Gewestelijke sociale correctie - GSC
Berekening van de gewestelijke sociale correctie - GSC
De Vlaamse overheid probeert de tekorten bij een sociale huisvestingsmaatschappij op te vangen, die het gevolg zijn van de sociale huuractiviteit.
De berekening van de gewestelijke sociale correctie maakt het verschil tussen geobjectiveerde inkomsten van een maatschappij en bepaalde geobjectiveerde uitgaven. Het gaat uitsluitend om de inkomsten en uitgaven voor sociale huurwoningen en voor niet-residentiële ruimten die gesubsidieerd geweest zijn door het Vlaamse Gewest. Inkomsten en uitgaven voor sociale huurwoningen die opgericht werden via Vlabinvest tellen niet mee.
Als de inkomsten lager zijn dan de uitgaven, dan is er een tekort in een bepaald jaar.
Als de inkomsten hoger zijn dan de uitgaven, dan is er een overschot. Overschotten of tekorten worden gedurende vijf jaar meegenomen in de berekening van de GSC. Als er – rekening houdend met die vijf jaar – een globaal tekort is, krijgt de sociale huisvestingsmaatschappij het bijgepast, voor zover het budget van de Vlaamse Gemeenschap dat toelaat.
De GSC over jaar x wordt in twee schijven toegekend: een voorschot in jaar x, een definitieve afrekening in het jaar x+1.
Vereenvoudigd voorbeeld:
Definitieve afrekening | tekort | overschot | SHM krijgt |
---|---|---|---|
jaar 1 | 100 euro | 100 euro | |
jaar 2 | 300 euro | niets | |
jaar 3 | 100 euro | niets | |
jaar 4 | 150 euro | niets | |
jaar 5 | 100 euro | 50 euro | |
jaar 6 | 100 euro | 100 euro |
- theoretische huurinkomsten: dit zijn de huurinkomsten die een maatschappij ontvangen zou hebben als een huurder zijn huur iedere maand correct betaalt
- positieve interest op rekening-courant bij de VMSW (min een bepaald bedrag dat gerelateerd is aan het aantal woningen waarvan de huisvestingsmaatschappij eigenaar is)
- positieve interest op andere rekeningen dan die bij de VMSW
- subsidies en tegemoetkomingen uit andere bronnen (publiek-private samenwerking, huurtoelage Domus Flandria, huurtoelage ‘alternatieve financiering’)
- een eventuele korting op de beheersvergoeding die aan het fonds voor de financiering van de VMSW betaald moet worden
- andere inkomsten die de minister bepaalt
- onroerende voorheffing
- kapitaalsaflossingen en interesten van leningen bij de VMSW, weliswaar verminderd met eventuele tussenkomsten op die leningen
- kapitaalsaflossingen en interesten op leningen bij een andere instelling dan de VMSW aangegaan voor 1 januari 2008
- een forfait voor huurachterstand: 1% op de theoretische huurinkomsten
- een forfait voor leegstand: 1,5% op de theoretische huurinkomsten
- theoretische algemene werkings- en onderhoudskosten (gerelateerd aan de aard en het aantal woningen in het patrimonium)
- theoretische kost voor een sociale dienst (als er een is)
- theoretische kost voor een conciërge (als er een is)
- vergoeding op geïnvesteerde rekening-courantmiddelen
- beheersvergoeding aan de VMSW (op basis van de huurinkomsten)
- vergoeding voor investeringen groter dan 25 miljoen euro
- andere kosten
Sociale woonactoren die aanmelden op deze website vinden een handleiding op de centrale documentenpagina.
Besluit Vlaamse Codex Wonen(opent in nieuw venster) (zie boek 5, deel 2, titel 4)
Sociale woonactoren die aanmelden op deze website vinden een powerpoint met uitleg over de GSC-basisprincipes(Powerpoint bestand) inclusief financiële impact m.b.t. overdrachten i.h.k.v. vorming woonmaatschappijen.