Gedaan met laden. U bevindt zich op: Metadata: Ecoscore wagenpark Ecoscore personenwagenpark

Metadata: Ecoscore wagenpark

Bron

Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) en Vrije Universiteit Brussel (VUB)

Definities

Definitie ecoscore:

De ecoscore is een milieuscore voor voertuigen. Deze score geeft een indicatie van de globale milieuvriendelijkheid van een voertuig. Hiervoor worden verschillende schade-effecten mee in rekening gebracht: broeikaseffect, luchtkwaliteit (gezondheidseffecten en effecten op ecosystemen) en geluidshinder. De toegepaste milieuevaluatie laat toe deze verschillende effecten te combineren in één enkele indicator. De werkwijze die hiervoor gehanteerd wordt, is de well-to-wheel benadering. Hierbij worden zowel tank-to-wheel (uitlaatemissies door rijden met voertuig) als well-to-tank emissies (uitstoot door productie en distributie van de brandstof (benzine, diesel, LPG, elektriciteit,…)) in rekening gebracht. Deze werkwijze biedt het voordeel dat voertuigen met verschillende technologieën en verschillende brandstoffen op eenzelfde basis met elkaar vergeleken kunnen worden. De emissies die gepaard gaan met de productie van het voertuig en met de recyclage of verwerking na het gebruik, worden niet in rekening gebracht.

De ecoscore wordt uitgedrukt in een waarde tussen 0 en 100: hoe hoger de score, hoe milieuvriendelijker het voertuig.

Verschil tussen ecoscore en CO2-uitstoot:

De CO2-uitstoot wordt bij nieuwe wagens telkens vermeld, ook in advertenties. Sommige constructeurs pakken uit met ‘zeer milieuvriendelijke wagens’ die weinig CO2 uitstoten. Maar de CO2-uitstoot zegt niets over de andere emissies, zoals de uitstoot van fijn stof (roetdeeltjes). Een wagen met lage CO2-uitstoot is dus niet per definitie een milieuvriendelijk voertuig. De ecoscore houdt naast CO2 ook rekening met de andere emissies die worden uitgestoten en geeft dus wel een totaalbeeld.

Verschil tussen ecoscore en euronorm:

Een voertuig dat op de markt wordt gebracht moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo legt de Europese Unie bepaalde beperkingen op voor de uitstoot van NOx, CO, koolwaterstoffen en fijn stof (roetdeeltjes). Die normen worden steeds strenger en krijgen telkens een hoger cijfer. Sinds 2015 geldt voor alle personenwagens bijvoorbeeld de Euro 6-norm, die strenger is dan de voorgaande Euro 5-norm.

Toch geeft deze Euronorm geen totaalbeeld over hoe milieuvriendelijk een wagen is. De uitstoot van CO2 wordt niet in rekening gebracht. Er is ook een belangrijk verschil tussen de beperkingen die gelden voor benzinewagens en voor dieselwagens. Een Euro 4-dieselwagen is dus niet even milieuvriendelijk als een Euro 4-benzinewagen. Ook binnen dezelfde brandstofsoort en dezelfde norm zijn er nog belangrijke verschillen in uitstoot mogelijk. Een Euro 4-diesel met roetfilter stoot bijvoorbeeld veel minder fijn stof uit dan een Euro 4-diesel zonder roetfilter.
De ecoscore houdt rekening met de individuele emissies van elke wagen en houdt ook rekening met de CO2-uitstoot. De ecoscore geeft zo wel een totaalbeeld.

Hoe wordt de Ecoscore berekend?

Ecoscore is een samenwerking tussen de 3 gewesten, de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) en de Vrije Universiteit Brussel (VUB). Het is VITO die de databank beheert. De Vlaamse Milieumaatschappij produceert hieruit rapporten en figuren op Vlaams niveau.

Opmerkingen bij de kwaliteit

De basis voor de ecoscoredatabank zijn data van de Directie Inschrijvingen Voertuigen (DIV). VITO verrijkt heel wat ontbrekende gegevens, onder meer met data van RWD uit Nederland, maar dat is niet altijd mogelijk waardoor een aantal velden toch leeg blijven.

Het brandstofverbruik en de uitstoot van wagens wordt gemeten aan de hand van een testcyclus. De hier gepresenteerde cijfers zijn gebaseerd op de NEDC-testcyclus (New European Driving Cycle) die van kracht werd in 1973. Omdat deze testcyclus onvoldoende het werkelijk rijgedrag benaderde, werd de NEDC-cyclus in 2018 vervangen door de meer realistische WLTP-testcyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). De nieuwe testcyclus leidt tot een stijging van het verbruik en de uitstootwaarden van de voertuigen.

In de hier gepresenteerde cijfers wordt nog gebruik gemaakt van de gegevens gebaseerd op de NEDC-cyclus. Dit maakt een vergelijking op langere termijn terug in de tijd mogelijk. Maar het aandeel ontbrekende waarden gebaseerd op de NEDC-cyclus is sinds 2018 wel sterk toegenomen. Tot 2017 lag dat aandeel in het totaal aantal voertuigen telkens rond 0,2%. Vanaf 2018 steeg dat aandeel van 0,5% in 2018 tot 3,3% in 2023.

Naar de statistiek