Gedaan met laden. U bevindt zich op: Negen leerprofielen van volwassenen: naar een operationalisering Bijdragen van het kennisplatform

Negen leerprofielen van volwassenen: naar een operationalisering

Blogbericht
8 maart 2024

In eerder onderzoek bracht de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) negen leerprofielen in kaart. Die profielen vormen subgroepen in de bevolking die dezelfde motivaties en belemmeringen hebben bij levenslang leren. Met deze vervolgstudie ondersteunt de OESO de Vlaamse overheid bij de ontwikkeling van een instrument dat de operationalisering van de leerprofielen vergemakkelijkt. 

Negen leerprofielen

Vlaanderen nam in 2018-2019 deel aan een nationaal OESO Skills Strategy-project. Binnen dit project maakte de OESO een uitgebreide analyse van de vaardigheden van de Vlaamse volwassenen en hoe deze ontwikkeld en aangewend worden. Het eindrapport leverde Vlaanderen concrete aanbevelingen op, waar Vlaanderen op voortbouwde om levenslang leren te versterken.

Voortbouwend op het Skills Strategy-project startte in 2021 het OESO Strategy Skills Implementation Guidance-project. Dat project biedt ondersteuning bij de overgang naar concrete acties om het systeem van levenslang leren te versterken. De doelstelling van het Implementation Guidance project was om een bevolkingssegmentering voor levenslang leren te ontwikkelen gebaseerd op gedeelde karakteristieken die de leerbehoefte bepalen. Dat leidde tot negen leerprofielen, subgroepen in de bevolking die dezelfde motivaties en belemmeringen hebben bij levenslang leren. De negen leerprofielen waren onder meer bedoeld om de Vlaamse overheid te helpen om het beleid rond onder meer volwassenenonderwijs verder vorm te geven.

Implementatie van de leerprofielen in de vorm van een screeningsinstrument

Één van de aanbevelingen was de ontwikkeling van een screeningsinstrument die een betrouwbare toewijzing van volwassenen aan de leerprofielen mogelijk maakt. In dit vervolgproject ondersteunt de OESO de Vlaamse overheid bij de ontwikkeling van een dergelijk instrument dat de operationalisering van de leerprofielen zou vergemakkelijken.

Concreet bestaat dit screeningsinstrument uit een beslissingsboom-algoritme en een vragenlijst die helpen om mensen met een acceptabele nauwkeurigheid in de leerprofielen te classificeren.

In dit rapport wordt de manier waarop dit instrument ontwikkeld werd, gedocumenteerd. De context, de methodologie, de definitieve lijst van vragen en een korte bespreking van de toepassing van het instrument komen aan bod.

Aan de slag met het screeningsinstrument

Het screeningsinstrument maakt het mogelijk om de leerprofielen actiever te gebruiken ter ondersteuning van beleidsevaluatie. De vragen uit het instrument kunnen worden toegevoegd aan impact- of tevredenheidsonderzoeken, om zo respondenten aan specifieke profielen toe te wijzen. Daarmee kunnen beleidsmakers nauwkeuriger beoordelen of de verschillende leerprofielen worden bereikt door bestaande initiatieven. Op die manier kunnen initiatieven meer gericht en op maat worden gemaakt voor de behoeften van verschillende leerprofielen. In een eerste fase zal dit instrument worden getest bij de gebruikers van Vlaams Opleidingsverlof.