Je aansluiting realiseren
Via de digitale bouwstenen van de Vlaamse overheid stroomt informatie van en voor verenigingen door van lokale ICT-toepassingen naar het centrale Verenigingsloket. De gekozen doelstellingen bepalen welke digitale componenten daarvoor moeten worden ingezet.
Bepaal je doelstellingen
Bepaal welke doelstellingen je wil realiseren voor verenigingen zodat jouw aansluiting in de praktijk kan worden gerealiseerd. Vanuit het Verenigingsloket hebben we vier doelstellingen geïdentificeerd.
- Stap 1
Om verenigingen effectief te ondersteunen, zijn correcte data essentieel. Het Verenigingsregister verzamelt en bewaart centraal de gegevens van feitelijke verenigingen, vzw’s en stichtingen zodat overheden die kunnen hergebruiken. Dit is mogelijk dankzij een wijziging van het e-gov-decreet(opent in nieuw venster). Tegen eind 2027 moeten alle lokale besturen en Vlaamse overheidsentiteiten aangesloten zijn bij het Verenigingsregister en actief meewerken aan het onderhoud ervan. De persoonlijke gegevens van vertegenwoordigers zijn enkel toegankelijk via een MAGDA-verbinding, terwijl algemene gegevens beschikbaar zijn via een publieke API.
Het is belangrijk om te inventariseren waar verenigingsdata binnen je organisatie opgeslagen zijn: is dit centraal of verspreid? En hoe wil je in de toekomst met deze data omgaan? Streef je naar een verbeterde datakwaliteit en eenvoudiger delen van gegevens? Bepaal samen met de diensten je ambities en stel realistische doelstellingen die passen bij de draagkracht en de bereidheid van medewerkers om hieraan bij te dragen.
- Stap 2
Zorg ervoor dat informatie over je digitale diensten breed beschikbaar is, inclusief via het Verenigingsloket. Hier kunnen verenigingen relevante details vinden en direct doorklikken naar je website of e-loket om diensten digitaal aan te vragen. Door deze informatie te delen en/of beheren via de Interbestuurlijke of Lokale Producten- en Dienstencatalogus kan je als overheid bestaande beschrijvingen hergebruiken en verenigingen makkelijker naar je dienstverlening toeleiden.
Hierdoor zal een vereniging profiteren van:
- Een gecentraliseerd overzicht van alle beschikbare diensten, afgestemd op hun specifieke situatie
- Een gepersonaliseerd overzicht dat automatisch de meest relevante opties toont
- De mogelijkheid om efficiënt diensten of producten online aan te vragen
- Stap 3
Een vertegenwoordiger van een vereniging kan zich via de navigatiebalk (global header) bovenaan overheidswebsites aanmelden op jouw applicatie of website. Op deze manier worden identiteit en bevoegdheid geverifieerd zonder dat er aanvullende controles nodig zijn.
Hierdoor
krijgt de vertegenwoordiger in naam van een vereniging toegang tot je toepassing of website
beschik je over de basisgegevens van de vereniging (via de V-code)
beschik je over de basisgegevens van de gebruiker die een vereniging vertegenwoordigt (via het rijksregisternummer)
kunnen aanvragen van diensten automatisch worden aangevuld aan de hand van deze informatie
kan de vertegenwoordiger eenvoudig wisselen tussen verschillende hoedanigheden (burger, vereniging, bedrijf…)
- Stap 4
Wanneer een vereniging een dienst of product aanvraagt, zoals een subsidie, vergunning of attest, wordt er een dossier aangemaakt. Als dit dossier volledig digitaal afgehandeld wordt via een dossieropvolgingssysteem, kan de voortgang gedeeld worden via DOSIS. Zo kunnen verenigingen de status van hun dossiers consulteren en actie ondernemen waar nodig via het Verenigingsloket.
Hierdoor:
- hebben verenigingen een overzicht van al hun actieve en afgeronde dossiers bij verschillende overheidsinstanties
- kunnen verenigingen de status van hun dossiers opvolgen via het Verenigingsloket
- krijgen overheden minder vragen over de voortgang van individuele dossiers
Doelstellingen behalen met Vlaamse ICT-bouwstenen
Het Verenigingsloket maakt gebruik van de Vlaamse ICT-bouwstenen om de verschillende doelstellingen voor verenigingen te realiseren. ‘Aansluiten op het Verenigingsloket’ betekent dus integreren met deze bouwstenen en er zo voor zorgen dat relevante informatie maximaal doorstroomt naar verenigingen en naar de diensten die hen ondersteunen. Je hoeft niet op alle bouwstenen tegelijk aan te sluiten, een stapsgewijze integratie is eveneens mogelijk.
De Vlaamse digitale bouwstenen waar het Verenigingsloket op steunt, zijn:
Global header: voor aanmelding en toegang van verenigingsvertegenwoordigers tot het platform
Toegangsbeheer (ACM): voor authenticatie van verenigingsvertegenwoordigers
Gebruikersbeheer (IDM): om rechten toe te kennen voor het aanvragen van diensten en informatie
Interbestuurlijke Producten- en Dienstencatalogus (IPDC): om diensten en producten van de Vlaamse Overheid aan te bieden aan verenigingen
Lokale Producten- en Dienstencatalogus (LPDC): om diensten en producten van lokale overheden aan te bieden aan verenigingen
Maximale Gegevensdeling tussen Administraties (MAGDA): veilige uitwisseling van informatie tussen alle instanties die hiervoor de juiste machtigingen hebben
Dossier Status Informatie Systeem (DOSIS): voor digitale opvolging van dossierwijzigingen
Notificaties: om verenigingen op de hoogte te houden van dossierwijzigingen
Verenigingsregister: om gegevens van (feitelijke) verenigingen op te slaan, te beheren en uit te wisselen