Gezond ICT-gebruik
Bezorgdheden
De Digisprong zorgt voor een impuls aan nieuwe hardware in scholen. Deze extra toestellen vergroten ook de bezorgdheden over het psychisch en fysiek welzijn van kinderen bij langdurig ICT-gebruik. Deze bezorgdheden zijn bijvoorbeeld:
Klachten over schermgebruik hebben niet enkel te maken met tijdsduur, maar ook met schermafstand en beeldscherminstellingen of beeldkwaliteit. Zo zitten leerlingen vaak te dicht bij het scherm, is de schaal van het scherm te klein ingesteld of is de kwaliteit van het beeldscherm te laag. Omwille van deze variabelen is het niet mogelijk om vaste regels te maken over het schermgebruik van leerlingen. Een vuistregel is wel om het scherm op armlengte afstand (minstens 30 cm) te houden. Het is belangrijk dat je als school een analyse maakt van de huidige situatie om van daaruit een beleid te plannen.
Langdurig van kortbij kijken (niet alleen op een scherm), kan de groei van het oog versnellen, waardoor bijziendheid ontstaat. Het is daarom aan te raden dat je schermtijd bewaakt. De 20-20-2-regel helpt daarbij: kijk na 20 minuten kortbij kijken, 20 seconden in de verte. Ga ook minstens 2 uur per dag naar buiten. Meer informatie vind je op de poster ‘Voorkom bijziendheid’(opent in nieuw venster).
Meer computergebruik betekent langer stilzitten. De problematiek is deels dezelfde als in de klas les volgen, maar bij computergebruik is het probleem specifieker. Bij computerwerk zijn de ogen en het lichaam sterk gericht op een en hetzelfde punt. Dit verkleint de kans tot bewegen. Vaak zitten leerlingen ook op een onaangepaste stoel en liggen toetsenbord en muis op een slechte hoogte.
Het Vlaams Instituut voor Gezond Leven ontwikkelde een door wetenschappelijk onderzoek onderbouwde factsheet(PDF bestand opent in nieuw venster) over ‘lang stilzitten’.
Langdurige statische belasting, zoals bijvoorbeeld overmatig typen of muisgebruik, kunnen tot klachten aan pols, arm, nek of schouders leiden. De meest bekende problemen zijn RSI of CANS (de moderne benaming van RSI).
Uit meer dan 3700 studies tot 2018 blijkt dat wifi, bluetooth en andere radiofrequentiestralen niet schadelijk zijn voor de gezondheid. Het betreft een vorm van niet-ioniserende straling die cellen en weefsels niet kan beschadigen.
Wat kunnen scholen doen?
De beste manier om met deze bezorgdheden om te gaan, is om ze te integreren in je ICT-beleid.
Volgende zaken kan je in je beleid opnemen:
Overmatig en ongecontroleerd schermgebruik blijkt ook een probleem te zijn in de thuiscontext. Daarom is het zinvol om ouders te sensibiliseren en te betrekken in het vormen van een beleid rond dit onderwerp.
Als school kan je erover waken dat schermen functioneel worden ingezet in het onderwijsleerproces. Je hoeft ze met andere woorden niet een hele dag te gebruiken.
Houd in je aankoopbeleid ook rekening met de schermgrootte en -kwaliteit. Indien de schermgrootte te klein is (bv. smartphone, kleine tablet), voorzie je best een extern aansluitbaar scherm. Overweeg ook de aankoop van ergonomische muizen of toetsenborden.
Stel de computerwerkplek zo goed mogelijk op. Niet zeker of jouw werkplek goed ingericht is? Doe de e-learningcheck ‘check je werkplek’(opent in nieuw venster).
10 ergonomische tips
Het is sowieso zinvol om zo maximaal mogelijk rekening te houden met deze 10 tips om je computerwerkplek correct in te stellen:
- Zithoogte: bekken hoger dan knieën
- Zitdiepte: vuist ruimte in kniekuil
- Steun lage rug: boven broeksriem
- Beweging rug: los zetten
- Tafel en armsteunen: op ellebooghoogte
- Beeldscherm: bovenrand op ooghoogte
- Scherm: op armlengte afstand
- Toetsenbord: 15 cm van tafelrand
- Muis: dichtbij het lichaam
- Haaks op venster en 2 m afstand
BRON: https://www.ergonomiesite.be/computerwerkplek/(opent in nieuw venster)
Kunnen we je helpen?
Foutje gezien? Een link die niet werkt? Laat het ons weten!
Krijg je graag ergens meer informatie over? We bekijken je vraag en zien wat we kunnen doen.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
Blijf je graag op de hoogte van de laatste nieuwtjes? Schrijf je dan nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.