Gedaan met laden. U bevindt zich op: Ondersteuning en begeleiding in het deeltijds kunstonderwijs
Ondersteuning en begeleiding in het deeltijds kunstonderwijs
Ook met een functiebeperking kan je les volgen in het deeltijds kunstonderwijs. Je academie moet dan in redelijke aanpassingen voorzien.
Redelijke aanpassingen
Leerlingen met een functiebeperking kunnen redelijke aanpassingen aanvragen bij hun academie. De aanpassingen geven jou dezelfde kansen als andere leerlingen om deel te nemen aan de lessen.
- Je krijgt bijvoorbeeld meer tijd of bepaalde hulpmiddelen om een opdracht uit voeren.
- De leraar gebruikt een aangepaste methode.
- De evaluatie gebeurt in een aangepaste vorm.
Als die redelijke aanpassingen onvoldoende zijn, kan je kiezen voor een opleiding op maat.
Een opleiding op maat: 2 mogelijkheden
Gemeenschappelijk curriculum met aangepast lessenrooster
- Je volgt niet alle vakken, maar haalt wel alle doelen. De leraar integreert de doelen van de andere vakken in het vak dat je wel volgt.
- Als je geslaagd bent, krijg je een bewijs van competenties of beroepskwalificatie.
Individueel aangepast curriculum
- Samen met de leraren en directeur bekijk je welke doelen haalbaar en relevant zijn. Op basis daarvan tekent de academie voor jou een curriculum op maat uit, waardoor je niet alle vakken moet volgen.
- Het doel is niet om een getuigschrift of diploma te behalen. Op het einde van elke graad ontvang je een attest van verworven bekwaamheden.
Voorwaarden
De leerling moet beschikken over 1 van volgende documenten:
- Een IAC-verslag, GC-verslag of OV4-verslag, opgemaakt door het centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB)
- Voor het individueel aangepast curriculum of gemeenschappelijk curriculum met aangepast lesrooster: een IAC-verslag
- Enkel voor het gemeenschappelijk curriculum met aangepast lesrooster: een GC-verslag of OV4-verslag
- Een overheidsdocument waaruit blijkt dat de leerling erkend is als persoon met een handicap
- Een medisch attest, ondertekend door een arts, psycholoog of lid van een multidisciplinair team, erkend door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH)