Kwaliteitscontrole door de onderwijsinspectie
De onderwijsinspectie houdt toezicht op de kwaliteit van het Vlaamse onderwijs. Dat doet ze door onderwijsinstellingen door te lichten en door andere opdrachten op te nemen. Bij deze werkzaamheden laat de onderwijsinspectie zich leiden door het referentiekader voor onderwijskwaliteit.
Doorlichtingen van onderwijsinstellingen
Elk schooljaar licht de onderwijsinspectie een aantal onderwijsinstellingen door. Een doorlichting eindigt met een doorlichtingsverslag over de school, het centrum, de academie … Dit verslag bevat een advies over de verdere erkenning van de onderwijsinstelling.
De kwaliteitscontrole van de hogeronderwijsinstellingen gebeurt niet door de onderwijsinspectie.
Andere opdrachten van de onderwijsinspectie
De onderwijsinspectie heeft nog andere opdrachten, zoals:
- De controle van het huisonderwijs
- Advisering: over leerplannen, opstart nieuwe richtingen …
- Jaarlijkse rapportering over haar werkzaamheden en over de staat van onze onderwijskwaliteit
Meer over de andere opdrachten van de onderwijsinspectie(opent in nieuw venster).
Wat is kwaliteit?
Voor alle Vlaamse scholen, centra en academies is er het referentiekader voor onderwijskwaliteit (OK): een kader dat de definitie bevat van goed onderwijs en dat is opgemaakt door alle betrokkenen (leraren, directies, begeleiders, inspecteurs, onderzoekers, lerarenopleiders ouders, leerlingen …).
Het referentiekader voor onderwijskwaliteit zet de onderwijsinstellingen aan om een eigen (kwaliteits)beleid uit te stippelen. Het is ook de basis voor het toezichtskader van de onderwijsinspectie.
Meer over het referentiekader voor onderwijskwaliteit (OK)(opent in nieuw venster)
Hoe scoort de kwaliteit van het Vlaamse onderwijs?
Elk jaar maakt de onderwijsinspectie een jaarverslag over haar werkzaamheden, de Onderwijsspiegel. Je vindt daar telkens de resultaten over de doorlichtingen van het voorbije schooljaar, maar ook informatie over andere onderzoeken en opdrachten van de onderwijsinspectie.