Dashboard Levenslang Leren: advies en plan van aanpak voor de verdere ontwikkeling
In het najaar van 2022 lanceerde het Departement Werk en Sociale Economie een dashboard Levenslang Leren. In deze studie gaan we op zoek naar een verdere conceptuele ontwikkeling van het dashboard. We hebben daarbij aandacht voor waar we vandaan komen (verleden), waar we staan (heden) en waarop we ons kunnen/moeten richten (toekomst). Het resultaat omvat een roadmap die als basis kan gebruikt worden om het dashboard verder te ontwikkelen en (de deelname aan) levenslang leren verder meetbaar te maken.
Kadering binnen het Actieplan Levenslang Leren en doelstelling
Het Actieplan Levenslang Leren. Koers zetten naar een lerend Vlaanderen (2021) formuleert 7 grote doelstellingen met 47 bijhorende acties om de drempels in levenslang leren te identificeren, weg te werken en noodzakelijke hefbomen te versterken. Dit onderzoek maakt deel uit van de eerste doelstelling om tot een gedragen kennisagenda over levenslang leren te komen. Daarin formuleerden we de doelstelling om een dashboard Levenslang Leren(opent in nieuw venster) te ontwikkelen waarop we de belangrijkste indicatoren bijeenbrengen en actualiseren.
Opbouw van het rapport
Het advies is opgevat als een praktisch, eerder technisch rapport, en bestaat uit zes delen:
- De inleiding beschrijft de context en het doel van de opdracht, samen met de gehanteerde aanpak.
- Het deel ‘concepten’ gaat over de inhoud van het dashboard, het conceptueel kader dat als basis dient voor het dashboard.
- Het deel ‘vormgeving’ gaat over de kenmerken van de ideale vormgeving die het dashboard moet hebben volgens de geconsulteerde stakeholders.
- Het deel ‘indicatoren & dataverzamelingen - overzicht’ bevat eerst een globaal overzicht van alle indicatoren waarmee het dashboard kan worden ingevuld.
- Daarna wordt onder ‘indicatoren en dataverzamelingen – per concept’ de voorgestelde indicatoren per concept uit het conceptueel model gegeven.
- Tot slot volgt de roadmap met plan van aanpak op de korte en middellange termijn.
Resultaat
De onderzoekers hebben samen met heel wat stakeholders en het partnerschap levenslang leren een conceptueel model en mogelijke visualisatie ontwikkeld om levenslang leren te meten, op niveau van het individu, de lerende organisatie en de lerende samenleving. Het huidige dashboard meet vooral concepten op niveau van het individu.
Het conceptueel model concentreert zich rond drie thema’s:
- deelname aan levenslang leren;
- hefbomen die (de participatie aan) levenslang leren beïnvloeden;
- verwachte langetermijneffecten die kunnen verwacht worden bij deelname aan levenslang leren.
Het rapport geeft een overzicht van de dataverzamelingen die ingezet kunnen worden om de concepten te meten. De onderzoekers hebben een basisscenario uitgewerkt, met 58 indicatoren, die alle vooropgestelde concepten uit het conceptueel model minimaal kunnen meten.
Volgende stappen
Het rapport omschrijft een ambitieus en conceptueel basisscenario. In een volgende fase wordt het vooropgestelde basisscenario met het huidige dashboard vergeleken. Ook wordt er naargelang de stappen die zijn gedefinieerd in de roadmap, bekeken waar het dashboard geoptimaliseerd kan worden in de toekomst.