Deze toolbox bevat verschillende communicatiematerialen waarmee lokale besturen eenvoudig kunnen communiceren naar inwoners over Hoppin , Hoppinpunten en deelmobiliteit . We bieden een aantal afgewerkte communicatieproducten aan, alsook aanpasbare…
Hoppin
De mobiliteit van morgen, start vandaag.
Wat is Hoppin?
Hoppin is een initiatief van de Vlaamse overheid. Hiermee willen we de modal shift stimuleren, dat is de overstap van de wagen als belangrijkste vervoermiddel naar meer duurzame vormen van mobiliteit zoals stappen, fietsen, deelmobiliteit en openbaar vervoer. Daarmee wil Vlaanderen een antwoord bieden op de maatschappelijke uitdagingen van vandaag, zoals luchtvervuiling en files, en inzetten op de leefbaarheid en bereikbaarheid van onze steden en gemeenten.
Hoppin wil iedereen die zich in Vlaanderen verplaatst, zowel professioneel als in de vrije tijd, inspireren en verleiden om zijn mobiliteitsgedrag in vraag te stellen. Daarom gidst Hoppin de Vlaming doorheen duurzame mobiliteitsoplossingen en –initiatieven, zowel van de overheid als van private partners.
Hoe stimuleert de Vlaamse overheid/Hoppin de modal shift?
De Vlaamse overheid zet samen met heel wat partners uit andere overheden, middenveld en privé in op drie belangrijke sporen:
- Stap 1
Uitbouwen van een passend en efficiënt mobiliteitsaanbod
Door voldoende, maar ook efficiënte alternatieven te bieden voor de wagen zorgen we ervoor dat iedereen zich vlot én op een duurzame manier kan verplaatsen:
- Openbaar vervoer: Efficiënte verbindingen met trein, tram en bus zijn een belangrijke schakel in de modal shift. Op Vlaams niveau stemt De Lijn bijvoorbeeld haar aanbod beter af op de vraag van de reiziger en zorgt voor snellere en frequentere verbindingen op drukke assen. Op minder drukke plaatsen is er flexvervoer dat vooraf moet gereserveerd worden.
- (Elektrische) Deelmobiliteit: Deelsystemen vormen een aanvulling op het openbaar vervoer. Met een deelfiets of -wagen legt de reiziger vlot het eerste of laatste deel van zijn traject af. Ze kunnen ook een volwaardig alternatief zijn voor de eigen wagen of fiets.
- Stap 2
Investeren in een veilige, vlotte en toegankelijke infrastructuur
Vlaanderen investeert in infrastructuur voor duurzame weggebruikers. De focus ligt daarbij onder andere op:
- Veilige fietsinfrastructuur: Tegen 2040 moeten woonkernen, scholen, hotspots en grote tewerkstellingspolen veilig en vlot bereikbaar zijn met de fiets. Alle overheden werken daarom samen aan veilige en comfortabele fietsinfrastructuur.
- Toegankelijke Hoppinpunten: Op Hoppinpunten kunnen reizigers vlot overstappen van het ene vervoermiddel op het andere. Daar komen verschillende vervoermiddelen samen, zoals trein, (flex)bus, tram of deelsystemen, maar ook extra diensten zoals een fietsherstelzuil en oplaadpunten voor elektrische voertuigen. Een uitgebreid netwerk van Hoppinpunten zal reizigers helpen zich combimobiel, dus door verschillende vervoermiddelen te combineren, te verplaatsen.
- Stap 3
Financiële en fiscale maatregelen om de drempels te verlagen om nieuwe vervoersmogelijkheden uit te proberen
Hoe wil Hoppin de reiziger warm maken voor duurzame mobiliteit?
Hoppin wil de reiziger in eerste instantie een duwtje geven richting de mental shift en hem dus bewustmaken van mogelijke duurzame alternatieven voor zijn huidig verplaatsingsgedrag en eventuele drempels wegnemen. Hoppin wil informeren, gidsen en inspireren door in te zetten op verschillende (communicatie)initiatieven in print, digitaal én op het terrein.
- het aanbieden van informatie en inspiratie over de mogelijkheden via website(opent in nieuw venster), social media en lokale communicatiekanalen;
- zoveel mogelijk drempels wegnemen door het maximaal zichtbaar maken van vervoermiddelen op het terrein aan de Hoppinpunten;
- het opzetten van inspirerende campagnes en communicatie, zowel lokaal als op Vlaams niveau.
Communicatietools
Lees meer op de website van Hoppin.