Gedaan met laden. U bevindt zich op: Metadata: Publieke en semi-publieke laadpunten voor elektrische wagens Publieke en semi-publieke laadpunten voor elektrische wagens

Metadata: Publieke en semi-publieke laadpunten voor elektrische wagens

Bron

Eco-Movement

Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW)

Definities

Elektrische wagen: wagen met een elektromotor die volledig of gedeeltelijk op elektriciteit rijdt en waarvan de batterij met een stekker opgeladen kan worden.

Laadpunt: aansluitingspunt aan een laadpaal waarmee telkens 1 elektrisch voertuig kan worden opgeladen. Publiek toegankelijke laadpalen met normaal vermogen (≤ 22 kW) tellen doorgaans 2 laadpunten, er kunnen dus 2 wagens tegelijkertijd aan laden.

Publiek laadpunt: laadpunt dat 24 uur of 24 en 7 dagen op7 en op niet-discriminerende wijze toegankelijk is voor gebruikers. Hier kan geladen worden via een laadpas maar er moet ook steeds een ad-hoc laadmogelijkheid voorzien zijn (zonder contract). Ook laadpunten die niet op openbaar terrein staan maar wel aan deze voorwaarden voldoen, vallen onder de noemer publiek toegankelijk laadpunt.

Semi-publiek laadpunt: Semi-publieke laadpalen bevinden zich op privéterrein, maar zijn ook toegankelijk voor publiek. Hierbij kunt u denken aan laadpalen op parkeerplaatsen van bedrijven, winkelcentra, appartementsgebouwen, hotels en dergelijke. Ze zijn mogelijk geen 24 op 24 uur bereikbaar voor het publiek, maar wel minstens 10 uur per dag.

Snellaadpunt: laadpunt met een vermogen van meer dan 23 kW, meestal gaat het om 43 of 50 kW. Als een wagen snelladen toestaat, kan men hem hier opladen binnen het halfuur. Bij een normaal laadpunt (vermogen minder dan 23 KW) heeft men ongeveer 50 minuten nodig om 100 kilometer bij te laden. Er zijn ook ultrasnelladers (vermogen meer dan 150 kW) waar de oplaadtijd onder de 10 minuten blijft.

Opmerkingen bij de kwaliteit

Eco-Movement is een onafhankelijke organisatie die data verzamelt en verspreidt over laadpalen en laadpunten. Eco-Movement heeft 1 op 1 contracten met laadpaaloperatoren die de data aanleveren.

De Europese Commissie (European Alternative Fuel Obsevatory - EAFO) heeft Eco-Movement geselecteerd als primaire bron voor statistieken over laadpunten in de Europese Unie.

De gegevens beschrijven telkens het aantal laadpunten op einde van het jaar.

Aparte gegevens over snelladers zijn pas beschikbaar vanaf 2019. Zij zijn niet opgenomen in de totaalcijfers voor de voorgaande jaren.

Sinds juli 2023 zijn enkele extra operatoren opgenomen die voordien nog geen laadpuntinformatie doorgaven aan Eco-movement, maar wel reeds operationele palen hadden.

Laadpunten krijgen het label ‘publiek’ of ‘semi-publiek’, afhankelijk van hun toegankelijkheid. Sommige laadpunten veranderen van label over de jaren heen. Dit kan zijn door een gewijzigde toegankelijkheid. Op gemeenteniveau kan dit bij enkele gemeenten uitzonderlijk resulteren in een daling van het aantal publieke laadpunten.