Gemeenschappelijk of individueel curriculum in basis- en secundair onderwijs
Elke leerling met specifieke onderwijsbehoeften kan naar een school voor gewoon onderwijs. Leerlingen volgen daar het gewone (gemeenschappelijk) curriculum of een aangepast curriculum. Sommige leerlingen hebben ook toegang tot buitengewoon onderwijs.
CLB maakt verslag
Het CLB maakt een verslag op. Dat verslag bepaalt de mogelijkheden van de leerling (gewoon of buitengewoon), na overleg met de leerling, ouders en de school.
Er zijn 3 verslagen:
GC-verslag: verslag gemeenschappelijk curriculum
IAC-verslag: verslag individueel aangepast curriculum
OV4-verslag: verslag opleidingsvorm 4
Leerling volgt het gemeenschappelijk curriculum (GC)
Voor wie
Voor leerlingen die, eventueel met extra ondersteuning, het gewone leerprogramma (gemeenschappelijk curriculum) volgen in het gewoon onderwijs.
GC-verslag nodig voor extra ondersteuning
Voor extra ondersteuning (leersteun) is een gemeenschappelijk curriculum verslag (GC-verslag) van het CLB nodig. Leersteun, samen met andere maatregelen, helpt de leerling het gewone curriculum volgen.
Leerlingen met GC-verslag behouden dezelfde rechten
Leerlingen met een GC-verslag hebben dezelfde rechten als andere leerlingen om in te schrijven in het gewone onderwijs.
Leerling volgt een individueel aangepast curriculum (IAC)
Voor leerlingen voor wie het gewone leerprogramma (gemeenschappelijk curriculum), zelfs met extra aanpassingen, niet haalbaar is. Dan maakt het CLB een individueel aangepast curriculum verslag (IAC-verslag) op.
Met dat verslag volgt de leerling een individueel aangepast curriculum. Dit is een leerprogramma op maat van de leerling. De school bekijkt samen met de leerling en de ouders welke doelen haalbaar en relevant zijn.
Het doel is niet om een getuigschrift of diploma te behalen.
Leerlingen met een IAC-verslag kunnen een aangepast curriculum volgen in een school voor:
Gewoon onderwijs
Buitengewoon onderwijs
Leerling heeft nood aan een opleidingsvorm 4 (OV4) – alleen voor secundair onderwijs
Voor leerlingen die intensieve ondersteuning en speciale aanpassingen nodig hebben om het gewone leerprogramma (gemeenschappelijk curriculum) in het secundair onderwijs te blijven volgen. Dan maakt het CLB een OV4-verslag op.
Leerlingen met een OV4-verslag hebben 2 keuzes:
Het gewone leerprogramma met intensieve ondersteuning in het gewoon onderwijs volgen
In het buitengewoon secundair onderwijs opleidingsvorm 4 volgen
Oneens over de noodzaak of de inhoud van een IAC-verslag of OV4-verslag
Als ouders, de school en het CLB het oneens zijn over de noodzaak of inhoud van een verslag, zijn er 2 mogelijke stappen:
- Spreek erover met de school, het CLB of het leersteuncentrum
- Vraag onafhankelijke bemiddeling (een ander CLB of de Vlaamse bemiddelingscommissie)