Gedaan met laden. U bevindt zich op: Basisbereikbaarheid

Basisbereikbaarheid

Bent u op zoek naar meer info over het decreet basisbereikbaarheid? Of bent u een ambtenaar die basisbereikbaarheid duidelijk wil uitleggen aan de burger? Op deze pagina vindt u alles wat u moet weten.

Basisbereikbaarheid

Met het decreet basisbereikbaarheid maakte de Vlaamse overheid in 2019 haar hernieuwde mobiliteitsvisie concreet. Met die hernieuwde mobiliteitsvisie zet Vlaanderen in op efficiënter, duurzamer en flexibeler openbaar vervoer, afgestemd op ons fiets- en wegennetwerk. Zo zijn scholen, ziekenhuizen, bedrijfsterreinen, sportcentra, cultuurcentra en winkelcentra vlot bereikbaar voor iedereen.

Centraal staat combimobiliteit. Dat wil zeggen dat u verschillende vervoermiddelen combineert om uw bestemming te bereiken. Vlot overstappen van het ene op het andere vervoermiddel doet u aan een Hoppinpunt: een knooppunt waar verschillende vervoermiddelen samenkomen, zoals trein, bus, tram, deelsystemen of flexvervoer. U ziet ze hier en daar al in het straatbeeld en herkent ze aan de paarsgroene Hoppinzuil.

Trein, bus en tram blijven vaste waarden. Op drukke verbindingen zet De Lijn in op snellere en frequentere bussen en trams. Op plaatsen waar er minder vraag is naar openbaar vervoer komt er flexvervoer: u reserveert dan vooraf een rit met de flexbus van De Lijn. Ook deelsystemen vormen een aanvulling op de bus- en tramverbindingen van De Lijn. Met een deelfiets- of wagen legt u vlot het eerste of laatste deel van uw traject af.

Lees meer over de doelstellingen van basisbereikbaarheid

Regionale aanpak

Om dit te verwezenlijken, heeft elke vervoerregio een regionaal mobiliteitsplan (RMP) uitgewerkt. Het RMP is een strategisch plan en legt de mobiliteitsvisie in de vervoerregio op middellange termijn (2030) vast, met een doorkijk naar 2050. Thema’s zoals fietsbeleid, verkeersveiligheid, multimodaal goederentransport, doorstroming, … maar ook de link met ruimtelijk beleid komen hierin aan bod.

De 15 regionale mobiliteitsplannen zijn tussen eind 2023 en midden 2024 in alle vervoerregio’s goedgekeurd. In 2020-2021 stelde elke vervoerregio ook al een korte termijn openbaarvervoerplan op. Dat plan vormde mede de basis voor de gefaseerde uitrol van het nieuwe openbaarvervoernetwerk in elke vervoerregio.

Lees meer over het geïntegreerd regionaal mobiliteitsplan

Hoppin als gidsend merk

Onder de vlag van Hoppin stimuleert Vlaanderen de modal shift: de overstap van de wagen als belangrijkste vervoermiddel naar meer duurzame mobiliteit zoals stappen, fietsen, deelmobiliteit en openbaar vervoer, of een combinatie daarvan.