Gedaan met laden. U bevindt zich op: Afstandsonderwijs. Rapport individuele belrondes en dialooggroepen. Februari 2022
Afstandsonderwijs. Rapport individuele belrondes en dialooggroepen. Februari 2022
Het rapport licht de algemene resultaten toe van drie dialooggroepen met 25 deelnemers (waarvan 10 deelnemers basisonderwijs en 15 deelnemers secundair onderwijs) en 82 individuele belrondes met scholen over het afstandsonderwijs ten tijde van de coronapandemie in februari 2022.
De coronacrisis bracht het digitaal onderwijs in een stroomversnelling, maar bracht ook de grote verschillen tussen scholen, leraren en leerlingen aan het licht. Zo blijkt uit onderzoek dat een groot deel van de ICT-infrastructuur in scholen verouderd is en dat het effectieve gebruik van technologie en digitale leermiddelen eerder laag is. Ook beschikken scholen niet altijd over een ICT-beleidsplan. Vlaanderen scoort evenmin goed wat betreft de ICT-vaardigheden van leraren, en ook het gebruik van ICT komt slechts beperkt aan bod in de Vlaamse lerarenopleidingen. Scholen die al ver stonden op vlak van ICT-integratie hadden bij het begin van de coronacrisis een groot voordeel. Zij waren in staat om snel over te schakelen op afstandsonderwijs. Heel wat (andere) scholen en leraren hebben naar aanleiding van de coronacrisis grote stappen gezet bij de inzet en het gebruik van onderwijstechnologie.
Lees de publicatie
- Uitgever
- Publicatiedatum
- Oktober 2022
- Publicatietype
- Rapport
- Thema's
- ICT in het onderwijs