Gedaan met laden. U bevindt zich op: Wees alert voor factuurfraude en phishing

Wees alert voor factuurfraude en phishing

Factuurfraude is een vorm van oplichting waarbij een brief wordt vervalst en het bankrekeningnummer wordt veranderd. Phishing is een vorm van fraude waarbij u valse e-mails of berichten ontvangt.

Wees steeds alert hiervoor.

Hoe kunt u valse brieven herkennen?

Als u een brief ontvangt van de Vlaams Zorgkas waarin we vragen om uw premies te betalen, maar u twijfelt of het een echte brief is, kan u volgende controles doen.

  • Controleer of bij ‘uw kenmerk’ uw rijksregisternummer staat.
  • Controleer ook het rekeningnummer dat op de brief staat. Het rekeningnummer van de Vlaamse Zorgkas is BE44 0910 1251 4645.
  • Op Mijn Burgerprofiel(opent in nieuw venster) vindt u het overzicht van de zorgpremies die u moet betalen. Ook op die manier kan u nagaan of de informatie op de brief correct is.

Hebt u een valse brief ontvangen? Neem contact op met de Vlaamse zorgkas.

Hoe herkent u een phishingmail?

De Vlaamse Zorgkas int de zorgpremie via brief of digitaal. Enkel als u uw eBox hebt geactiveerd ontvangt u onze brief digitaal.

  • De Vlaamse Zorgkas zal u nooit via sms of Whatsapp contacteren.
  • Bij twijfel kunt u zich aanmelden op Mijn Burgerprofiel(opent in nieuw venster). Daar vindt u een overzicht van de zorgpremies die u moet betalen.
  • Als we een nieuwe brief naar uw eBox sturen, wordt u hiervan verwittigd per mail (indien u uw e-mailadres heeft opgegeven).
    Wij raden u aan om uw eBox te koppelen aan Mijn Burgerprofiel, daar uw gewenste e-mailadres op te geven waar u meldingen wil op ontvangen en ook een roepnaam op te geven (waarmee u in de mails vanuit Mijn Burgerprofiel aangesproken zult worden).

Hoe herkent u een echte e-mail verzonden uit Mijn Burgerprofiel?

Doorloop volgende stappen om een e-mail te controleren die verzonden lijkt vanuit Mijn Burgerprofiel:

  • Is de mail verzonden vanuit het mailadres noreply@burgerprofiel.vlaanderen.be?
    • Neen? Dan is het zeker een phishing mail.
    • Ja? Dan biedt dit alsnog geen zekerheid dat het om een authentieke mail van Mijn Burgerprofiel gaat. Het mailadres zou nog steeds aan kunnen onderhevig zijn.
  • Klik nooit op een link in een e-mail. Surf zelf naar www.mijnburgerprofiel.be(opent in nieuw venster), of open uw gemeente-app of Mijn Burgerprofiel-app, log in, ga naar de tab ‘Brievenbus’, subtab ‘Berichten’ en kijk of u hetzelfde bericht daar terugvindt als degene die u per e-mail kreeg.
  • eBox documenten worden minstens een jaar bewaard in uw persoonlijke eBox. Aanmaningen om snel in te loggen omdat het document binnenkort verwijderd wordt, zijn steeds phishing mails.
  • U kunt uw meldingsvoorkeuren beheren om controle te houden over welke e-mails u ontvangt. Lees meer over het aanpassen van uw contactvoorkeuren.

Algemene informatie over phishing en hoe u ertegen te beschermen, vindt u op de Phishing pagina.