Selectieprocedure Vlaamse overheid
Ga je solliciteren voor een job bij de Vlaamse overheid? Fijn! Ben je benieuwd hoe zo’n selectie verloopt? Bekijk de video of lees verder. Zo weet je beter waar je aan toe bent en kun jij je beter voorbereiden.
Solliciteren bij de Vlaamse overheid
- Stap 1
Voor je start
De job gevonden die bij je past? Bij elke vacature vind je een bijlage met het selectiereglement. Dat document beschrijft de job, geeft informatie over de organisatie en legt het selectieproces uit. Bewaar een kopie en lees de tekst goed door voordat je solliciteert.
- Stap 2
Sollicitatie
Bij elke vacature staat hoe je kunt solliciteren. Meestal vul je een digitaal formulier in. Soms wordt er een cv en motivatiebrief gevraagd. Ook staat bij elke vacature de deadline vermeld tot wanneer je kunt solliciteren. Tijdens de selectieprocedure staat een selectieverantwoordelijke voor je klaar. Die persoon is je contactpersoon gedurende het sollicitatieproces en helpt je bij vragen.
- Stap 3
Screening van je cv
Na de publicatieperiode beoordelen de juryleden (de selectieverantwoordelijke en collega’s vanuit de wervende organisatie) alle sollicitaties. Bij elke vacature staat vermeld welk profiel jij moet hebben, zoals werkervaring en diploma’s. De juryleden gebruiken die informatie om te bepalen wie doorgaat naar de volgende ronde van de selectieprocedure.
- Stap 4
Voorselectie
Bij sommige selectieprocedures is er een voorselectie, vooral als er veel kandidaten zijn. In het selectiereglement bij elke vacature lees je hoe die voorselectie verloopt. Die kan bestaan uit testen op de computer, open vragen in het sollicitatieformulier of een video-interview of een andere selectietest.
- Stap 5
Screening van je competenties en kennis
Als je slaagt voor de voorselectie, doe je mee aan één of meerdere selectierondes waarin de juryleden je competenties en kennis beoordelen. In het selectiereglement lees je welke competenties en kennis nodig zijn voor de job. Elke selectieprocedure is uniek en afgestemd op de functie. Soms moet je een schriftelijke opdracht uitvoeren, een assessment doen of bijvoorbeeld extra computertests maken. In elke sollicitatieprocedure is er een gesprek met een selectieverantwoordelijke en juryleden van de wervende organisatie.
- Stap 6
Indiensttreding
Als je mag starten in de nieuwe job, vraagt de selectieverantwoordelijke je enkele documenten om je werkervaring aan te tonen. En je wordt in contact gebracht met je leidinggevende. Als je het aanbod accepteert, neemt het Dienstencentrum Personeelsadministratie contact met je op om je indiensttreding verder te regelen. Zo kun je vlot starten in je nieuwe job.
- Stap 7
Feedback
Vraag feedback aan de selectieverantwoordelijke zodra je klaar bent met je deelname aan de selectieprocedure. Het is altijd nuttig om feedback te vragen, zo krijg je een beter beeld van je sterktes en verbeterpunten.
- Stap 8
Handicap of chronische ziekte?
Heb je een handicap of chronische ziekte? Dan heb je misschien aanpassingen nodig bij de selectieprocedure, zodat je in de best mogelijke omstandigheden kunt deelnemen. Geef die dan aan in het sollicitatieformulier. Kijk ook zeker in de tool redelijke aanpassingen.
- Stap 9
Testen hergebruiken
Deed je al eens mee aan een selectieprocedure binnen de Vlaamse overheid? Dan kun je in sommige gevallen testresultaten uit een vorige selectieprocedure opnieuw gebruiken.
Je persoonlijkheid kan door de jaren heen veranderen. Het Selectiecentrum adviseert om een persoonlijkheidstest niet langer dan drie jaar na het afleggen te hergebruiken. Voor jonge professionals adviseert het Selectiecentrum om dit niet langer dan één jaar te doen.
Opmerkingen over je sollicitatie?
Solliciteerde je bij de Vlaamse overheid en verliep dat niet zoals je wenste? Lees welke stappen je kunt ondernemen.
Je privacy
Lees er alles over in de privacyverklaring Selectiecentrum.