Gedaan met laden. U bevindt zich op: Schriftelijke vragenlijst Heerlijk Helder

Schriftelijke vragenlijst

Bij een schriftelijke vragenlijst stel je de testpersonen vragen over een tekst met een papieren of digitale vragenlijst. Schriftelijke vragenlijsten worden meestal ingezet voor kwantitatief onderzoek, maar ze kunnen ook ingezet worden voor kwalitatief onderzoek, op voorwaarde dat vooral open vragen worden gesteld.

Benodigdheden

  • tekst die je wilt testen
  • testgroep van 15 tot 20 personen (voor kwantitatief onderzoek is een grotere testgroep nodig)
  • onlinetool (Google Formulieren, SurveyMonkey, CheckMarket ...)

Waarvoor geschikt?

tekstsoortzowel informatieve, instructieve als persuasieve teksten (brief, mail, folder, brochure, website …)
onderzoeksvragen

alle onderzoeksvragen, behalve vragen over onverwachte effecten

doelgroepenminder geschikt voor doelgroepen met lage taalvaardigheden of lage digitale vaardigheden
uitvoeringonline

Voordelen

  • Met een schriftelijke vragenlijst kun je gericht zoeken naar specifieke problemen die zich kunnen voordoen.
  • In vergelijking met een interview heb je minder tijd nodig per testpersoon, waardoor je kunt werken met een grotere testgroep. Je kunt ook gemakkelijker vragen stellen over gevoelige onderwerpen.

Beperkingen

  • Schriftelijke vragenlijsten zijn minder geschikt om onverwachte effecten op te sporen.
  • Als de resultaten per proefpersoon binnen zijn, zijn die vaak geordend op een manier die voor de revisie niet zo functioneel is, namelijk per vraag in plaats van per tekstfragment. Het herordenen van de resultaten van het onderzoek kan tijdrovend zijn.
  • Als de vragenlijst niet duidelijk is, kun je dat niet meer rechtzetten. Dat probleem kan worden opgevangen door de vragenlijst vooraf te testen bij enkele leden van de doelgroep.
  • Je kunt niet doorvragen, waardoor het niet mogelijk is om inzicht te krijgen in de achtergronden van problemen, gericht te zoeken naar inhoudselementen die voor problemen zorgen, en ideeën voor verbetering te bespreken.
  • De non-respons kan hoog zijn, zowel op de volledige vragenlijst als op een specifieke vraag.

Voorbereiding

  • Stap 1

    Voorbereiding

    • Stel een vragenlijst op. Voor een online-enquête kun je gebruikmaken van tools als Google Formulieren, SurveyMonkey, CheckMarket.
    • Stel een goede introductietekst op. Die moet zeker de volgende elementen bevatten:
    • uitleg over het doel van het onderzoek
    • een inschatting van de tijd die nodig is om de vragenlijst in te vullen
    • een opmerking over de anonieme verwerking van de gegevens
    • een bedanking voor het invullen van de enquête.
    • Leg de vragenlijst voor aan enkele leden van de doelgroep, bijvoorbeeld met de terugvraagmethode. Anders bestaat de kans dat het onderzoek helemaal of gedeeltelijk mislukt, bijvoorbeeld omdat de instructie niet duidelijk is of vragen verkeerd geïnterpreteerd worden. Laat de vragenlijst ook invullen door enkele testpersonen. Zo krijg je een idee hoelang het duurt om de vragenlijst in te vullen.
  • Stap 2

    Uitvoering

    • Stuur de vragenlijst naar de testpersonen of plaats de vragenlijst op je website.
  • Stap 3

    Verwerking

    Vat de resultaten van de test samen in een rapport. Vermeld zeker de volgende elementen:

    • het aantal testpersonen, hun leeftijd, geslacht, opleidingsniveau …
    • de resultaten per vraag
    • een kopie van de vragenlijst.