Gedaan met laden. U bevindt zich op: Voordelen voor beschermde afnemers

Voordelen voor beschermde afnemers

Wie ‘beschermde afnemer’ of ‘beschermde klant’ is, komt in aanmerking voor onderstaande voordelen. 

Energie

‘Beschermde afnemers’ voor energie zijn mensen die recht hebben op het sociaal tarief voor energie.

Leveranciers van elektriciteit of aardgas en de netbeheerder mogen aan beschermde afnemers geen kosten aanrekenen voor het verzenden van betalingsherinneringen en ingebrekestellingen bij het niet betalen van de elektriciteits- en aardgasfactuur.

Beschermde klanten komen ook in aanmerking voor:

Er zijn wel nog enkele uitdovende maatregelen voor beschermde klanten:

  • Voor een energiezuinige nieuwbouwwoning of -appartement geeft Fluvius in bepaalde gevallen een premie voor een laag e-peil (als de bouwaanvraag uiterlijk op 31-12-2016 werd ingediend). Voor beschermde klanten wordt die premie met 20% verhoogd.
  • Beschermde klanten die Mijn Kortingsbon aanvroegen voor 01/01/2025 bij Fluvius, kunnen nog tot en met 31/03/2025 het attest ‘sociaal tarief’ aan Fluvius bezorgen.
  • Beschermde klanten hebben recht op een hoger premiebedrag bij de premie dakisolatie of zoldervloerisolatie: doe-het-zelf(opent in nieuw venster) van Fluvius, voor facturen tot en met 30 juni 2024.
  • Beschermde klanten hebben recht op een verhoogde totaalrenovatiebonus (BENO-pass) van Fluvius, voor facturen tot en met 31 december 2020.

Water

Als u een beschermde klant voor water(opent in nieuw venster) bent, dan hebt u recht op:

  • gratis opname van de stand van de watermeter (zelf aan te vragen bij het waterbedrijf)
  • op een maandelijkse tussentijdse waterfactuur (zelf aan te vragen bij het waterbedrijf)
  • een afbetalingsplan op maat als u uw waterfactuur niet kunt betalen (zelf aan te vragen bij het waterbedrijf)
  • een gratis waterscan (zelf aan te vragen bij het waterbedrijf).

Het waterbedrijf mag aan de beschermde klant ook geen extra kosten aanrekenen voor het versturen van herinneringsbrieven of ingebrekestellingen.

Het waterbedrijf moet een beschermde klant ook verwittigen bij abnormaal hoog verbruik: de beschermde klant krijgt een melding als het verbruik gestegen is met minstens 25% en met minstens 50 kubieke meter (m3). De beschermde klant krijgt in dat geval ook informatie over mogelijke oorzaken en over maatregelen die het verbruik kunnen beperken.

Korting op waterfactuur of sociaal tarief voor water

Voor een bepaald deel van de beschermde klanten is er ook een sociaal tarief voor water. Maar dat geldt dus niet voor alle beschermde klanten.