Het programma OverBruggen van de Vlaamse overheid omvat een uitgebreide opdracht voor het versneld vernieuwen en moderniseren van 17 beweegbare bruggen in Vlaanderen.
Coördinatie
De Vlaamse Waterweg nv coördineert deze opdracht, in samenwerking met De Werkvennootschap.
Alle beweegbare bruggen worden beheerd door De Vlaamse Waterweg nv.
Doelstelling
De Vlaamse overheid wil de beweegbare bruggen versneld vernieuwen tot betrouwbare, veilige en verkeersleefbare schakels in ons verkeersnetwerk. De opdracht houdt rekening met toekomstige ontwikkelingen in de omgeving en het verkeer. Zo wordt ook de mobiliteit toekomstgericht aangepakt.
De nieuwe bruggen worden uitgerust met veilige en comfortabele infrastructuur voor alle weggebruikers. Omdat deze bruggen ook deel uitmaken van het programma ‘Bediening op afstand’ zullen ze gelijktijdig uitgerust worden met de installaties om ze op afstand te bedienen. Zo streeft De Vlaamse Waterweg nv ernaar om dit vanaf 2032 voor al haar beweegbare kunstwerken (bruggen, sluizen, stuwen en pompinstallaties) mogelijk te maken.
Selectie van de beweegbare bruggen
De Vlaamse Regering gaf op 17 mei 2024 de lijst van bruggen vrij die vervangen zullen worden. Deze lijst is gebaseerd op een uitgebreide interne beoordeling en overleg met belangrijke betrokkenen. Voor elke brug is een specifiek plan gemaakt om te bepalen of heropbouw nodig is.
Aanpak van de beweegbare bruggen
De Vlaamse Waterweg nv zal samen met De Werkvennootschap een publiek-private samenwerking (PPS) op touw zetten en één private partner aanstellen met voldoende capaciteit om al deze bruggen te bouwen en nadien ook een bepaalde periode te onderhouden. Deze partner wordt in een latere fase gekozen.
Door de bruggen op dezelfde manier te ontwerpen en te bouwen, kan het project versneld en efficiënt uitgevoerd worden. Dit draagt bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van De Vlaamse Waterweg nv en maakt de bruggen herkenbaar in heel Vlaanderen. Het ontwerp van de type-bruggen wordt bepaald door de technische mogelijkheden van verschillende brugtypes en afgestemd met het Team Vlaams Bouwmeester. Bij bruggen met historische waarde wordt nauw samengewerkt met het Agentschap Onroerend Erfgoed.
Daarnaast wordt er intensief samengewerkt met het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om kennis en ervaringen te delen. Lokale besturen en andere stakeholders, zoals vervoermaatschappij De Lijn, worden eveneens betrokken om ervoor te zorgen dat de nieuwe bruggen voldoen aan de behoeften van alle weggebruikers en de verkeersveiligheid voor iedereen te verbeteren.
Planning
Tegen eind 2030 zullen alle geselecteerde bruggen vervangen worden. De Vlaamse Waterweg nv overlegt nu eerst met de lokale besturen en alle betrokken administraties om voor elke brug een ontwerptraject op te starten. De start van de werken voor elke brug zal later worden bepaald.