Het formulier VO2 bevat alle financiële gegevens en resulteert in de berekening van het nog te betalen saldo (voor ieder perceel).
Overzicht van het formulier
Dit is het oorspronkelijke bedrag (van het perceel) inclusief korting, zoals vermeld in de bestelbrief.
Het saldo van alle verrekeningen VA1 en VA2 die tijdens de uitvoering van de werken werden goedgekeurd en op het document VO4 gegroepeerd en opgesomd staan.
De eventueel in de offerte toegestane korting wordt toegepast op het saldo van de wijzigingen. Dit geldt ook als deze wijzigingen werken bevatten die tegen overeengekomen prijzen werden uitgevoerd (zie 2de deel van het bijzonder bestek VM/B 2013/2017, rubriek ‘verrekeningen’ en de pagina wijzigingen aan de opdracht).
Deze rubriek omvat het bedrag van de waardeverminderingen voor de materialen of werken die niet aan de voorschriften van de opdracht beantwoorden.
Opgelet: Dit is een belangrijke rubriek omdat hij op een contractuele tekortkoming van de aannemer wijst.
Het bedrag dat u hier moet vermelden, is het totaal van al de (verbeterde) gedeeltelijke prijsherzieningen. Aan het formulier VO2 voegt u een overzicht toe van alle vorderingsstaten, met de erop toegepaste prijsherzieningen. Zie 2de deel van het VM/B 2013/2017, rubriek ‘prijsherziening’ en ‘betalingsmodaliteiten’ en de pagina Prijsherziening.
Opgelet: Tot en met de laatste maand van de werken moet een vorderingsstaat opgemaakt en ingestuurd worden. Voor werken uitgevoerd na de contractuele einddatum (= werken in vertraging) wordt een aparte prijsherzieningsberekening voorzien.
Dit zijn de sommen die de heffingsbasis van de btw kunnen wijzigen.
Voorbeeld:
- verbruik van elektriciteit, gas, water,…
Opgelet : dit geldt alleen als de aannemer de facturen van de nutsmaatschappijen hiervan zelf niet betaald heeft.
Dit is de som die de totale heffingsbasis van de btw vormt.
In deze rubriek meldt u de boete wegens laattijdige uitvoering (VO3) en andere geldstraffen volgens art. 45 (zie pagina Actiemiddelen van de aanbestedende overheid) die de aannemer aangerekend kunnen worden.
Deze boete VO3 en de andere geldstraffen mogen de heffingsbasis van de btw niet verminderen.
Dit zijn de bedragen die buiten het toepassingsgebied van de btw vallen.
Voorbeeld:
- 10 %-vergoeding op het negatief saldo van de VA2’s (inclusief korting). Zie ook de pagina Wijzigingen aan de opdracht.
- verwijlintresten
- inhoudingen borgtocht (als de aannemer bij de start van de werken geen borgtocht gestort heeft)
- dading (bijvoorbeeld: wegens het stilliggen van de werken)
- …
In deze rubriek vermeldt u de bedragen die voorlopig als waarborg worden ingehouden:
- voor het in orde brengen van niet in goede staat bevonden werken (formulier VO6);
- voor de uitvoering van de uitgestelde werken (VO7).
Het punt ‘saldo onderhoudswerken’ is specifiek voor gecombineerde dossiers (bouw + infrastructuur) en laat u bij een dossier met enkel woningbouw en/of renovatie leeg.
Het bedrag dat bij de voorlopige oplevering nog te betalen is.
Opgelet: Vanaf het tijdstip van de betaling van dit bedrag wordt de vervaltermijn van 90 dagen berekend. Binnen deze termijn kan de aannemer een verzoek van kwijtschelding indienen als hem een boete wegens laattijdige uitvoering werd aangerekend (artikel 50 § 3). U leest hierover meer op de pagina Teruggave van boeten en straffen.
Hier kan u de btw berekenen die van toepassing is op deze opdracht. Dit is een vrijblijvende optie die u niet veprlicht hoeft in te vullen voor u dit document indient bij de VMSW.
U vult in de rijen 46 tot en let 51 de bedragen in waarvoor u de btw wenst te berekenen. In rij 45 krijgt u het totaal te zien.
Voorbeeld:
U heeft een opdracht van woningbouw met als saldo (excl. btw) 10.000 euro. Hiervan is 5.000 euro onderheving aan 6% btw, en 4.000 euro aan 21%. De overige 1.000 euro is niet onderworpen aan de btw. In cel J47 vult u 5.000 in; in cel J48 4.000. Het totale bedrag aan btw komt neer op 1.140 euro, wat u kan terugvinden in cel J45. Het totale saldo incl. btw is nu 11.140 euro.
Aangezien het formulier ook gebruikt wordt voor gecombineerde dossiers (bouw + infrastructuur), wordt er ook plaats voorzien voor infrastructuur. Bij een dossier dat enkel woningbouw en/of renovatie omvat, laat u deze kolommen leeg.
De VO2 voorziet ruimte voor een uitsplitsing van het financiële aspect. In kolom J vult u het bouwaandeel in. In kolom K, L en M komt het infrastructuuraandeel, dat u verder uitsplitst in wat betaald wordt met subsidies van Wonen In Vlaanderen, wat betaald wordt door de SHM zelf, en wat betaald wordt door andere partijen. Kolom H berekent automatisch het totaal van deze vier kolommen samen.
Bij het indienen van de VO2, dient u bij gecombineerde dossiers ook het formulier in dat een overzicht van alle vorderingsstaten geeft. Wonen In Vlaanderen kan de eindafrekening niet controleren als ze niet over alle documenten beschikt. Bij gecombineerde dossiers is het dus belangrijk dat u ook de facturen voor derde partijen (dus niet betaald via Wonen In Vlaanderen) ter kennisgave indient.
Op het einde van de rit, dient u hiervoor een overzicht in van alle vorderingsstaten en facturen van alle partijen tot en met de laatste maand van de werken