Gedaan met laden. U bevindt zich op: Imago overheden Relatie overheid en burger

Imago overheden

Gepubliceerd op 6 september 2024 • Volgende update: september 2025
Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden

Van de inwoners van het Vlaamse Gewest van 18 jaar en ouder was in het voorjaar van 2024 30% van oordeel dat de Vlaamse overheid betrouwbaar is en 25% dat de Vlaamse overheid klantgericht is. Iets meer dan een vijfde was van oordeel dat de Vlaamse overheid transparant of vernieuwend (telkens 22%) is en 18% vindt de Vlaamse overheid efficiënt.

Daartegenover staat dat een behoorlijk grote groep het oneens is met de voorgelegde imagokenmerken: 45% is het oneens met de stelling dat de Vlaamse overheid efficiënt is, 39% is het oneens met de stelling dat de Vlaamse overheid transparant is en 33% is het oneens met de stelling dat de Vlaamse overheid vernieuwend is. Daarnaast geeft 32% aan dat de Vlaamse overheid niet betrouwbaar is en 31% is het oneens met de stelling dat de Vlaamse overheid klantgericht is.

In vergelijking met voorgaande jaren is er in 2024 enkel een noemenswaardig verschil in de beoordeling van de mate waarin de Vlaamse overheid klantgericht en transparant is. Meer specifiek zijn er in 2024 iets meer mensen van oordeel dat de Vlaamse overheid klantgericht en transparant is dan in 2021.

Vergelijkbare cijfers voor de periode vóór 2021 zijn niet beschikbaar.

Inwoners van de centrumsteden meest positief over klantgerichtheid Vlaamse overheid

Globaal genomen zijn er weinig noemenswaardige verschillen in de beoordeling van de klantgerichtheid van de Vlaamse overheid naar geslacht, leeftijd, huishoudtype, opleidingsniveau en urbanisatiegraad. Inwoners van de centrumsteden geven wel opvallend vaker aan het (helemaal) eens te zijn met de stelling dat de Vlaamse overheid klantgericht is. Inwoners van het platteland zijn merkelijk minder van oordeel dat de Vlaamse overheid klantgericht is.

Inwoners van de groot- en centrumsteden zijn vaker van oordeel dat de Vlaamse overheid transparant is

Er zijn geen noemenswaardige verschillen naar geslacht, leeftijd, huishoudtype en opleidingsniveau in de beoordeling van de stelling dat de Vlaamse overheid transparant is. Naar urbanisatiegraad zijn er wel noemenswaardige verschillen. Het zijn de inwoners van het platteland die merkelijk minder vaak van oordeel zijn dat de Vlaamse overheid transparant is dan de inwoners van groot- en centrumsteden.

Laaggeschoolden en inwoners van de groot- en centrumsteden meest positief over efficiëntie Vlaamse overheid

Er zijn weinig noemenswaardige verschillen in de beoordeling van de stelling dat de Vlaamse overheid efficiënt is. Wel zijn op dit vlak laaggeschoolden positiever dan hooggeschoolden. Daarnaast is er ook een grotere groep die van oordeel is dat de Vlaamse overheid efficiënt is in de groot- en centrumsteden dan op het platteland.

Hooggeschoolden en inwoners van groot- en centrumsteden vinden de Vlaamse overheid meer betrouwbaar

Er zijn ook weinig noemenswaardige verschillen in de beoordeling van de stelling dat de Vlaamse overheid betrouwbaar is. Wel zijn hooggeschoolden tegenover de stelling dan middengeschoolden en inwoners van de groot- en centrumsteden positiever dan inwoners van het platteland.

Laaggeschoolden en inwoners van de centrumsteden vinden vaker dat de Vlaamse overheid vernieuwend is

Er zijn weinig noemenswaardige verschillen in de beoordeling van de stelling dat de Vlaamse overheid vernieuwend is. Wel zijn laaggeschoolden en inwoners van de centrumsteden in hogere mate van oordeel dat de Vlaamse overheid vernieuwend is.

Bronnen