Als een huishouden bij de standaardleverancier terechtkomt, plaatst Fluvius een (wanneer de klant nog een analoge meter heeft). Sinds 1 juli 2022 wordt de Prepaid of voorafbetalingsfunctie onmiddellijk geactiveerd voor elektriciteit. De klant wordt zo verplicht om vooraf te betalen voor de levering van elektriciteit. Indien de klant dat niet doet, kan die nog beschikken over het noodkrediet ten bedrage van 85 euro, dat de klant wel moet terugbetalen aan de netbeheerder. Als het noodkrediet is opgebruikt, valt de stroomlevering terug op een minimale levering (10 ampère) waardoor het moeilijk wordt om meerdere toestellen tegelijk te gebruiken. Bij gas betaalt de klant eerst nog met voorschotfacturen. Betaalt hij/zij die niet, zal ook het verbruik van gas via de digitale meter met Prepaid functie gebeuren. De netbeheerder kan dit van op afstand uitvoeren. Laadt de klant niet of onvoldoende op voor het aardgasverbruik, kan hij/zij ook gebruik maken van een noodkrediet ten bedrage van 85 euro, dat eveneens moet terugbetaald worden. Als ook het noodkrediet is opgebruikt, wordt de klant afgesloten. Er is geen minimale levering. Klanten die niet beschikken over voldoende financiële middelen om zichzelf te verwarmen tijdens de winterperiode, kunnen hiervoor wel een tussenkomst van het OCMW krijgen.
Eind 2023 waren er 60.373 digitale meters met Prepaid functie voor elektriciteit actief en 38.953 digitale meters met Prepaid functie voor gas. Het aantal digitale meters met Prepaid functie voor elektriciteit en gas lag in 2023 hoger dan in 2022. Dat hangt samen met de wijziging van de regelgeving die sinds 1 juli 2022 in werking trad en waarbij sneller de Prepaid functie wordt geactiveerd.