In de kijker
Nieuws
De Vlaamse Ombudsdienst onderzoekt klachten over de werking van de Vlaamse overheid (VRT, VDAB, De Lijn, Vlaamse Belastingdienst, Agentschap Opgroeien, …) en bemiddelt om de standpunten van de klager en de overheid met elkaar te verzoenen. De Vlaamse Ombudsdienst vormt dus een belangrijke brug tussen de burger en de overheid. De onderzoeker bekijkt klachten van burgers, onderzoekt ze en probeert tot een verzoening te komen met de overheidsdienst waarover de klacht gaat. Als onderzoeker heb je de volgende verantwoordelijkheden: Je neemt een klacht van een burger in handen en beschikt daarbij over brede onderzoeksbevoegdheden. Je voert hiervoor indien nodig plaatsbezoeken uit en vraagt stukken op. Je kan betrokkenen horen. Het doel van het klachtenonderzoek is om beide versies te vergelijken en tot een oplossing te komen die aanvaardbaar is voor beide partijen. Concreet betekent dit dus o.m. dossierbehandeling en –opvolging, inhoudelijke analyse van klachten, bekijken van de regelgeving, contacten met overheidsinstanties en burgers, mogelijke bemiddeling enz.
Op maandag 25 maart legde Myriam Parys bij parlementsvoorzitter Liesbeth Homans de eed af als nieuwe Vlaamse ombudsvrouw. Ze neemt de fakkel over van Erwin Janssens, die sinds maart 2023 waarnemend ombudsman was. Myriam Parys: “Als ombudsvrouw wil ik een brug slaan tussen de burger en de overheid. En dat in een optimale samenwerking met de Vlaamse administratie en ten dienste van het Vlaams Parlement. We dienen uiteindelijk allemaal dezelfde burger en willen allemaal het vertrouwen van deze burger verdienen en behouden.”
Over de Vlaamse Ombudsdienst
Maak kennis met het hele Ombudsteam.
Snel naar
Informatie voor klachtenbehandelaars
Ben je klachtenbehandelaar bij de Vlaamse overheid? Op deze pagina’s vind je alle informatie.