Gedaan met laden. U bevindt zich op: Werkbaar werk in het onderwijs 2023. Sectorale analyse op de Vlaamse werkbaarheidsmonitor 2004-2023

Werkbaar werk in het onderwijs 2023. Sectorale analyse op de Vlaamse werkbaarheidsmonitor 2004-2023

In dit rapport zoomen we in op de werkbaarheid van de jobs in het onderwijs. Werkbaarheid wordt gedefinieerd als werk waarvan je niet overspannen of ziek wordt, dat boeiend en motiverend is, kansen biedt op bijblijven/bijleren en voldoende ruimte laat voor gezin en privéleven. De gepresenteerde cijfers zijn afkomstig van de werkbaarheids-monitor 2023. In wat volgt staan we eerst kort stil bij de achtergrond en methodologie van de werkbaarheidsmonitor, waarna we de afzonderlijke werkbaarheidsknelpunten en – risico’s in beeld brengen voor de onderwijssector. Ook worden de sectorspecifieke risicoprofielen opgemaakt voor werkstress, motivatie, leermogelijkheden en werk-privébalans. Daarna rapporteren we aanvullende informatie over de arbeidssituatie en werkbeleving van werknemers in het onderwijs. Tot slot geven we de cijfers over duurzaamheid (ziekteverzuim, verloopintentie, haalbaarheid tot pensioen).
Publicatiedatum
Juni 2024
Publicatietype
Rapport
Thema's
Werken in het onderwijs , Arbeidsmarkt
Doelgroep
Ruim publiek