Myriam Parys legt de eed af als Vlaamse ombudsvrouw
Op maandag 25 maart legde Myriam Parys bij parlementsvoorzitter Liesbeth Homans de eed af als nieuwe Vlaamse ombudsvrouw. Ze neemt de fakkel over van Erwin Janssens, die sinds maart 2023 waarnemend ombudsman was.
Myriam Parys: “Als ombudsvrouw wil ik een brug slaan tussen de burger en de overheid. En dat in een optimale samenwerking met de Vlaamse administratie en ten dienste van het Vlaams Parlement. We dienen uiteindelijk allemaal dezelfde burger en willen allemaal het vertrouwen van deze burger verdienen en behouden.”
De werking van de overheid loopt als een rode draad door mijn cv
“De werking van de overheid loopt als een rode draad door mijn cv. Ik heb in mijn verschillende functies getracht mee te werken aan een goede dienstverlening en aan sterke overheidsbesturen, die gewapend zijn om met de talrijke maatschappelijke uitdagingen om te gaan.” aldus Myriam Parys.
“Jarenlang was ik lid van het Auditcomité van de Vlaamse overheid en nadien het Auditcomité van de lokale besturen. Daar zag ik waar het soms misloopt binnen de overheid of tussen de overheid en de burger en ben ik nog meer overtuigd geraakt van het belang van een sterke organisatiebeheersing bij alle overheden op alle niveaus. We leven op dit moment in een bijzondere tijd. Er zit ruis op de relatie tussen de burger en de overheid en het vertrouwen van de burger in de instellingen staat onder druk. De overheid zit complex in elkaar. En de digitalisering brengt ons enerzijds veel vooruitgang, maar anderzijds krijgen we ook een groep burgers die moeilijker in interactie kan gaan met de overheid. De drang om als overheid steeds slanker en efficiënter te worden, kan de daadkracht bedreigen. Daarnaast vragen veel complexe problemen, zoals de klimaatproblematiek, de vluchtelingen- en opvangcrisis of de energiecrisis, meer dan een simpel antwoord of een simpele oplossing.”
Een klacht is een signaal en vooral ook een uitnodiging
“Ik wil samen met mijn team zorgen voor een optimale behandeling van alle klachten die we ontvangen en de burger maximaal verder helpen. Een klacht is een signaal en vooral ook een uitnodiging om het in de toekomst beter te doen. De burger moet gehoord worden. Los van de individuele geschillenbeslechting wil ik via gerichte adviezen en doordachte aanbevelingen bijdragen aan een meer inclusieve en rechtvaardige samenleving.”
Op haar eerste werkdag was Myriam al te gast bij WinWin op Radio 2(opent in nieuw venster) met Xavier Taveirne.