De troeven van een sterk merk Vlaanderen
Ontdek op deze pagina het merk Vlaanderen, zijn troeven en hoe jij van Vlaanderen een nog sterker merk kunt maken.
Troeven van een sterk merk Vlaanderen
Recent onderzoek uit 2021 en 2023 van Ipsos wijst uit dat 80% van de burgers de branding van Vlaanderen herkent. De burger bestempelt de branding als herkenbaar en vindt de branding gepast voor Vlaanderen.
Nog belangrijker: als de Vlaming een boodschap heeft gezien in de branding van Vlaanderen, blijkt die meer vertrouwen te hebben in de Vlaamse overheid en staat die er positiever tegenover dan een burger die dezelfde boodschap zonder de herkenbare ‘Vlaanderen’ branding heeft gezien. De burger voelt zich meer serieus genomen en de tevredenheid van de communicatie ligt hoger.
Het merkverhaal, de huisstijl en het merkbeleid zitten vervat in het algemene beleid van de Vlaamse overheid en de Vlaamse Regering. Zo bepaalt het Bestuursdecreet (opent in nieuw venster)dat de Vlaamse overheid duidelijk en herkenbaar moet communiceren. Bovendien zijn het merkverhaal, de huisstijl en het merkbeleid bekrachtigd en goedgekeurd door de Vlaamse Regering in een mededeling (opent in nieuw venster)en een omzendbrief(opent in nieuw venster).
Om het merkverhaal, de huisstijl en het merkbeleid vorm te geven, zijn we niet over één nacht ijs gegaan. Om het merkverhaal te creëren werden focusgroepen georganiseerd en via internationaal imago-onderzoek wordt de vinger aan de pols gehouden. De huisstijl is grondig gepre-test en geëvalueerd via representatief onderzoek.
Het onderzoek toont aan dat de branding van Vlaanderen zoals het logo en de huisstijl de aandacht niet weghaalt van de boodschap. De titel en afbeelding zijn goed voor 75% van de elementen die opvallen op een printadvertentie of social media post. De inhoud van een boodschap heeft nog steeds de grootste impact op hoe de campagne wordt geëvalueerd.
De huisstijl draagt bij tot een efficiënte en effectieve overheid, omdat ze een einde stelt aan de ongebreidelde ontwikkeling van verschillende logo’s en huisstijlen binnen de Vlaamse overheid. Dat resulteert op termijn ook in een substantiële besparing. De huisstijl maakt het bovendien mogelijk om nieuw opgerichte entiteiten, fuserende entiteiten, overgehevelde bevoegdheden en dergelijke onmiddellijk te laten instappen in een overkoepelende slagkrachtige en baanbrekende overheid.
Het merkverhaal onderscheidt zich door een sterke nadruk op een coherent inhoudelijk verhaal dat toepasbaar is in binnenlandse én buitenlandse communicatie. Vlaanderen is wat alle entiteiten van de Vlaamse overheid en haar partners verbindt. We zetten ons allemaal dag in dag uit in om van Vlaanderen een betere plek te maken om er te wonen, te leven, te werken, te ondernemen, te studeren...
Opvallend is dat jongeren de branding beter herkennen en kennen dan 50+-ers. Jongeren waarderen de branding ook meer dan ouderen.
Zorg er voor dat Vlaanderen een sterk merk blijft
- Stap 1
Leer het merk Vlaanderen kennen
Een sterk merk Vlaanderen heeft heel wat troeven en daar moet de Vlaamse overheid nog meer mee uitpakken. Als manager, lid van het middenkader of projectleider is het belangrijk het merkbeleid, het merkverhaal en de bijhorende branding te kennen, want onbekend maakt onbemind.
- Stap 2
Stem af met je communicatieverantwoordelijke
Ook jij hebt een belangrijke rol in de coherente, consistente en consequente toepassing van het merk Vlaanderen. Heb je vragen over hoe jouw entiteit het merkbeleid toepast, stem dan af met de communicatieverantwoordelijke van jouw entiteit. Geef de communicatieverantwoordelijke het mandaat om het merkbeleid toe te passen binnen de organisatie.
- Stap 3
Wees een ambassadeur van het merk Vlaanderen
Waak mee over het merk Vlaanderen. De troeven van het merk Vlaanderen zijn helder, maar het is belangrijk het consistent, coherent en consequent toe te passen in alles wat de Vlaamse overheid zegt en doet. Iedereen binnen de Vlaamse overheid kan een ambassadeur van het merk Vlaanderen zijn.
Over het merk Vlaanderen
Vlaanderen is het verhaal van mensen als makers, gedreven door kennis en kunde. Het is het verhaal van baanbrekend vakmanschap. Gisteren, vandaag en morgen. Dat maakt Vlaanderen spraakmakend in de wereld. Die merkessentie zit vervat in alle communicatie over Vlaanderen.