Het programma OverBruggen van de Vlaamse overheid omvat een uitgebreide opdracht voor het versneld vernieuwen van 49 vaste bruggen in Vlaanderen.
Coördinatie
Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) coördineert deze opdracht, in samenwerking met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en De Vlaamse Waterweg nv (DVW). De vaste bruggen worden vernieuwd in een publiek-private samenwerking met het aannemersconsortium TM BrugFabriek.
Onder opdrachtnemers en belanghebbenden staat deze opdracht gekend als de PPS Kunstwerken.
Doelstelling
De Vlaamse overheid wil met deze opdracht de onderhoudsachterstand van de vaste bruggen wegwerken en ze gebruiksklaar maken voor de toekomst. Zo moeten de bruggen voldoen aan hedendaagse eisen zoals bredere fietspaden en veilige onderdoorgangen.
Het resultaat zal een brug zijn die veilig, robuust en verkeersvriendelijk is, maar ook naadloos aansluit op haar omgeving.
Selectie van de vaste bruggen
Om de verouderde infrastructuur van de bruggen versneld te vernieuwen, heeft de Vlaamse Regering aan haar administratie gevraagd om een beoordelings- en screeningsfase uit te voeren.
Er werd een longlist opgesteld van 81 bruggen die aan vervanging toe zijn. Op basis daarvan werd een startlijst opgesteld van 49 bruggen die versneld gerenoveerd kunnen worden.
Aanpak van de vaste bruggen
Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken zal de bruggen vernieuwen samen met TM Brugfabriek, een consortium van aannemers Jan De Nul, Willemen en Artes. De Vlaamse overheid gaat hierbij voor een uniek samenwerkingsmodel: de tweefasenaanpak. Dit is een innovatieve aanpak, waarbij aannemer en opdrachtgever samen ontwerpen en daarna de uitvoering door de aannemer start. Daardoor kan de expertise van de bouwsector al van in het begin benut worden.
Het aannemersconsortium zal de 49 bruggen ontwerpen, bouwen, onderhouden en financieren. Bovendien zijn ze ook verantwoordelijk voor het onderhoud en de kwaliteit van de infrastructuur gedurende de eerste 30 jaar na de bouw.
Deze bruggen staan onder het beheer van het Agentschap Wegen en Verkeer en De Vlaamse Waterweg nv. De opdracht vaste bruggen zet in op een nauwe samenwerking tussen de verschillende projectteams van de bruggen om kennis en ervaringen te delen.
Planning
- Stap 2024
Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken doorliep verschillende dialoogrondes met verschillende consortia van private aannemers. Op basis van deze gesprekken koos het departement voor het consortium TM BrugFabriek, met aannemers Jan De Nul, Willemen en Artes Group.
Op 10 juli 2024 werd de raamovereenkomst officieel ondertekend door alle partijen. Nu zal er een analyse plaatsvinden van de deelprojecten en zal de volgorde van uitvoering bepaald worden.
- Stap 2025
In 2025 zullen de eerste omgevingsvergunningen aangevraagd worden.
- Stap 2026
De uitvoering zal van start gaan volgens de vastgestelde uitvoeringsstrategie. De streefdatum voor de eerste spadesteek is het voorjaar van 2026.
- Stap 2030
De geplande einddatum van de werken is in dat geval dan het vierde kwartaal van 2030.