Gedaan met laden. U bevindt zich op: Contacten en bereikbaarheid vlaanderen.be en contactcenter 1700 Relatie overheid en burger

Contacten en bereikbaarheid vlaanderen.be en contactcenter 1700

Gepubliceerd op 21 januari 2025 • Volgende update: april 2025
Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden

Gemiddeld 3,5 miljoen bezoeken per maand op vlaanderen.be

Het aantal bezoeken op vlaanderen.be, de officiële website van de Vlaamse overheid, bereikte in het 4de kwartaal van 2024 gemiddeld ongeveer 3,47 miljoen bezoeken per maand. De lokale en provinciale verkiezingen zorgden in het 4de kwartaal voor heel wat bezoeken aan de website, net als de pagina’s over ‘Jobbonus’, ‘Mijn Verbouwpremie’ en ‘Omgevingsvergunning’. Veel bezoekers zochten op de site ook de schoolvakanties van 2025 op.

Vlaanderen.be is voor burgers, bedrijven en organisaties de online toegangspoort tot de Vlaamse overheid. Op de site vindt men zowel informatie over de dienstverlening van de Vlaamse overheid over de verschillende bevoegdheden heen, als over de Vlaamse overheid zelf.

In 2024 werd vlaanderen.be iets meer dan 38 miljoen keer bezocht, tegenover 35,7 miljoen keer in 2023. Op jaarbasis blijft het aantal bezoeken aan vlaanderen.be sterk stijgen, van 4,4 miljoen bezoeken in 2014 tot 38 miljoen in 2024. De toegangspagina van ‘Mijn Burgerprofiel’ was ook in 2024 de meest bezochte pagina van vlaanderen.be. De rest van de top 10 van meest bezochte pagina’s werd in 2024 ingenomen door de pagina’s over ‘Vacatures’, ‘Mijn Verbouwpremie’, ‘Omgevingsvergunning’, ‘Schoolvakanties’, ‘Inschrijven voor een sociale woning’, ‘Verkiezingen’, ‘Jobbonus’, ‘Taaladvies’, ‘De e-box’ en ‘Verkeersbelastingen’.

Iets meer dan 100.000 maandelijkse contacten met 1700

Naast online informatie op vlaanderen.be kunnen burgers ook terecht bij het gratis contactnummer 1700 met vragen over de dienstverlening van de Vlaamse overheid. Het contactcenter beantwoordt niet alleen telefoons, maar ook e-mails en chats.

In het 4de kwartaal van 2024 kwamen maandelijks gemiddeld 101.772 contacten binnen op de kanalen van 1700. Dat zijn er 5.000 meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. De jobbonus, Vlaamse belastingaanslagen voor onroerende voorheffing, verkeersbelasting, verbouwpremie en statusvragen over studietoelagen zorgden op 1700 in het 4de kwartaal van 2024 voor de meeste vragen.

In 2024 kwamen in totaal 1.008.213 contacten binnen op de 1700-kanalen. Dat is net iets minder dan in 2023. In 2023 ging het over 1.042.368 contacten. Terwijl het totale aantal contacten al enkele jaren een licht dalende tendens vertoont, stijgt het aandeel van digitale contacten (e-mail en chat) sterk in het totaal aantal contacten. Van iets minder dan 9% digitale vragen in 2019 steeg dit percentage naar 18% in 2024. Telefoon blijft met 82% dus wel nog steeds het meest gebruikte contactkanaal.

Gemiddelde bereikbaarheid contactcenter 1700 op 86%

De gemiddelde bereikbaarheid van het contactcenter 1700 lag in het 4de kwartaal van 2024 met 85,7% lager dan in het 1ste, 2de en 3de kwartaal (respectievelijk 96,0%, 96,1% en 90,6%), wat zorgde voor langere wachttijden. Wie langer dan 2,5 minuten moet wachten aan de telefoon krijgt de gelegenheid een terugbelafspraak te vragen. De bereikbaarheid heeft betrekking op het aandeel telefonische oproepen en chatsessies dat uit de wachtrij kan worden opgenomen. Bij e-mails gaat het om het aandeel aangeboden e-mails dat binnen de 2 werkdagen wordt behandeld.

Bronnen

  1. Digitaal Vlaanderen: