We beperken het voedselverlies
Het Facilitair Bedrijf zet zich al lang in om voedselverlies te beperken. Het ultieme doel: Zero waste!
Wat doen we om het verlies te beperken?
- In onze restaurants kies je zelf hoeveel groenten en zetmeelproducten je opschept. Gevolg: 57% minder voedselverlies op het bord en meer tevreden klanten.
- Men ruimt zelf af en wordt zo meer bewust van overschotten die men weggooit.
- Door het invoeren van koffieautomaten is er geen verlies meer van koffie. In 2012 goten we nog 87.000 liter koffie per jaar weg.
- Wie catering bestelt bij het boeken van een zaal, kan steeds bij ons terecht voor hulp bij de hoeveelheden. We versturen ook enkele dagen voor de geplande datum een herinnering naar onze klanten om hen er aan te doen denken de bestelling aan te passen als het aantal deelnemers gewijzigd is.
- We beperken het ‘voorverpakt aanbod’ en bieden producten die dezelfde dag vervallen met 50% korting aan.
- Keukenresten worden mogelijk bewaard (door in te vriezen of snel te koelen) om later te hergebruiken of te verwerken in andere producten.
En hier denken we aan:
- We bekijken de mogelijkheden om soepresten als extra aanbod aan te bieden in de koffiebars en dit mee te nemen voor thuis. Voor keukenresten (en evt. buffetresten) wordt ook gekeken om die op het einde van de dag door te verkopen.
Voedselmeting
We meten ons voedselverlies al sinds 2012. Sindsdien nemen we ook stelselmatig acties om het voedselverlies terug te dringen en met succes! Onze laatste meting eind 2019 in onze 10 restaurants toont aan dat het verlies per passage, van 65 g in 2014 en 50 g in 2018 nog verder gedaald naar 37 g in 2019. Dit betekent op een jaar tijd een daling met maar liefst 26%.
Sinds de nulmeting in 2012 is het totale voedselverlies gedaald met 43% en hebben we 48% meer bezoekers in onze restaurants en koffiebars. In 2022 zullen we opnieuw een nulmeting houden.
Het ultieme doel? Zero-waste.
Van al het voedsel dat we produceren, gaat nog steeds 8% verloren. Dat is op zich niet zoveel maar Het Facilitair Bedrijf blijft er verder op werken om dit getal nog naar beneden te krijgen.
Het ultieme doel blijft immers zero-waste.