Brieven van de Vlaamse Zorgkas
Als u aangesloten bent bij de Vlaamse Zorgkas, ontvangt u elk jaar een brief met de vraag om uw zorgpremie te betalen. Die brief krijgt u met de post of digitaal in uw eBox als u die geactiveerd hebt.
Brieven van de Vlaamse Zorgkas digitaal via de eBox ontvangen
Indien u uw eBox geactiveerd heeft stuurt de Vlaamse Zorgkas u brieven digitaal via deze weg. De ebox is een persoonlijke, beveiligde omgeving waar u communicatie ontvangt van federale, regionale en lokale overheden.
Wij raden u aan om uw eBox te koppelen aan Mijn Burgerprofiel, daar het e-mailadres mee te geven waar u meldingen wil op ontvangen en ook een roepnaam op te geven (waarmee u in de mails vanuit Mijn Burgerprofiel aangesproken zult worden).
Lees de informatie over cybersecurity in Mijn Burgerprofiel en de stappen die u zelf kunt zetten om phishing en spoofing te herkennen en u er tegen te wapenen.
Brieven van de Vlaamse Zorgkas via de post ontvangen
Wanneer uw ebox niet geactiveerd is ontvangt u de brieven van de Vlaamse zorgkas met de post.
Indien u uw eBox geactiveerd heeft, en u wenst uw brieven opnieuw per post te ontvangen, dient u uw eBox te deactiveren.
Brieven van de Vlaamse Zorgkas in een andere taal ontvangen
De brieven van de Vlaamse Zorgkas zijn altijd in het Nederlands. Er is alleen een uitzondering voor inwoners van de faciliteitengemeenten. Woont u in 1 van die gemeenten? Dan kunt u een Franse vertaling aanvragen. Dat kan telefonisch, met een e-mail of met brief via de post.
Geen brief ontvangen
Had u een brief van de Vlaamse Zorgkas verwacht voor de invordering van uw zorgpremie, maar hebt u er geen ontvangen? Daar kunnen een aantal redenen voor zijn:
- U hoeft geen zorgpremie te betalen aan de Vlaamse Zorgkas omdat:
- u niet aangesloten bent bij de Vlaamse Zorgkas
- u sociaal verzekerd bent in een andere EU-lidstaat of via uw werkgever, zoals de Europese Commissie of de NAVO
- u in collectieve schuldenregeling (CSR) zit of persoonlijk failliet bent verklaard.
- Uw aansluiting is stopgezet of u bent aangesloten bij een andere zorgkas.
- De brief is verstuurd naar het foute adres of is verloren gegaan.
- U hebt de zorgpremie voor dit jaar al betaald.
- Hebt u uw eBox geactiveerd? Dan werd uw brief digitaal naar uw eBox gestuurd.