Metadata: Schoolbevolking basis- en secundair onderwijs
Bron
Statistisch Jaarboek van het Vlaams Onderwijs, Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming
Definities
De leerlingenaantallen in het basis- en secundair onderwijs hebben betrekking op het aantal ingeschreven leerlingen op de eerste schooldag van februari van elk schooljaar in het onderwijs gefinancierd of gesubsidieerd door de Vlaamse Overheid, inclusief in scholen van het Vlaams onderwijs in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest, exclusief hbo verpleegkunde. Leerlingen ingeschreven in Franstalige afdelingen van Nederlandstalige scholen of in Franstalige scholen onder de bevoegdheid van de Vlaamse overheid worden niet in dit cijfermateriaal opgenomen.
Leerlingen die wegens een langdurige ziekte les volgen in het buitengewoon onderwijs van type 5 worden niet in dit cijfermateriaal opgenomen. Dat gebeurt om dubbeltellingen te vermijden.
Wijziging in de telmethode duaal onderwijs.
De cijfers voor voltijds gewoon secundair onderwijs zijn inclusief de leerlingen duaal leren in CDO (centra deeltijds onderwijs) en Syntra-campussen (vanaf 2016-2017). De komende jaren wordt het stelsel van leren en werken geleidelijk omgevormd naar een onderwijsaanbod met duale opleidingen. Deze hervorming loopt samen met de modernisering van het secundair onderwijs. Duaal leren kan worden aangeboden in scholen voltijds gewoon secundair onderwijs, scholen buitengewoon secundair onderwijs opleidingsvorm 3 en 4, CDO en Syntra-campussen en is steeds voltijds onderwijs ongeacht de aanbieder.
In eerdere edities van deze statistiek (voor 2024) werden de leerlingen in duale opleidingen aan de CDO bij het Deeltijds Beroepsonderwijs gerekend en werden de leerlingen in duale opleidingen op een Syntra-campus bij de Syntra leertijd gerekend. Sinds 2024 zijn de cijfers voor voltijds gewoon secundair onderwijs inclusief de leerlingen duaal leren in CDO en Syntra-campussen. Deze nieuwe telmethode werd toegepast met terugwerkende kracht vanaf het schooljaar dat het stelsel van duaal leren werd geïntroduceerd (schooljaar 2016-2017). In Dataloep wordt deze aanpassing momenteel nog niet toegepast maar in de toekomst zal dit eveneens gebeuren.
Opmerkingen bij de kwaliteit
Het gaat om door het verificatiekorps van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming geverifieerde cijfers.
Referenties
Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming: