Tussen 2013 en 2019 nam de impact van transport op mens, milieu en natuur langzaam toe in Vlaanderen, gevolgd door een sterke afname in 2020. Dat blijkt uit de index ‘milieu-impact van transport’ (MITRANS). Die geeft op een geaggregeerde wijze de globale impact van transport(infrastructuur) op mens, milieu en natuur weer. Alle transportmodi, behalve langzaam verkeer (voetgangers en fietsers), worden meegenomen in de analyse.
De MITRANS-index is opgebouwd uit 5 hoofdeffecten: hinder, biodiversiteit en habitat, luchtvervuiling, klimaatverandering en materiaalgebruik. Elk van deze 5 groepen heeft een gelijke weging (20%) in de MITRANS-index. De index wordt berekend ten opzichte van het jaar 2013 en bedraagt 100 voor dat jaar. Een cijfer groter dan 100 betekent een hogere milieu-impact ten opzichte van het jaar 2013, een cijfer kleiner dan 100 wijst op een lagere milieu-impact.
Na een gestage stijging van de index van 100 naar 104,5 tussen 2013 en 2019 was er sprake van een sterke daling van de index in 2020 van 104,5 naar 95,3. De index is daarna min of meer gestabiliseerd en lag op 95,6 in 2021 en op 95,4 in 2022.