Wat als u uw factuur voor elektriciteit en aardgas niet betaalt?
Als u uw energiefacturen niet op tijd betaalt, volgen uw energieleverancier en de netbeheerder een vaste procedure.
Procedure bij wanbetaling
Onderstaande procedure geldt voor elektriciteits- en aardgascontracten op privénaam, die betrekking hebben op de woning waar u gedomicilieerd bent. Ze zorgt ervoor dat:
- uw elektriciteit en gas voor huishoudelijk gebruik niet onmiddellijk worden afgesloten.
- u nog verschillende kansen krijgt om uw betalingsproblemen op te lossen, bijvoorbeeld met een afbetalingsplan of via Prepaid (budgetmeter).
Naast contracten op privé-naam bestaan er nog andere soorten energiecontracten.
1. Schulden bij uw energieleverancier
Factuur
Voor elektriciteit en aardgas ontvangt u maandelijks een factuur. U hebt 15 dagen om die te betalen.
Betalingsherinnering
Na de betalingstermijn op uw factuur stuurt uw leverancier u een betalingsherinnering.
- Kosten voor deze eerste betalingsherinnering kunnen worden aangerekend als u tijdens eenzelfde kalenderjaar voor 3 verschillende facturen al een betalingsherinnering kreeg. De eerste 3 betalingsherinneringen zijn kosteloos. Vanaf de vierde herinnering kan je leverancier maximaal 7,5 EURO, eventueel vermeerderd met verzendingskosten, aanrekenen. Dit geldt voor nieuwe energiecontracten vanaf 1 september 2023.
Voor invorderingen vanaf 1 december 2023 is de nieuwe wet op alle afnemers van toepassing. Afnemers met een bestaand energiecontract betalen tot deze datum wel nog voor de eerste betalingsherinnering.
- Als u beschermde afnemer bent, mag uw leverancier hiervoor nooit kosten aanrekenen.
Na het ontvangen van een betalingsherinnering moet u zo snel mogelijk:
- uw factuur betalen
- of aan uw leverancier laten weten hoe u de schulden zult afbetalen. Dat kan door een afbetalingsplan af te spreken met de energieleverancier, het OCMW of een erkende schuldbemiddelaar.
- Kosten voor deze eerste betalingsherinnering kunnen worden aangerekend als u tijdens eenzelfde kalenderjaar voor 3 verschillende facturen al een betalingsherinnering kreeg. De eerste 3 betalingsherinneringen zijn kosteloos. Vanaf de vierde herinnering kan je leverancier maximaal 7,5 EURO, eventueel vermeerderd met verzendingskosten, aanrekenen. Dit geldt voor nieuwe energiecontracten vanaf 1 september 2023.
Ingebrekestelling
Als u niet betaalt binnen de 15 dagen na de betalingsherinnering, stuurt uw energieleverancier u een ingebrekestelling.
- Voor beschermde afnemers is ook de ingebrekestelling gratis.
U hebt opnieuw de optie om uw factuur te betalen of een afbetalingsplan af te spreken. Opgelet: u ontvangt op dat moment ook al een nieuwe factuur voor de voorbije maand.
Opzegging van uw contract door de leverancier
Uw leverancier mag uw leveringscontract opzeggen wanneer u:
- niet binnen de 15 dagen reageert op de ingebrekestelling
- een afbetalingsplan afsprak, maar dit niet nakwam.
Wanneer uw contract opgezegd wordt, ontvangt u een opzegbrief. Hierin staat de opzegtermijn. Deze bedraagt wettelijk 45 dagen. Wat u tijdens deze periode verbruikt, moet u ook betalen.
Aan het einde van uw contract stuurt uw oude leverancier u een eindafrekening. Die moet u samen met de openstaande schuld zo snel mogelijk betalen. Indien u dat niet doet, mag een leverancier de schuld doorsturen naar een incassobureau.
- Tot een week voor het einde van de opzegtermijn kunt u een contract bij een nieuwe leverancier afsluiten. Via de V-test(opent in nieuw venster) kunt u op zoek gaan naar het voordeligste contract op de markt.
- Als u geen contract afsluit met een nieuwe leverancier, wordt de netbeheerder Fluvius automatisch uw leverancier.
2. Energielevering door de netbeheerder
De netbeheerder Fluvius levert elektriciteit en/of aardgas aan huishoudens die geen leverancier vinden op de commerciële energiemarkt. Opgelet! Het tarief voor beide soorten energie zal vaak duurder zijn dan uw huidige tarief.
Hieronder worden de verschillende procedures voor elektriciteit en aardgas uitgelegd:
Voor aardgas ontvangt u maandelijks een factuur, die u binnen de 21 dagen moet betalen. Na deze periode ontvangt u een betalingsherinnering, samen met uw volgende factuur.
Na het ontvangen van een betalingsherinnering moet u zo snel mogelijk:
- uw factuur betalen.
- of een afbetalingsplan afspreken met de netbeheerder, het OCMW of een erkende schuldbemiddelaar.
21 dagen na het ontvangen van de betalingsherinnering stuurt de netbeheerder u een ingebrekestelling, samen met uw volgende factuur.
De kosten voor de betalingsherinnering en de ingebrekestelling zijn gratis voor beschermde afnemers.
Nadat u een ingebrekestelling ontving, hebt u nog 20 dagen om een oplossing te zoeken. Na het verstrijken van deze periode zal de netbeheerder één van de volgende acties ondernemen:
- bij een schuld die lager is dan 500 euro activeert de netbeheerder het voorafbetalingssysteem Prepaid (budgetmeter).
- bij een schuld die hoger is dan 500 euro stuurt de netbeheerder uw dossier door naar de Lokale Adviescommissie.
Voor elektriciteit kunt u bij de netbeheerder enkel betalen via Prepaid (budgetmeter). U moet met andere woorden op voorhand betalen voor uw verbruikte energie. Dit kunt u online doen of in een oplaadpunt in uw buurt.
Voor de activering van Prepaid zijn er meerdere scenario’s.
- Als u een digitale meter hebt, activeert de netbeheerder de prepaidfunctie in de digitale meter. Dit gebeurt vanop afstand.
- In het geval van een klassieke (analoge) meter moet de netbeheerder uw klassieke meter eerst vervangen door een digitale meter. Tot op dat moment ontvangt u voorschotfacturen. Opgelet: u kunt de vervanging van de meter niet weigeren.
- In sommige gevallen is het niet mogelijk om Prepaid in te schakelen. De netbeheerder plaatst dan een autonome stroombegrenzer. U kan dan maar enkele toestellen tegelijk gebruiken. U blijft betalen via voorschotfacturen.
Het tarief bij de netbeheerder is in veel gevallen duurder dan de tarieven die commerciële leveranciers aanbieden. U stapt dus best zo snel mogelijk opnieuw over naar een commerciële leverancier.
Als u betaalt via Prepaid, kunt u op ieder moment overstappen. Als u betaalt via voorschotfacturen mag u geen openstaande facturen hebben zijn meer dan 15 dagen oud zijn. De netbeheerder controleert dit 5 dagen voor het contract met uw nieuwe leverancier ingaat.
3. Wat als u niet kunt opladen?
Bij Prepaid moet u op voorhand betalen voor uw verbruik. Als u lange tijd geen betalingen uitvoert, zakt uw krediet na verloop van tijd onder nul. Zowel voor aardgas als elektriciteit activeert op dat moment een noodkrediet van 85 euro.
Wanneer ook het noodkrediet op is, schakelt u over op een minimale levering voor energie. Er zijn verschillen tussen de procedure voor aardgas en die voor elektriciteit.
Voor elektriciteit schakelt u automatisch over op een minimale levering als u uw noodkrediet opgebruikt. Met een minimale levering aan elektriciteit kunt u maar enkele toestellen tegelijk gebruiken. Ook dit verbruik betaalt u terug met uw eerstvolgende opladingen.
In de periode dat u gebruik maakt van de minimale levering voor elektriciteit zal de netbeheerder u meerdere keren contacteren met de vraag om een regeling te treffen voor uw openstaande schuld. Als u hier niet op reageert, dient de netbeheerder een verzoek in bij de Lokale Adviescommissie om de minimale levering uit te schakelen. U zult dan enkel nog elektriciteit kunnen verbruiken na een oplading.
Vanaf het moment dat uw schuld kleiner is dan 150 euro schakelt u terug over naar een minimale levering. Op vraag van het OCMW kan dit ook al vroeger.
Voor aardgas is er geen automatische minimale levering. Tussen 1 november en 31 maart kunt u, onder bepaalde voorwaarden, wel een minimale levering aardgas aanvragen bij het OCMW in uw buurt. In veel gevallen moet u dit verbruik niet terugbetalen.
De netbeheerder zal u meermaals proberen contacteren om een regeling te treffen voor uw openstaande schuld. Als u hier niet op reageert, dient de netbeheerder een verzoek tot afsluiting in bij de Lokale Adviescommissie.
Voor meer info, zie: Minimale levering van aardgas voor wie Prepaid (budgetmeter) heeft.
Als u verwarmt op elektriciteit, kunt u tussen 1 november en 31 maart een minimale levering voor elektrische verwarming aanvragen bij het OCMW, op voorwaarde dat u:
- exclusief nachttarief hebt
- verwarmt op elektriciteit
- onvoldoende middelen hebt om uw woning te verwarmen.
De procedure verloopt op dezelfde manier als de procedure om een minimale levering aardgas aan te vragen.
Voor meer info, zie: Minimale levering van elektriciteit voor wie Prepaid en exclusief nachttarief heeft.
4. Afsluiten van elektriciteit en aardgas door uw netbeheerder
In volgende gevallen kan de netbeheerder u, met toestemming van de Lokale Adviescommissie (LAC), afsluiten van de energietoevoer:
- als u het verbruik van de minimale levering elektriciteit aan 10 ampère niet betaalt.
- als u geen budgetmeter hebt en uw rekeningen bij de netbeheerder niet betaalt.
- als u geen afbetalingsplan met de netbeheerder wilt afsluiten of dit niet nakomt.
- als u de normale toegang weigert tot de plaats waar de elektriciteits- of gasmeter staat opgesteld.
- als u verhuist en geen contract met een nieuwe leverancier afsluit.
Tussen 1 december en 1 april is er standaard een verbod op afsluiting.
In uitzonderlijke gevallen kan de netbeheerder u afsluiten zonder toestemming van de LAC:
- bij een onveilige situatie.
- bij een leegstaande woning.
- bij fraude door de klant.
- Advies van de Lokale Adviescommissie (LAC) over afsluiting of heraansluiting van elektriciteit, aardgas of water
- Uitnodiging voor LAC-vergadering
- Definitieve beslissing per brief