Gedaan met laden. U bevindt zich op: Recht op hergebruik van overheidsinformatie Digitaal Vlaanderen

Recht op hergebruik van overheidsinformatie

Een burger heeft het recht om overheidsinformatie te hergebruiken voor zowel commerciële als niet-commerciële doeleinden. Een burger kan toestemming vragen voor het hergebruik bij de betrokken instantie.

Deze pagina bevat algemene informatie over het hergebruik van overheidsinformatie en de beroepsinstantie voor het hergebruik van overheidsinformatie.

Meer informatie over open data.

Wat is hergebruik?

Hergebruik is het gebruik van bestuursdocumenten voor andere commerciële of niet-commerciële doeleinden dan het oorspronkelijke doel binnen de publieke taak van een overheidsinstantie waarvoor de documenten zijn geproduceerd.

Het gebruik van bestuursdocumenten voor andere doeleinden binnen de publieke taak van een instantie of de uitwisseling tussen instanties met het oog op de vervulling van hun publieke taken is geen hergebruik zoals bepaald in het decreet.

Wel belangrijk te weten: indien een afschrift werd bekomen van bestuursdocumenten via een openbaarheidsverzoek, dan kan men de verkregen afschriften gebruiken, zonder de procedure inzake hergebruik te moeten volgen, voor twee doeleinden:

  • Om zijn eigen rechten en belangen te beschermen;
  • Om zijn vrijheid van meningsuiting en van informatie uit te oefenen.

Voor meer informatie rond openbaarheid van bestuur kan u terecht op onderstaande pagina:
Toegang tot bestuursdocumenten via openbaarheid van bestuur.

Waar vind ik herbruikbare overheidsinformatie?

Ofwel is de overheidsinformatie beschikbaar op Datavindplaats.

Datavindplaats is de centrale vindplaats voor open data van overheden in Vlaanderen.

Ofwel kan u een aanvraag indienen bij een overheidsinstantie om uw recht op hergebruik van overheidsinformatie uit te oefenen. Een overheidsinstantie zal uw verzoek onderzoeken en hergebruik toestaan al dan niet onder bepaalde voorwaarden.

Bij welke overheidsinstanties kan u overheidsinformatie opvragen om te hergebruiken?

De regelgeving met betrekking tot hergebruik van overheidsinformatie is van toepassing op volgende overheidsinstanties:

  • Vlaamse overheid;
  • lokale overheden;
  • de instellingen met een publieke taak, wat hun publieke taak betreft;
  • milieu-instanties wat hun milieu-verantwoordelijkheden, -functies of -diensten betreft;
  • bepaalde overheidsondernemingen.

Federale instanties en lokale overheden (voor wat de federale bevoegdheden betreft) vallen onder de federale wet over het hergebruik van overheidsinformatie.(opent in nieuw venster)

Welke bestuursdocumenten kan u hergebruiken?

Overheidsinformatie wordt in het bestuursdecreet ruim gedefinieerd als bestuursdocumenten: “alle informatie, ongeacht de drager, die in het bezit is van een overheidsinstantie”. Dat betekent dat in principe alle informatie die in het bezit is van een overheidsinstantie, kan worden opgevraagd voor hergebruik, ongeacht de informatiedrager.

Ook gestructureerde gegevens of datasets vallen onder de definitie van bestuursdocumenten. Verschillende van deze gegevens worden reeds in een open en machineleesbaar formaat, al dan niet onder gebruiksvoorwaarden, beschikbaar gemaakt op Datavindplaats.

Een aparte categorie van herbruikbare overheidsinformatie zijn hoogwaardige datasets. Het publiek ter beschikking stellen van deze hoogwaardige datasets draagt in belangrijke mate bij tot zowel economische als maatschappelijke baten. Deze datasets worden kosteloos, in een machinaal leesbaar formaat en via een API beschikbaar gesteld.

Welke documenten kan ik niet opvragen voor hergebruik?

Uw aanvraag moet betrekking hebben op bestaande overheidsinformatie.

Onderstaande overheidsinformatie is uitgesloten van het toepassingsgebied van het recht op hergebruik:

  • Bestuursdocumenten waarvan de verstrekking een activiteit is die niet valt onder de publieke taak van de betrokken instanties, mits de omvang van de publieke taken transparant is en aan toetsing is onderworpen;
  • Bestuursdocumenten waarvan de intellectuele eigendomsrechten bij derden berusten;
  • Bestuursdocumenten of onderdelen ervan waarvoor de toegang is uitgesloten op basis van de geldende regeling inzake toegang tot bestuursdocumenten (zoals de uitzonderingen op openbaarheid);
  • bestuursdocumenten die in het bezit zijn van openbare omroepen of hun dochterondernemingen en andere instellingen of hun dochterondernemingen om een publieke omroeptaak te vervullen;
  • bestuursdocumenten die in het bezit zijn van onderwijsinstellingen van het lagere en secundaire niveau, en, in geval van alle andere onderwijsinstellingen, andere bestuursdocumenten dan onderzoeksgegevens;
  • andere bestuursdocumenten dan onderzoeksgegevens die in het bezit zijn van onderzoeksinstellingen en organisaties die onderzoek financieren, met inbegrip van organisaties die zijn opgericht voor de overdracht van onderzoeksresultaten;
  • bestuursdocumenten die in het bezit zijn van andere culturele instellingen dan musea, bibliotheken en archieven;
  • gedeelten van bestuursdocumenten die alleen logo’s, wapens en insignes bevatten;
  • broncode van computerprogramma’s;
  • bestuursdocumenten die in het bezit zijn van bepaalde overheidsondernemingen.

Indien u bestuursdocumenten van overheidsondernemingen, musea, archieven of bibliotheken wil hergebruiken, kan u dit aanvragen via uw recht op hergebruik. Maar deze instanties kunnen zelf autonoom beslissen of hergebruik van hun bestuursdocumenten al dan niet is toegestaan, en indien zo, onder welke voorwaarden.

In toepassing van de Datagovernanceverordening tot slot is het mogelijk om overheidsinformatie die beschermd is op grond van het handelsgeheim, het statistisch geheim, de bescherming van intellectuele eigendomsrechten van derden of de bescherming van persoonsgegevens op een beveiligde en gecontroleerde manier ter beschikking te stellen voor hergebruik.
Meer informatie over hergebruik van beschermde overheidsgegevens.

Hoe hergebruik bestuursdocumenten aanvragen?

Overeenkomstig het Bestuursdecreet dient de aanvraag tot hergebruik ingediend te worden met een brief, met een e-mail of, in voorkomend geval, met een webformulier bij de overheidsinstantie die het bestuursdocument bezit, en dient al de volgende informatie te bevatten:

  1. de voor- en achternaam van de aanvrager;
  2. het adres van de aanvrager;
  3. de informatie die nodig is om het gevraagde bestuursdocument te identificeren;
  4. een beschrijving van het beoogde hergebruik;
  5. de vorm waarin het bestuursdocument bij voorkeur ter beschikking wordt gesteld.

Binnen de 10 kalenderdagen ontvangt u een bevestiging van uw verzoek.

De aanvraag wordt zo snel mogelijk en uiterlijk binnen twintig kalenderdagen beantwoord.

Als de overheidsinstantie oordeelt dat ze de aanvraag moeilijk tijdig kan toetsen aan de uitzonderingen, kan de termijn voor de aanvraag verlengd worden tot 40 kalenderdagen.

Welke voorwaarden kunnen overheidsinstanties op dit hergebruik leggen?

Een overheidsinstantie kan kiezen voor onvoorwaardelijk hergebruik of voorwaarden opleggen aan de hand van een modellicentie.

Indien een instantie kiest voor voorwaardelijk hergebruik is het gebruik van één van deze modellicenties verplicht, tenzij de betrokken overheid anders motiveert. De motivering voor een licentie die afwijkt van de modellicenties wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het stuurorgaan Vlaams Informatie- en ICT-beleid.

Voor meer info zie pagina: Voorwaarden voor het hergebruik van overheidsinformatie.

Heb ik de mogelijkheid tot het instellen van een beroep?

Beroep is steeds mogelijk bij de afdeling ‘hergebruik van overheidsinformatie’ van de Beroepsinstantie inzake de Openbaarheid van Bestuur en Hergebruik van Overheidsinformatie.

Tegen welke beslissing is beroep mogelijk?

Een burger kan beroep instellen tegen onderstaande beslissingen van een overheidsinstantie aangaande zijn of haar verzoek tot hergebruik, met name tegen:

  • een beslissing over een aanvraag;
  • het uitblijven van een beslissing nadat de termijn waarin de beslissing moest worden genomen verstreken is;
  • een onwillige uitvoering van een beslissing.

Dien ik een termijn te respecteren om beroep in te stellen?

Er geldt een termijn van 30 kalenderdagen om een beroep in te stellen die ingaat op een van volgende dagen:

  • als beroep wordt ingesteld tegen de beslissing over de aanvraag: op de dag nadat de beslissing verstuurd is;
  • als beroep wordt ingesteld tegen de niet-uitvoering binnen de termijnen, vermeld in het Bestuursdecreet: op de dag nadat de termijn verstreken is.

De termijn om beroep in te stellen neemt geen aanvang bij het uitblijven van een beslissing.

Hoe kan ik mijn beroep indienen?

Een beroep kan ingesteld worden via brief, e-mail of – in voorkomend geval – met een webformulier. Het dient de volgende informatie te bevatten:

  • de voor- en achternaam van de indiener;
  • het adres van de indiener;
  • een afschrift van de oorspronkelijke aanvraag;
  • een afschrift van de beslissing van de betrokken overheidsinstantie waartegen beroep wordt ingesteld, als er een beslissing is genomen.

Binnen de 10 kalenderdagen zal de beroepsinstantie de ontvangst van het beroep bevestigen.

Contactgegevens beroepsinstantie

Beroepsinstantie inzake de Openbaarheid van Bestuur en Hergebruik van Overheidsinformatie, afdeling ‘hergebruik van overheidsinformatie’

Secretariaat:
Digitaal Vlaanderen
Havenlaan 88
1000 Brussel

Voorzitter:
Erik Moncarey (Erik.Moncarey@ond.vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie))

E-mail:
hergebruik.vlaanderen@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)

Wat na het instellen van beroep?

De beroepsinstantie spreekt zich uit over het beroep en brengt de aanvrager en de betrokken overheidsinstantie per brief, per e-mail of, in voorkomend geval, per webformulier binnen een termijn van dertig kalenderdagen op de hoogte van haar beslissing.

De overheidsinstantie dient binnen vijftien kalenderdagen na de ontvangst van de beslissing van de beroepsinstantie te reageren.