Gedaan met laden. U bevindt zich op: Bedrijfsfiets Loonadministratie

Bedrijfsfiets

Personeelsleden van de diensten van de Vlaamse overheid kunnen een bedrijfsfiets aanvragen door eindejaarstoelage en/of vakantiedagen om te zetten naar een flexbudget. Krijg je daar vragen over? Op deze pagina vind je meer informatie. 

Voor wie?

Wat?

Personeelsleden kunnen een bedrijfsfiets aanvragen als ze die regelmatig en daadwerkelijk zullen gebruiken voor volledige of gedeeltelijke woon-werkverplaatsingen.

Flexbudget

Om een bedrijfsfiets aan te vragen heeft het personeelslid budget nodig. Dat kan door het omzetten van:

  • een gedeelte of het geheel van de bruto-eindejaarstoelage en/of

  • de brutowaarde van maximaal 11 jaarlijkse vakantiedagen

De samenstelling van dit budget vormt het flexbudget van het personeelslid.

Leasecontract

Het leasecontract van het personeelslid heeft een looptijd van 36 maanden. Daarna kan het personeelslid de bedrijfsfiets teruggeven of overnemen tegen een bepaalde overnamewaarde die de leasemaatschappij bepaalt. Het personeelslid kent die overnamewaarde bij het aangaan van het leasecontract.

Meer informatie:

Voordelen

De bedrijfsfiets maakt flexibilisering van de arbeidsvoorwaarden mogelijk. Dit houdt heel wat voordelen in:

  • Goed voor het welzijn: regelmatig fietsen draagt bij aan de algemene gezondheid, conditie en een beter welzijn op het werk.
  • Duurzaam: door bewust voor de fiets te kiezen, verkleint het personeelslid de ecologische voetafdruk. Het is ook een duurzame stap voor de Vlaamse overheid als organisatie.
  • Fiscaal voordelig:
    • Als het personeelslid de bedrijfsfiets regelmatig gebruikt voor een deel van of het volledige woon-werkverkeer, dan betaalt het personeelslid hiervoor geen RSZ en inkomensbelasting.
    • Zet het personeelslid (een deel van) de eindejaarstoelage om? Dan heeft het personeelslid een hoger flexbudget doordat die de brutowaarde van de eindejaarstoelage kan gebruiken.
    • Het personeelslid heeft de keuze om de jaarlijks overdraagbare vakantiedagen om te zetten naar een flexbudget, over te dragen naar het volgende jaar of dit jaar op te nemen.
    • Ook voor woon-werkverplaatsingen met de bedrijfsfiets krijgt het personeelslid een fietsvergoeding.
  • Verhoogde retentie: extralegale voordelen verhogen de loyaliteit van je werknemers.

Aanvraagprocedure

Personeelsleden kunnen elk jaar tussen 1 september en 20 december instappen.

Personeelsleden die nieuw in dienst komen, kunnen via e-mail een intentieverklaring indienen als dit voor de aanvang van hun contract gebeurt. Deze personeelsleden zijn dus niet gebonden aan bovenvermelde termijn.

  • Het DCPA vermeldt deze informatie in de e-mail die nieuwe personeelsleden krijgen bij hun indiensttreding.

  • Heeft het personeelslid interesse? Dan maakt het DCPA een simulatie van het loon op, zodat het nieuwe personeelslid een intentieverklaring kan invullen op basis van die informatie. Voorbeeld: een personeelslid treedt op 1 februari 2024 in dienst. Het personeelslid bezorgt dan ten laatste op 31 januari 2024 de ondertekende intentieverklaring aan het DCPA.

  • De procedure voor klanten van het DCPA vinden personeelsleden op Vlaanderen Intern.

Facturatie

Het maandelijkse leasebedrag dat het personeelslid betaalt, wordt gefactureerd. Je entiteit boekt die facturen in op de personeelskredieten (ESR 11).

Andere facturen van onder andere vrijstellingen en verbrekingsvergoedingen handelt o2o rechtstreeks met het personeelslid af.

Rapportering

Meer informatie vind je op de webpagina ‘HR-rapportering’.