Gedaan met laden. U bevindt zich op: Metadata: Waterarmoede Waterarmoede

Metadata: Waterarmoede

Bron

Vlaamse Milieumaatschappij (VMM)

Definities

De opgenomen cijfers hebben enkel betrekking op het aantal klanten zonder ondernemingsnummer. Dat zijn de huishoudens met een eigen watermeter.

Beschermde klanten: klanten die tot één of meerdere wettelijk omschreven categorieën behoren krijgen meer rechten bij de levering van water. Zo zijn ze beter beschermd als ze problemen hebben om de factuur te betalen.

Sociaal tarief: een grote groep beschermde klanten krijgt ook een sociaal tarief. Het gaat om een korting van 80% op alle onderdelen van de waterfactuur. Indien geen sociaal tarief kan worden toegekend, wordt een compensatie verleend. De compensatie is een forfaitair bedrag. De grootte van dat bedrag hangt af van het aantal gezinsleden.

Klanten met betalingsmoeilijkheden kunnen een afbetalingsplan voor de drinkwaterfactuur aanvragen bij het waterbedrijf. Bij aanhoudende betalingsmoeilijkheden kan het waterbedrijf een aanvraag tot begrenzing van de drinkwatertoevoer indienen bij de lokale adviescommissie (LAC). Begrenzen betekent dat de watertoevoer in debiet begrensd wordt tot minimaal 50 liter per uur. In een aantal gevallen kan bij het waterbedrijf ook een aanvraag tot afsluiting ingediend worden. Afsluiting betekent dat er geen water meer uit de kraan komt. De LAC kan bij dergelijke aanvragen echter ook een afbetalingsplan opleggen. Als de klant dit afbetalingsplan volgt, wordt hij niet begrensd of afgesloten.

Vanaf 1 januari 2020 kan een huishoudelijke klant met betalingsproblemen niet meer van de watervoorziening afgesloten worden zonder dat eerst de procedure debietbegrenzing via de LAC-commissie werd doorlopen.

Het aantal opgelegde afbetalingsplannen, begrenzingen en afsluitingen werd in 2020 sterk beïnvloed door de gevolgen van de Covid-19-pandemie. De pandemie en de door de overheden getroffen preventiemaatregelen verhinderden de reguliere werking van de waterbedrijven en de lokale adviescommissies. Bovendien was van 20 maart 2020 tot 17 juli 2020 en van 30 oktober 2020 tot en met 27 februari 2021 een civiele noodsituatie van kracht. Tijdens de periodes van civiele noodsituatie kunnen de waterbedrijven niet over gaan tot het afsluiten of begrenzen van het debiet van de waterlevering bij een abonnee, tenzij in geval van een onmiddellijke bedreiging van de volksgezondheid.

Opmerkingen bij de kwaliteit

Jaarlijks publiceert de VMM een rapport met cijfergegevens over de toepassing van het algemeen waterverkoopreglement waarin cijfers van de verschillende exploitanten (waterbedrijven) worden samengebracht. De exploitanten zijn verplicht deze gegevens te leveren aan de VMM. Wat gerapporteerd moet worden, is vastgelegd in een ministerieel besluit. De te rapporteren gegevens moeten jaarlijks voor 31 maart aan de VMM overgemaakt worden. De gegevens hebben telkens betrekking op de periode van 1 januari tot 31 december uit het vorige kalenderjaar.

Begin 2023 schakelde PIDPA over naar een nieuw ERP-systeem (softwaresysteem). Hierdoor is er in dat jaar een onderschatting van de afbetalingsplannen.

Naar de statistiek