Inburgering.
Leren wat het omstaanderseffect is en wat het moeilijk maakt om als omstaander te reageren op ongewenst gedrag.
Leren van vijf strategieën inzetten om veilig en effectief te reageren op ongewenst gedrag.
Stil staan bij de verschillende afwegingen die er kunnen zijn om al dan niet tussen te komen.
Deze training duurt 1, 5 uur.
Trainingen met specifieke focus
Racisme: op zoek gaan naar persoonlijke, effectieve en bevrijdende manieren om met racistische situaties om te gaan, als omstaander, getuige of mikpunt van racisme. We verwerven inzicht in de achtergronden van racistisch gedrag en leren gepast te reageren op racistisch gedrag. Deze vorming wordt gegeven door Orbit Vzw en duurt 3 uur.
Seksueel grensoverschrijdend gedrag: in deze training leer je ook over de 5 strategieën om veilig en effectief te reageren op ongewenst gedrag, maar specifiek m.b.t. seksueel grensoverschrijdend gedrag. Er wordt ook dieper ingegaan op persoonlijke grenzen en op wat seksueel grensoverschrijdend gedrag juist is. Deze vorming wordt gegeven voor Sensoa Vzw en duurt 2,5 uur.
Stad Genk biedt, in samenwerking met het Agentschap Integratie en inburgering, omstaandertrainingen(opent in nieuw venster) aan om actief en gepast te leren reageren op ongepast gedrag.
Tijdens de trainingen wordt aangeleerd wat het omstaanderseffect is en worden er vijf strategieën meegegeven om gepast te reageren.
De training is gratis en duurt 2,5 uur.
iedere maand worden er sessies voorzien waarvoor je kunt inschrijven.
Roeselare organiseert omstaanderstrainingen(opent in nieuw venster) doorheen het jaar onder de opleiding ‘leer beter reageren’ voor zowel burgers als professionelen.
De opleiding speelt in op verschillende contexten (werk, nachtleven, ...) en verschillende vormen van grensoverschrijdend gedrag.
In het eerste deel wordt onderzocht waarom mensen vaak wegkijken en niets doen.
In het tweede deel worden 4 strategieën aangereikt om te reageren en dus een actieve omstaander te zijn.
Er gaan doorheen het jaar meerdere trainingen door. Deelnemers moeten zich steeds inschrijven.
De VGC organiseert in samenwerking met het Agentschap integratie en Inburgering omstaanderstrainingen(opent in nieuw venster) (bestaande uit 2 delen) voor Brusselaars.
De vorming gaat in op verschillende contexten (werkomgeving, familierelaties, …). Waarbij de focus ligt op discriminerende en racistische uitspraken en gedrag, vanuit alle discriminatiegronden (afkomst, handicap, geloof, seksuele geaardheid, leeftijd, …).
2 doelen van de eerste sessie: grensoverschrijdend gedrag leren (h)erkennen, je eigen referentiekader en onbewuste vooroordelen onderzoeken leren reageren in situaties van grensoverschrijdend gedrag
Tijdens de vervolgsessie worden ervaringen uitgewisseld en is er ruimte om voorbeelden te bespreken en uit te oefenen.
werken met kleine groepen (max. 12 deelnemers).
Actie 18 - Lokaal actieplan integrale toegankelijkheid ontwikkelen en uitrollen
Het actieplan van Antwerpen bestaat uit 5 doelstellingen: een toegankelijke stedelijke structuur door o.a. redelijke aanpassingen te doen, medewerkers opleiden en interne sensibiliseringsacties opzetten, inspraak en participatie verhogen, verhogen van toegankelijkheid van publieke gebouwen, openbaar domein, mobiliteit, dienstverlening, informatie, vrije tijd en evenementen, en het aanpakken van discriminatie op de huurwoningmarkt.
Enkel voorbeelden waar Antwerpen op inzet:
- Als mentorbestuur voor actie 18 integrale toegankelijkheid geven ze advies aan andere lokale besturen, o.a. via een lerend netwerk.
- Een ‘take-over’ organiseren met jongeren met een beperking: aan de hand van methodieken vanuit de jeugddienst gaan ze samen met jongeren met een beperking kijken naar noden. De jeugd bespreekt verschillende thema’s en gaan dan in gesprek met schepenen.
- Picto-borden in stadspark: De borden werden in het stadspark geïnstalleerd om communicatie voor kinderen met autisme te vergemakkelijken. Antwerpen bekijkt hoe dit stads-breed kan.
- Blindgeleide lijnen project: blindgeleidenplan. De stad gaat kijken naar de huidige lijnen en een analyse van maken. Daarna zal er bekeken worden of er algemene richtlijnen rond uitgewerkt kunnen worden en hoe er wordt omgegaan met beschadigingen.
- Deelmobiliteit: Antwerpen zet hier vooral in op fietsen.
- Interne opleidingen rond domeinen en gebouwen.
Meer informatie over hoe Antwerpen dit doet vind je op hun webpagina Toegankelijke stad(opent in nieuw venster) (en in de presentatie(PDF bestand opent in nieuw venster) van de inspiratiedag Plan Samenleven van 25 mei 2023).
Mechelen maakt werk van toegankelijkheid door in te zetten op verschillende aspecten van toegankelijkheid zoals mobiliteit en vrije tijd maar ook in de publieke ruimte, openbare gebouwen en dienstverlening.
Enkele voorbeelden uit de toegankelijkheidswerking(opent in nieuw venster) van Mechelen:
- Adviesraad Buitengewoon Meedoen: adviesraad voor personen met een beperking. Naast onze adviesfunctie organiseren ze ook verschillende activiteiten die personen met een beperking aanbelangen.
- Samen met Dito installeerde Mechelen hellende en bellende vlakken aan handels- en horecazaken.
- Rond toegankelijk sanitair zal Mechelen nog extra toiletten laten screenen.
- Ook het speelterrein in de Kruidtuin zal heraangelegd worden met aandacht voor inclusie en toegankelijkheid.
- Het stadhuis van Mechelen zal gerenoveerd worden, toegankelijkheid zal vanaf het begin worden meegenomen.
Gent werkt aan een toegankelijke stad(opent in nieuw venster) waar iedereen toegang heeft tot gebouwen, publieke ruimte, communicatie en dienstverlening.
- Toegankelijke infrastructuur door o.a. meer banken en rustpunten, screening van stadsgebouwen, inclusief sanitair, stadwandeling voor blinden, verbeterd vervoeraanbod voor minder mobiele Gentenaars.
- Toegankelijke communicatie door o.a. taaliconen voor activiteiten, begrijpelijke brieven, een universele iconendatabank, taalhulpen …
- Toegankelijke dienstverlening door o.a. redelijke aanpassingen, digitale dienstverlening gebruiksvriendelijker te maken, een inclusieve gidsenwerking van Gentse Musea …
- En andere transversale acties zoals toegankelijkheid als voorwaarde in horeca-attest, omgevingsvergunning en reglement voor verfraaiing van handelspanden.
Actieplan integrale toegankelijkheid 2023-2025 Stad Gent(PDF bestand opent in nieuw venster)
Oostende ontwikkelde in projectjaar 1 een actieplan toegankelijkheid. In projectjaar 2 worden deze acties uitgerold. Het actieplan toegankelijkheid heeft heel wat actiepunten. In projectjaar 1 is al heel wat kunnen realiseren zoals het installeren van hellende vlakken en inleefsessies voor baliemedewerkers. Momenteel ligt de focus vooral op het toegankelijk maken van evenementen van Oostende en de screening van de gebouwen.
Raadpleeg alle initiatieven rond toegankelijkheid op de pagina Toegankelijk Oostende(opent in nieuw venster).
- In Heist-op-den-Berg wordt er gewerkt worden rond het diversifiëren van het beeldmateriaal.
- Enkele speelterreinen worden bezocht met kinderen met een beperking. Tijdens het bezoek wordt er gekeken naar wat er nodig is om speelterreinen toegankelijker te maken.
- Er worden opleidingsmomenten voor het personeel georganiseerd rond toegankelijkheid.
- Er wordt gekeken hoe de samenwerking met de restaurants/cafés nieuw leven kan ingeblazen worden.
- Met de adviesraad worden enkele plaatsbezoeken georganiseerd in kader van Hoppinpunten.
Actie 19 - Correspondentietesten uitvoeren
Gent voerde correspondentietesten(PDF bestand opent in nieuw venster) uit op de arbeidsmarkt en op de woonmarkt.
Arbeidsmarkt
Tussen december 2020 tot en met mei 2021 werden er fictieve sollicitaties gestuurd in paarvorm naar vacatures.
Sollicitaties voor experiment rond etniciteit, gezondheid en functiebeperking, transgender identiteit, leeftijd.
Door mannelijke en vrouwelijke paren af te wisselen kunnen ook uitgespraken gedaan worden omtrent eventuele genderdiscriminatie.
Woonmarkt
Correspondentietesten voor de drie discriminatiegronden: etnische afkomst, gezinssamenstelling, fysieke beperking.
Sectorale testen bij particuliere verhuurders.
Juridische testen bij vastgoedmakelaars.
Mystery calls bij vastgoedmakelaars voor etnische discriminatie.
Uitgevoerd door LEVL vzw, onder wetenschappelijke begeleiding van Prof. Pieter-Paul Verhaeghe van de Vrije Universiteit Brussel.
Mechelen voerde correspondentietesten uit op de huurwoonmarkt en zetten een makelaarstraject op met mystery calls.
Correspondentietesten door middel van een kwalitatieve bevraging van verhuurders, makelaars, huurders en ondersteunende organisaties
De afgetoetste discriminatiegronden waren etnische afkomst, gezinssamenstelling en inkomstenbron
De testen gaven ook de indicatie dat de discriminatie opschuift (plaatsbezoeken, opmaken van kandidaatdossier)
Traject makelaars met mystery calls op basis van 4 discriminatiegronden: etnische afkomst, vermogen, burgerlijke staat, combinatie etnische afkomst en vermogen.
het doel van dit traject is sensibiliseren en het gedrag van makelaars te veranderen zonder te sanctioneren.
Stad Antwerpen ontwikkelde samen met partners een actieplan om discriminatie op de huurwoningmarkt aan te pakken. Het plan kwam er na aanleiding van correspondentietesten uitgevoerd door de Vrije Universiteit Brussel (VUB). In 2020 deed de VUB voor stad Antwerpen correspondentietesten om de discriminatie op de professionele huurmarkt in Antwerpen in kaart te brengen. Gedurende 2 maanden werden 2950 testen uitgevoerd onder 280 vastgoedmakelaars. In 2021 deed de VUB een nieuwe meting bij vastgoedmakelaars.
Het actieplan om gelijke kansen op de huurwoningmarkt te bevorderen bestaat uit acties om verhuurders en (toekomstige) huurders die discriminatie ervaren te informeren, sensibiliseren en versterken. Zo bundelde Antwerpen tips voor makelaars, verhuurders en huurders. De stad ontwikkelde ook e-learnings voor makelaars, studenten en verhuurders omtrent discriminatie op de huurwoningmarkt.
Meer informatie over de acties vind je op Aanpakken van discriminatie op de huurwoningmarkt(opent in nieuw venster).
Genk ontwikkelde een actieplan op basis van de beleidsaanbevelingen uit het rapport van de nulmeting. Stad Genk is al enige jaren rond dit thema actief en liet eerder de impact van de acties uit het actieplan discriminatie op de huurwoningenmarkt onderzoeken.
Actieplan omvat 3 doelstellingen: sensibiliseren over gelijke toegang tot huisvesting, meldingsbereidheid ingeval van discriminatie opkrikken en informeren over rechten en plichten bij huurders en verhuurders, makelaars, kwetsbare groepen en sociaal dienstverleners.
De acties binnen het actieplan:
- Stakeholders bevragen over wat hun noden zijn om discriminatie op de huurwoningenmarkt aan te kunnen pakken.
- Sterke overkoepelende communicatiestrategie. Sensibiliseren en informeren over rechten en plichten, kanalen en dienstverlening.
- Meldpunt voor huurders: meldingsbereidheid bij huurders opkrikken aan de hand van een sensibiliserende campagne om de meldingsgraad op te krikken, rekening houdend met de noden van huurders.
- Woonloket verder verankeren en promoten van de lokale Woonloketten als meldpunt voor discriminatie en het bieden van ondersteuning bij indiening van een klacht bij VMRI.
- Informatie- en netwerkmomenten organiseren: Sensibiliserende en informerende workshops over (het melden van) discriminatie, wetgeving, sociaal verhuren.
- Ondertekening van charter gelijke toegang tot huisvestiging voor makelaars, in samenwerking met BIV & CIV, rond discriminatiewetgeving, omgaan met discriminerende vragen van eigenaars en bewust omgaan met vooroordelen.
- Opvolgmeting praktijktesten in de zomer van 2024.
Meer informatie vind je op de pagina Huurdiscriminatie(opent in nieuw venster) van Genk.
Actie 20 - Sociale mix in scholen bevorderen
Het onderwijscentrum Gent zet heel wat acties op poten om sociale segregatie in scholen tegen te gaan.
School in je buurt(opent in nieuw venster): schoolwandelingen per wijk waarbij 3 à 4 scholen per wandeling aan bod komen. De wandeling gebeurt in groepjes van max 30 deelnemers. Per school duurt een bezoek 45 minuten waarin uitleg over de school (speelplaats, refter, klassen) wordt gegeven.
Informatiesessies voor ouders, directies en partners
Ouders ondersteunen bij schoolkeuze: ondersteuning bieden bij aanmelding en inschrijving
Inloopteams: zetten in op kleuterparticipatie bv. Wiegwijs
Actie 22 - Pleinmakers aanbieden
In de sociale wijk hof ten Rode is een pleinmaker aangesteld die met de bewoners laagdrempelige activiteiten doet. In Buurtpunt ‘De Nestel’ gebruikt men de oude pastorie als buurthuis. Hier gaan dan diverse activiteiten door met als doel de buurt samen te brengen. De pleinmaker werkt hier met personen met een beperking en kwetsbare achtergrond.
In de sociale wijk Hof ten Rode zet de pleinmaker in op het aanleggen van moestuintjes of het maken van soep met de bewoners.
Inspelend op de noden en opportuniteiten van de buurt, vormt het buurtpunt ‘De Nestel’ een warme ontmoetingsplaats. Een pleinmaker is actief binnen dit inclusief buurtpunt. Dit project wordt gefinancierd door Plan Samenleven maar ook samen met Zorgzame buurten. Het doel is om in dit buurthuis zo veel mogelijk activiteiten te laten doorgaan: recepties, voorstellingen,…; Deze locatie wordt ook gebruikt voor de inclusieve speelpleinwerking; Dit is ook in samenwerking met KVG en Blijdorp.
Pleinmakers wonen in een bepaalde buurt en stimuleren ontmoeting in de publieke ruimte. De pleinmaker zet zijn talent in om de sociale cohesie in de wijk te versterken. In samenwerking met Woonpunt Mechelen worden Pleinmakers ingezet in enkele sociale woonwijken in Mechelen.
Door mensen met een sterker sociaal profiel, genaamd ‘Pleinmakers(opent in nieuw venster)’, aan te trekken, tracht Woonpunt Mechelen van binnenuit de sociale samenhang te verbeteren om zo de zichtbare problemen onrechtstreeks aan te pakken.
De pleinmakers zijn in de eerste plaats inwoners van de wijk, maar proberen op een kleinschalige en laagdrempelige manier het contact met én tussen de andere bewoners te verbeteren.
Er zijn pleinmakers actief in volgende buurten: Oud-Oefenplein, Otterbeek, Bethaniëpolder en Mahatma Gandhi.
Woonpunt Mechelen en stad Mechelen voorzien een woning voor de pleinmaker en diens gezin in één van de geselecteerde wijken. Ze ontvangen geen loon, maar wel een tussenkomst voor de huur van deze woning. Zij betalen een deel en de stad betaalt een deel. Een pleinmaker krijg een opleiding rond de werking van de Stad Mechelen, de diensten en partners alsook van de werking van Woonpunt. Zo maken ze ook deel uit van het buurtnetwerk. Ze krijgen gepaste coaching van een professionele medewerker.
Oostende startte in projectjaar 1 met pleinmakers. Ondertussen heeft de stad 4 enthousiaste pleinmakers die begin februari 2024 werden voorgesteld.
In samenwerking met de woonmaatschappij Woonsprong en de stadmariniers werd nagegaan welke wijken het kwetsbaarst zijn. Binnen deze wijken heeft de stad er ervoor gekozen om onder de bestaande huurders een oproep te doen met de vraag wie er pleinmaker wil worden. De pleinmakers, begeleid door de wooncoaches van Woonsprong, organiseren verschillende activiteiten en zijn het eerste aanspreekpunt voor nieuwe bewoners. Hiervoor krijgen ze een vrijwilligersvergoeding.
Meer informatie vind je op Pleinmakers versterken sociale cohesie in de woonbuurten(opent in nieuw venster).
Actie 24 - In contact brengen met cultuur
Met het project ‘Roots’ wil de stad Kortrijk segregatie aanpakken via cultuurparticipatie.
Jongeren krijgen de kans om op een laagdrempelige en plezierige manier te proeven van verschillende kunstvormen.
Vinden ze iets waar ze hun talent en passie in kunnen botvieren, dan kunnen ze zich meteen inschrijven bij één van de organisaties.
Op die manier worden ze in contact gebracht met de wereld buiten de school en wordt zo in één klap ook hun netwerk vergroot.
Het project Roots bestaat al langer. Maar met het Plan Samenleven heeft de stad het project kunnen uitbreiden en in een nieuw jasje kunnen steken.