Individueel maatwerk voor werknemers en werkzoekenden
Hebt u een gezondheidsprobleem of een arbeidsbeperking? Dan komt uw werkgever of u, als u zelfstandige bent, mogelijk in aanmerking voor de werkondersteunende maatregelen van individueel maatwerk (IMW). Neem contact op met VDAB om uw arbeidsbeperking te erkennen en de behoefte aan individueel maatwerk aan te vragen.
Voorwaarden
Werkondersteunende maatregelen
Werkgevers
Individueel maatwerk bestaat voor werkgevers uit een loonpremie of een loonpremie én een begeleidingspremie.
- Met de loonpremie kan de werkgever eventuele bijkomende kosten voor de organisatie vanwege uw arbeidsbeperking compenseren.
- Met de begeleidingspremie kan de werkgever de kosten voor de begeleiding compenseren. Uw werkgever moet een gekwalificeerde begeleider en een collega-coach aanwijzen. Dat kan onder bepaalde voorwaarden dezelfde persoon zijn.
- Heeft VDAB vastgesteld dat u behoefte heeft aan een loonpremie én een begeleidingspremie? Dan moet uw werkgever beide aanvragen en inzetten voor de ondersteuning van uw tewerkstelling.
Om privacyredenen wordt uw werkgever door de overheid niet geïnformeerd over de behoefte. Uw werkgever kan dus enkel individueel maatwerk aanvragen en de middelen inzetten voor de ondersteuning van uw tewerkstelling als u de werkgever informeert.
Uw werkgever is verantwoordelijk voor het inzetten van de premies en heeft de opdracht om daarover transparant te communiceren. Als inspiratie is er een flyer met enkele goede praktijken opgesteld. Het gaat om voorbeelden die uw werkgever kunnen inspireren om te beslissen over de inzet van de premies.
Zelfstandigen
Individueel maatwerk bestaat voor zelfstandigen uit een ondersteuningspremie. Bekijk voor meer informatie de pagina individueel maatwerk voor zelfstandigen.
Aanvragen
- Stap 1
Vraag uw advies individueel maatwerk bij VDAB
Neem contact op met VDAB (opent in nieuw venster)om uw arbeidsbeperking te erkennen en de behoefte aan werkondersteunende maatregelen voor individueel maatwerk aan te vragen. Werd uw aanvraag goedgekeurd? Dan kan uw werkgever - of kunt u als zelfstandige zelf - individueel maatwerk aanvragen.
Stelde VDAB bij u eerder al een behoefte aan een VOP (Vlaamse Ondersteuningspremie) vast? Dan hoeft u geen bijkomende stappen te zetten. VDAB past uw dossier automatisch aan en zal u daarvan op de hoogte brengen. Wilt u meer informatie over de overgangsmaatregelen bij de VOP? Lees meer op de pagina Overgangsmaatregelen.
Stelde VDAB bij u eerder al een behoefte aan collectief maatwerk vast? U hoeft daarvoor geen bijkomende stappen te zetten, VDAB heeft in uw dossier een advies individueel maatwerk voor dezelfde periode ingeschreven. U kunt contact opnemen met contact opnemen met VDAB(opent in nieuw venster) als u vragen hebt.
- Stap 2
Bekijk samen met uw werkgever hoe individueel maatwerk ingezet kan worden
Uw werkgever wordt door de overheid niet geïnformeerd dat VDAB bij u een behoefte aan individueel maatwerk heeft vastgesteld. U moet uw werkgever daar dus over informeren, alvorens de premies ingezet kunnen worden om uw tewerkstelling te ondersteunen.
Uw werkgever ontvangt de werkondersteunende maatregelen en is verantwoordelijk om die premie(s) goed in te zetten. Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden. Bekijk samen met uw (toekomstige) werkgever welke behoefte u hebt en hoe de ondersteuning op de werkvloer ingezet zou kunnen worden. Bijvoorbeeld:
- een aangepast uurrooster of takenpakket
- bijkomende begeleiding en ondersteuning van de directe leidinggevende
- compensatie van eventueel lagere productiviteit.
In deze online flyer (PDF bestand opent in nieuw venster)vindt u goede praktijken die u en uw werkgever kunnen inspireren. De experts van de dienst Tewerkstellingsondersteunende maatregelen(opent in nieuw venster) van VDAB geven u tips en advies.
- Stap 3
Werkgever of zelfstandige vraagt individueel maatwerk via het WSE-loket
Alleen de werkgever of een zelfstandige kan een aanvraag voor individueel maatwerk indienen. Neem het stappenplan voor de aanvraag door en dien daarna uw aanvraag online in.
- Stap 4
Activeer Mijn Burgerprofiel
U ontvangt een kopie van elke beslissing die het Departement Werk en Sociale Economie aan uw werkgever bezorgt via Mijn Burgerprofiel(opent in nieuw venster). U krijgt een kopie via mail als u die optie hebt geactiveerd in Mijn Burgerprofiel of via brief als u die optie niet hebt geactiveerd.
Hebt u hulp nodig om voor de eerste keer aan te melden bij Mijn Burgerprofiel? Bekijk meer informatie en instructievideo’s over aanmelden via Mijn Burgerprofiel.
Lukt het niet om uw burgerprofiel te activeren? Dan kunt u terecht bij het gratis informatienummer 1700 voor hulp (vanuit het buitenland: +32 2 553 1700). Dat nummer is elke werkdag te bereiken tussen 9 en 19 uur.