Bij aanhoudende betalingsmoeilijkheden kan de lokale adviescommissie (LAC) op vraag van het waterbedrijf ook besluiten om de drinkwatertoevoer te begrenzen. Begrenzen betekent dat de watertoevoer in debiet begrensd wordt tot minimaal 50 liter per uur. In een aantal gevallen kan bij het waterbedrijf ook een aanvraag tot afsluiting ingediend worden. Vanaf 1 januari 2020 kan een huishoudelijke klant met betalingsproblemen niet meer van de watervoorziening afgesloten worden zonder dat eerst de procedure van debietbegrenzing via de LAC werd doorlopen.
In 2023 werden in het Vlaamse Gewest in totaal 1.652 begrenzingen uitgevoerd na een LAC-beslissing om redenen van wanbetaling. Er vonden in 2023 ook 269 afsluitingen plaats na een LAC-beslissing om redenen van wanbetaling.
In 2020 waren er slechts 70 begrenzingen en geen afsluitingen. Het lage aantal begrenzingen en de sterke daling (tot 0) van het aantal afsluitingen in 2020 werden minstens gedeeltelijk veroorzaakt door de gevolgen van de Covid-19-pandemie: van 20 maart 2020 tot 17 juli 2020 en van 30 oktober 2020 tot en met 27 februari 2021 was een civiele noodsituatie van kracht. Tijdens de periodes van civiele noodsituatie konden de waterbedrijven niet overgaan tot het afsluiten of begrenzen van het debiet van de waterlevering bij een abonnee, tenzij in geval van een onmiddellijke bedreiging van de volksgezondheid.