Niet tevreden over de ondersteuning of begeleiding van je school
Soms ben je niet tevreden over de ondersteuning en begeleiding van je school. Lees wat je kan doen.
Spreek met de school, CLB of leersteuncentrum
Spreek eerst een CLB-medewerker van je school aan bij twijfels over:
De (afweging van) redelijke aanpassingen
Het verslag (GC-, IAC- of OV4-verslag)
Het CLB ondersteunt je, als je dat wil, bij een gesprek met de school of het leersteuncentrum over:
Geen oplossing gevonden voor een probleem met de opmaak van een verslag? Volg de klachtenprocedure van het CLB. De juiste procedure vind je in het schoolreglement en op de website van het CLB.
Vraag onafhankelijke bemiddeling aan
Als een gesprek met de school, CLB of leersteuncentrum het probleem niet oplost, kan je onafhankelijke bemiddeling vragen bij een ander CLB of bij de Vlaamse Bemiddelingscommissie.
Een ander CLB als bemiddelaar
Ouders vragen hun CLB om een ander CLB in te schakelen als onafhankelijke bemiddelaar.
Beide CLB’s maken afspraken.
De Vlaamse Bemiddelingscommissie als bemiddelaar
Als ouders, de school en het CLB het oneens zijn over de noodzaak of inhoud van een - of -verslag, kan 1 van hen de Vlaamse Bemiddelingscommissie vragen om te bemiddelen.
Eerst doorlopen ouders de klachtenprocedure bij het CLB. De juiste procedure vind je in het schoolreglement en op de website van het CLB.
- Stap 2
Verzend het formulier:
- Per mail naar bemiddelingscommissie.onderwijs@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)
- Via de post naar de Vlaamse Bemiddelingscommissie:
Hendrik Consciencegebouw
Koning Albert II-laan 15 bus 137
1210 Brussel
- Stap 3
De voorzitter of de secretaris belt je op en geeft uitleg over bemiddeling.
- Stap 4
De secretaris brengt de betrokkenen op de hoogte en vraagt bij hen informatie op.
- Stap 5
De commissie gaat na of het verzoek op de juiste manier is ingediend (ontvankelijk) en of eerst nog andere stappen nodig zijn.
- Niet ontvankelijk? Dan belt iemand van de commissie je op en legt uit waarom.
- Ontvankelijk? Dan nodigt de secretaris je, samen met de andere partijen, uit voor een bemiddelingsgesprek.
- Stap 6
De voorzitter van de commissie leidt het gesprek tussen ouders, school en CLB, met de commissieleden erbij.
- De commissie neemt zelf geen beslissing of doet geen uitspraak.
- Ouders, school en CLB zoeken samen naar een oplossing.
- Stap 7
De bemiddeling leidt:
Tot een oplossing waar alle partijen zich kunnen in vinden
Niet tot een oplossing. Neem dan contact op met het Vlaams Mensenrechteninstituut (VRMI) of het Kinderrechtencommissariaat.