Klacht over een school, internaat, centrum, CLB, academie, hogeschool of universiteit
Klacht over je school of onderwijsinternaat
Bespreek het eerst met:
- De leerlingenbegeleider of zorgcoördinator. Elke school heeft een interne leerlingenbegeleiding die samenwerkt met het CLB.
- De leraar of de directie
- Het centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB). Neem contact op met je CLB.
Vind je geen oplossing bij je school? Neem dan contact op met het schoolbestuur. De contactgegevens vind je in het schoolreglement of via Onderwijsaanbod in Vlaanderen(opent in nieuw venster).
Je kan ook de leerlingenraad, ouderraad of ouderkoepel aanspreken:
- De leerlingenraad of ouderraad. Zij kunnen het probleem, als je dat wil, op de schoolraad te brengen. Meer over de leerlingen-, ouder- en schoolraad.
- De ouderkoepelvereniging van het onderwijsnet:
- Gemeenschapsonderwijs: GO! ouders(opent in nieuw venster)
- Gesubsidieerd officieel onderwijs: KOOGO(opent in nieuw venster)
- Gesubsidieerd vrij onderwijs: VCOV(opent in nieuw venster)
- De onderwijskoepel of het GO!. De mogelijkheden verschillen per koepel. Soms hebben ze een eigen klachtenprocedure of bieden ze bemiddeling aan.
Gaat het over strafbare feiten? Contacteer dan ook de politie.
Klacht over een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB)
Heb je een klacht over het centrum van leerlingenbegeleiding (CLB) van je school? Bespreek het probleem eerst met:
- De CLB-medewerker waarmee je in contact staat of
- De directeur van het CLB.
Vind je geen oplossing? Dan kan je klacht indienen bij het bestuur. Hoe je dat doet lees je op de website van het CLB.
Vind website en contactgegevens van het CLB:
- Op de website van de school
- In het schoolreglement
- In de lijst met alle CLB’s(opent in nieuw venster)
Klacht over een centrum voor volwassenenonderwijs (CVO) of basiseducatie (Ligo-CBE)
Zoek eerst een oplossing met:
- Je docent of begeleider
- Het secretariaat, de directie of het bestuur van je opleidingscentrum.
Ben je niet tevreden met hun beslissing? Dan kan je met een mail naar volwassenenonderwijs@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) klacht neerleggen bij de Afdeling Hoger en Volwassenenonderwijs.
Klacht over een academie deeltijds kunstonderwijs
In het reglement van je academie staan veel afspraken die jij en de academie moeten naleven.
Met een klacht over je academie ga je naar het bestuur. Vind de contactgegevens:
- In het academiereglement
- In het online overzicht van alle academies(opent in nieuw venster). Zoek op naam en filter op gemeente en postcode.
Klacht over een hogeschool of universiteit
Elke hogeschool en universiteit heeft een ombudsdienst. Die bemiddelt tussen jou en de faculteit, het departement, de docenten, medewerkers … Bij de ombudsdienst kan je terecht als je:
- Klachten hebt over een docent of medewerker
- Klachten hebt over lessen, examens, examenroosters en andere praktische zaken
- Je benadeeld voelt als student
Klacht indienen bij het College van regeringscommissarissen
Vind je dat je benadeeld wordt door een beslissing of een handeling van je hogeschool of universiteit?
Het College van regeringscommissarissen kijkt na of je hogeschool of universiteit zich aan de wetgeving en interne reglementen houdt. Je moet wel eerst alle interne procedures van je hogeschool of universiteit gevolgd hebben.
Bekijk op de pagina van het College van regeringscommissarissen(opent in nieuw venster):
- Welke klachten ontvankelijk zijn
- Hoe de procedure verloopt
- Hoe je een klacht indient bij de regeringscommissaris die voor je hogeschool of universiteit bevoegd is.
Klacht over een privé-instelling
Volg je een opleiding aan een erkende privé-instelling?
- Continental Theological Seminary
- Europacollege
- Flanders Business School
- Inno.com
- Koninklijke Militaire School
- NCOI Learning
- Vesalius College
- Von Karman Instituut voor Stromingsdynamica
Dan kan je je klacht indienen bij de Vlaamse Ombudsdienst.